Comentarii Comentează
  • burg_carmen_mariana
    pe 03 Octombrie 2022 13:50
    Oooooooo,ce film grozav! Emotionant, impresionant, minunat! Te rascoleste prin tot trupul...Nu am cuvinte sa exprim tot ce am simtit. Recomand!
  • iuluassss
    pe 08 Iulie 2021 02:34
    Excelent impresionant... Te face sa apreciezi viata pe care o ai... .. sa dai mai multa importanta lucrurilor pe care le consideri nimicuri... sa ti diresti sa petreci mai mult timp cu cei dragi...
  • lili22
    pe 04 Aprilie 2019 13:08
    Povestea e impresionanta iar pentru actori o buna ocaziè sa isi demonstreze talentul.
  • carmen_angelus_romila
    pe 14 Septembrie 2018 20:22
    Filmul "Le scaphandre et le papillonne" reda intr-un mod dramatic si emotionant, bibliografia scriitorului Jean-Dominique Bauby, ramas fidel talentului sau, chiar si in momentele crunte ale vietii sale.
  • radu3455
    pe 03 Noiembrie 2013 13:26
    l-am evitat mult timp pana sa-l vad dar ce pot spune este ca e o capodopera de film,nu am vazut multe filme frantuzesti dar acesta e unul de-a dreptul fabulos,scenariu e unul original jocul actorilor e unul la fel de bun,il recomand cu caldura nota 10
  • Marginal
    pe 15 Septembrie 2013 20:18
    Fiind un film bazat pe realitate, ar fi trebuit sa respecte si realitatea vietii sale sentimentale (in rest filmul e relativ fidel faptelor). Nu "mama copiilor lui" a fost alaturi de el la spital in fiecare zi ci prietena lui ( mama copiilor lui era in SUA, cu noul ei iubit).
    Pentru detalii vezi http://www.salon.com/2008/02/23/diving_bell_2/

    Does it matter that a revisionist history — the New Real Story — has replaced the truth and affected the real people involved?
  • cosmin_kedii
    pe 27 Iulie 2013 10:06
    este foarte bun, foarte emoționant, am avut într-adevăr o mulțime de milă pentru personajul principal, și admirație pentru fata care la ajutat să facă cartea sa.. Îmi place modul în care aceasta a fost filmat, într-adevăr te pune în pielea personajului.
  • valericba
    pe 27 Martie 2013 22:39
    În primă instanță avem o situație înfiorătoare, cea de a deveni un simplu spectator al propriei vieți, fără a avea vreo șansă de a participa activ la tumultul cotidian care este viața noastră. Dar iată că acest lucru nu este chiar adevărat în acest film, are (aș îndrăzni să spun) o latură pozitivă, chiar și printr-un simplu clipit se pot ”realiza miracole”...viața este un dar minunat.
    Filmul acesta poate fi rezumat printr-o propoziție simplă: viața doar prin clipit.
    Este cutremurător să te gândești că tot ceea ce avem și de cele mai multe ori nu apreciem, poate să dispară pentru totdeauna, realitatea lovindu-ne în moalele capului ca un ciocan făcând din noi doar niște prizonieri ai propriei ființe.
  • Spaghete
    pe 17 Martie 2013 02:03
    Nu-mi aduc aminte alt film care sa-mi fi rascolit fiinta atat de visceral.
    Pentru mine nu a fost un film, a fost o experienta uluitoare fiind teleportat in spatiul atemporal al vietii lui Jean-Dominique Bauby unde m-am trezit respirand acelasi aer, plangand sau razand cand era cazul.
    Sunt secat de puteri, vlaguit si simt ca in fata acestei povesti (adevarate de altfel) cuvintele mele sunt prea sarace, asa ca n-o sa bat campii si-o sa spun doar :"Dumnezeule"
  • alex_il_fenomeno
    pe 15 Martie 2013 15:20
    Un film superb, si asta fara sa vorbesc la superlativ. O drama impresionanta venita din partea francezilor, care te ia prin surprindere doar la inceput, prin haosul creat de atatea evenimente pe care ajungi sa le intelegi pe parcurs, traind si respirand o data cu protagonistul, un Mathieu Amalric genial, vocea sa amintind de emisiunea "Teleenciclopedia" prin gravitatea si emotiile transmise de cuvintele sale... Iar finalul este cel care te lasa cu ochii larg deschisi, prin acea nedreptate ce nu isi avea locul... Un film emotionant care a meritat toata atentia de care s-a bucurat, si de asemenea unul care nu te poate lasa rece, decat in cazul in care nu ai sentimente de niciun fel.
  • 8imistul
    pe 28 Martie 2012 01:10
    ce mai poţi să spui după un astfel de film? să începem să zburăm înainte de a vedea o binecuvântare chiar şi în a ne târî. un film impresionant.
  • Roisin
    pe 22 Ianuarie 2012 16:59
    O astfel de viata, traita doar prin clipiri, prin sunete sterse si imagini repetate, nu face altceva decat sa ne dovedeasca efemeritatea si substanta trecatoare a fiintei noastre. Nu suntem decat niste mici barcute ce plutesc mai mereu in deriva, fara sa stie incotro se indreapta, fara sa cunoasca destinatia finala, dar intotdeauna doritoare de mai mult, de furtuni si valuri imense care sa ne rastoarne si in final sa ne scufunde. Si doar atunci ne dam seama ca nu suntem scafandrii si ca usor, usor se termina si oxigenul si doar cu greu vom mai putea fi salvati. Din cauza asta trebuie sa cautam fluturii, caci doar bataia aripilor lor ne mai ofera sansa de a descoperi lumea intr-un alt mod.

