Cam neșlefuit, dar nu își pierde puterea de a impresiona – aproape te face să îți dorești să te fi născut suprarealist.
cezarika21
pe 09 Octombrie 2013 11:52
Provenit dintr-o societate spaniolă tradiţionalistă, guvernată de regulile stricte ale Bisericii Romano-Catolice şi de o aristocraţie reticentă chiar şi la ideea de schimbare, cineastul Luis Buñuel şi-a dezvoltat un spirit iconoclast, dorind să distrugă normele rigide ale societăţii quasimedievale din ţara sa de provenienţă. Împreună cu câţiva amici (printre care pictorul Salvador Dali), el a aderat la curentul suprarealist şi apoi a plecat la Paris unde simţea că ar putea avea o libertate mai mare de creaţie. Societatea pariziană l-a primit însă cu răceală, singurii săi amici fiind suprarealiştii francezi. După realizarea unui scurtmetraj suprarealist intitulat "Un chien andalou" (1929), care s-a bucurat de un oarecare succes, Buñuel a fost contactat de vicontele de Noailles pentru a realiza un nou film suprarealist ce va purta numele de "L'âge d'or".
Acest film nu a mai beneficiat de succesul scurtmetrajului, fiind interzis la câteva zile de la premieră, interdicţia durând până în 1980 (în SUA) şi 1981 (în Franţa). "L'âge d'or" este un film suprarealist care şochează şi sparge canoanele artistice ale vremii, putând crea chiar şi astăzi o reacţie de respingere. Ideea de la care se pleacă este încătuşarea dragostei pasionale dintre un bărbat şi o femeie (prin reprimarea libidoului) de către prejudecățile burgheze și preceptele sociale și morale tradiționale ale societăţii. Dorinţa de eliberare sexuală este reprezentată printr-o secvenţă în care femeia suge degetul mare al piciorului unei statui. Filmul este un colaj de secvenţe absurde, violente şi scandaloase, precedat de un documentar despre scorpioni şi terminat printr-o secvenţă care reia tema din romanul "Cele 120 de zile ale Sodomei" scris de Marchizul de Sade şi prezintă o imagine desacralizată a lui Iisus ca principal organizator al orgiei sângeroase.
"L'âge d'or" este un pamflet virulent la adresa ipocriziei societății burgheze și a sistemului de valori al Bisericii Romano-Catolice. Nu recomand nimănui urmărirea acestui film, cu excepţia persoanelor cu o cultură cinematografică solidă şi fără prejudecăţi, deoarece multe secvenţe pot provoca un sentiment puternic de dezgust. Acest pamflet este, în opinia mea, nedrept şi mult prea dur.
Acest film nu a mai beneficiat de succesul scurtmetrajului, fiind interzis la câteva zile de la premieră, interdicţia durând până în 1980 (în SUA) şi 1981 (în Franţa). "L'âge d'or" este un film suprarealist care şochează şi sparge canoanele artistice ale vremii, putând crea chiar şi astăzi o reacţie de respingere. Ideea de la care se pleacă este încătuşarea dragostei pasionale dintre un bărbat şi o femeie (prin reprimarea libidoului) de către prejudecățile burgheze și preceptele sociale și morale tradiționale ale societăţii. Dorinţa de eliberare sexuală este reprezentată printr-o secvenţă în care femeia suge degetul mare al piciorului unei statui. Filmul este un colaj de secvenţe absurde, violente şi scandaloase, precedat de un documentar despre scorpioni şi terminat printr-o secvenţă care reia tema din romanul "Cele 120 de zile ale Sodomei" scris de Marchizul de Sade şi prezintă o imagine desacralizată a lui Iisus ca principal organizator al orgiei sângeroase.
"L'âge d'or" este un pamflet virulent la adresa ipocriziei societății burgheze și a sistemului de valori al Bisericii Romano-Catolice. Nu recomand nimănui urmărirea acestui film, cu excepţia persoanelor cu o cultură cinematografică solidă şi fără prejudecăţi, deoarece multe secvenţe pot provoca un sentiment puternic de dezgust. Acest pamflet este, în opinia mea, nedrept şi mult prea dur.