Părerea criticului
Taylor Sheridan face ce face şi nu se poate menţine de partea bună a legii nici cu noua sa producţie, Landman/Omul petrolului. După Yellowstone (şi prequel-urile sale), Tulsa King şi Mayor of Kingstown, acest popular cineast american propune o nouă poveste despre parvenire, lăcomie şi personaje pozitive "forţate" de mediul nemilos, unde moartea pândeşte la fiece pas, să ia cele mai nefericite decizii. Cu Billy Bob Thornton în rolul principal, Landman le poate părea prea familiar fanilor lui Sheridan, dar serialul are şi câteva merite care îl fac o opţiune viabilă pentru amatorii de poveşti ce sondează abisurile sufletului uman.

Plasat în lumea platformelor petroliere din vestul Texasului, serialul spune povestea unei "goane după aur" mai presus de lege. În centrul atenţiei, Tommy Norris (Thornton), omul bun la toate al lui Monty Miller (Jon Hamm), multimilionar texan conectat la toate nivelurile puterii. Dacă Miller şi soţia lui Cami (Demi Moore) îşi fac veacul în hoteluri scumpe şi în reşedinţa lor luxoasă, Tommy răspunde de tot ce se întâmplă pe teren, făcând posibilă expansiunea imperiului. Încă din primul episod îl vedem tratând cu traficanţi de droguri şi poliţişti lacomi, ungând rotiţele unei maşinării pentru care legea nu este altceva decât o bătaie de cap.

Sheridan este un specialist al antieroului uns cu toate alifiile, personaje gata să calce de partea greşită a legii pentru idealuri adesea dubioase, precum menţinerea unei păci fragile în oraşul-închisoare din Mayor of Kingstown sau construirea unui imperiu gangsteresc bazat pe un anumit cod al onoarei precum în Tulsa King. O linie comună a acestor personaje? Toate ar putea spune adio stilului lor de viaţă, doar că dependenţa de adrenalină sau scuza că asta au făcut toată viaţa şi că "nu înveţi trucuri noi un câine bătrân" le determină să se complacă într-o existenţă violentă şi să ia decizii cu consecinţe adesea nefaste.

Desigur, o altă specialitate a lui Sheridan este să-şi îmbrace protagoniştii gri în straie luminoase, explorându-le loialitatea faţă de ceilalţi membri ai familiei, codul onoarei dincolo de lege sau încăpăţânarea de a salva cine ştie ce victimă inocentă a unui mediu corupt. Tommy nu face excepţie, iar aici intră în scenă Cooper (Jacob Lofland), fiul său care visează să-şi creeze propriul imperiu şi se lasă de facultate pentru a deveni cel mai de jos muncitor pe platformele de ţiţei, spre evidenta nemulţumire a tatălui conştient cât de periculoasă este această muncă unde dimineaţa îţi poţi lua rămas-bun de la soţie, iar la prânz să fii deja un cadavru carbonizat de o explozie la cine ştie ce sondă.

Sheridan este şi un specialist al jocurilor de putere care se sfârşesc întotdeauna într-un sacrificiu. Poveştile sale sunt populate cu peşti mici şi peşti mari, iar Landman nu face deloc excepţie, noul serial având şi aspectul social al giganticei discrepanţe dintre deţinătorii puterii şi executanţii de la baza lanţului trofic social. Nu e deloc de mirare că unul din episoadele serialului se cheamă "Dreamers and Losers", adică "visători şi pierzători", şi este cât se poate de clar că numărul visătorilor şi al pierzătorilor este aproape egal.

Billy Bob Thornton este indiscutabil un mare plus al serialului. Actorul dă nuanţe protagonistului, oferindu-i un neaşteptat mix de ferocitate şi blândeţe, mix ambalat într-un anumit umanism cinic, dacă putem alătura aceste cuvinte. Eroul se uită în jurul său şi are empatie pentru cei prinşi în nemilosul joc al îmbogăţirii şi are şi înţelegere pentru faptele reprobabile pe care aceşti jucători sunt tentaţi să le facă întru împlinirea idealurilor lor. Nu este scăpat din vedere şi faptul că industria producătoare de petrol alimentează la rândul ei alte superindustrii globale, iar Taylor Sheridon pare să-şi fi gândit personajul ca un atom conectat prin activităţile sale adesea dubioase la întreaga lume, poziţie ce-i dă dreptul să emită judecăţi asupra mersului lucrurilor şi asupra unui viitor sumbru guvernat în principal de lăcomie.