    Filmul este, intr-adevar, unul emotionant, dar nu unul emotionant-siropos, uimind tocmai prin tonul atat de realist al actiunii. De cum am pornit filmul am inceput sa ma gandesc la "Mar adentro", si desi situatia lui Jean-Do era mult mai dramatica decat a lui Ramon, nu am ajuns sa-l compatimesc niciodata pe personajul nostru. In pofida starii in care se afla, Jean-Do nu face nici macar un moment apel la solutia radicala pe care protagonistul din "Mar adentro" a pus-o in aplicare, sperand in continuare ca va afla sensul vietii, indiferent ca o va face punandu-si intrebari sau prin calatoriile facute in imaginatia lui.

    In concluzie, este un film care marcheaza si lasa o urma adanca (si pe retina celui ce vizioneaza filmul - multumita stilului in care este realizat filmul) si probabil o sa continui si eu sa ma intreb mult timp de acum inainte "oare înainte am fost orb şi surd sau a fost nevoie de lumină necruţătoare a dezastrului, ca să îmi pot găsi adevărata natură?”
  • Sergiu.Lobont
    pe 28 Februarie 2011 14:29
    Mi-ar fi placut foarte mult daca filmul era turnat complet fara actor ca personaj principal, poate sa fie folosit doar in acele flash-back-uri. De ce zic asta? Mi s-a parut inedita acea situatie in care spectatorul este invitat sa priveasca lumea prin ochii celui diagnosticat cu aceasta boala teribila - locked-in. Sa iti auzi vocea interioara, sa vezi doar ce vede el si sa gasesti puterea de a-ti scrie autobiograia avand ca singura metoda de a te exprima clipitul unui ochi era o adevarata simulare dramatica pentru orice om care crede ca le are pe toate.

    Primele 40 de minute au avut un impact enorm asupra mea. Prima aluzie care mi-a trecut prin cap a fost un slide emotional pe care l-am vazut in cadrul unui curs din facultate. Era o fetita care plangea ca mama nu ii ia o anumita pereche de pantofi si in slide-ul imediat urmator era o fetita singura care plangea ca nu mai are picioare. Acum, orice om isi doreste multe de la viata... eleganta, uneori extravaganta si alte lucruri care credem ca ne fac impliniti. Primele 40 de minute m-au facut sa ma multumesc cu sanatatea pe care o am si sa inteleg ca toate bunurile materiale pe care toti le consideram atat de importante devin doar apa de ploaie daca sanatatea ne pune piedica in a ne bucura de viata.

    Acum, normal, filmul are si un rol motivator... sau motivant?! Las pe cei mai destepti ca mine sa aleaga varianta corecta. E ceva in genul, daca el a putut noi, astia mai sanatosi de ce nu am putea sa reusim? Acelasi rol imbarbator l-au avut si scenele melo-dramatice care scot in evidenta taria unui om de a face haz de necaz de situatia in care se afla. Da, filmul este unul artistic, greu de inteles si plictisitor pentru un om care nu se poate conecta la el pentru ca pana la urma este un film biografic ce vine la pachet cu o serie de elemente definitorii genului. Daca nu vezi alura artistica a filmului vei considera ca te-ai uitat la un film intreg sa vezi cum clipeste unul insa cel putin pentru mine a fost o experienta pe care nu as vrea sa o traiesc in realitate.
  • Pitbull
    pe 13 Decembrie 2010 13:28
    În dialog direct cu Dumnezeu - Le scaphandre et le papillon
    Pentru a înţelege corect ultimul film al lui Julian Schnabel, trebuie să fim conştienţi de particularitatea sa cu totul aparte, în perspectiva câtorva parametri definitorii.

    În primul rând, porneşte de la un caz de natură clinică - zonă de pornire dificilă prin excelenţă. În mare parte, problemele de sănătate nu prilejuiesc subiecte comode pentru artă, tocmai fiindcă se revendică de la cauze organice, paralele cu conştiinţa, liberul arbitru, şansa de a alege şi, implicit, majoritatea considerentelor de natură morală - fiind mai apropiate de axa fatalismului. Deşi se supune unor reguli biologice de ordin general, boala este un fenomen de o intimitate profund individuală, şi puţine sunt acele scenarii care, în acest context, izbutesc să atingă echilibrul ideal dintre generalitate şi individualitate care defineşte particularul - categoria estetică prin excelenţă.

    Ca şi cum atâta n-ar fi fost de ajuns, aici lucrurile sunt duse la extrem; nu numai că sindromul respectiv e rarisim, dar atinge şi o formă de-a dreptul halucinantă: pacientul, în urma unui atac cerebral masiv, paralizează virtualmente complet, devenind un prizonier (perfect conştient şi lucid) al propriului său trup. "Norocul" face ca o singură parte a corpului să îi rămână funcţională: pleoapa stângă. Aceea va deveni fereastra lui de comunicare cu lumea.

    Iar peste acest nou palier de dificultate se suprapune încă unul, şi mai problematic: filmul redă un fapt real. Jean-Dominique Bauby a existat cu adevărat, a suferit accidentul cerebral care l-a transformat în acea "legumă", s-a adaptat la noua lui stare, a reuşit să scrie o carte autobiografică despre situaţia în care se afla, "dictând-o cu pleoapa", şi a murit la câteva zile după apariţia acesteia. Scenariul lui Ronald Harwood preia substanţa literară (şi, implicit, documentară) fără s-o romanţeze, neintervenind altcumva decât nivel narativ, prin rearanjarea elementelor epice în conformitate cu rigorile minime ale exprimării cinematografice.

    De aceste considerente determinante, pe cele trei niveluri ale lor stabilite clar, trebuie să ţinem seama în abordarea filmului; ar fi o eroare să-l lăudăm sau să-l criticăm ca pe o operă de ficţiune ortodoxă, constituită pe baza unor criterii general valabile. De la particularitatea sa cu totul aparte se revendică, în fond, toate valenţele demersului lui Julian Schnabel - şi, cu siguranţă, surprizele de tip festivalier. Într-adevăr, e păcat să aduci acuzaţii puerile juriului de la Cannes, când tu însuţi ai optat pentru o viziune care sfidează orice canoane prin însăşi natura ei - ca să nu mai vorbim de Oscar, unde conformismul excentric (adică nu "lumea aşa cum o văd toţi", ci "...cum o vedem Noi!") e nu la ordinea, ci la ordinul zilei.

    Este de înţeles, prin urmare, de ce scenariul urmăreşte o structură specială, axată mai degrabă pe o epică afectivă decât una a acţiunii, în care o serie de elemente dramaturgice esenţiale sunt redescoperite şi repotenţate - cel mai grăitor exemplu fiind, cred, însuşi momentul atacului cerebral, plasat într-un flash-back undeva spre sfârşit, în zona unde graficele scenaristicii impun niveluri ridicate ale tensiunii. Nu întâmplător, energiile interioare ale filmului pornesc de la o intensitate foarte ridicată (începutul coincide cu trezirea la realitate a protagonistului, pentru a descoperi situaţia imposibilă în care a ajuns), coborând apoi treptat, pe măsură ce Jean-Do se acomodează - şi, lucru cu atât mai important, se redescoperă. Căci, în fond, cam pe-aici s-ar plasa semnificaţiile majore ale filmului: anulat complet ca persoană fizică şi redus la statutul de personalitate interioară, Bauby e nevoit să părăsească definitiv frivolităţile, hedonismele, orgoliile şi deşertăciunile existenţei sale de până atunci (şi ne putem închipui câte erau, din moment ce fusese redactorul şef al unei reviste ca Elle! De altfel, există o secvenţă rememorativă care schiţează sumar acea perioadă), concentrându-se asupra esenţelor propriei sale identităţi: fluturele delicat, sensibil, fragil, dar în fond atât de puternic, din costumul compact şi rigid al scafandrului.

    Faţă de această construcţie oricum iconoclastă şi dificilă, prin forţa împrejurărilor, Schanbel compune o concepţie regizorală de asemenea problematică şi deloc uşor de disecat, cu plusurile şi minusurile ei. Foarte inspirată, dar şi previzibilă totodată, e opţiunea ca primul sfert al filmului să urmărească eminamente unghiul subiectiv al lui Jean-Do. Resursele de suspense şi, mai ales, de inedit ale acelor episoade reuşesc să susţină această perspectivă limitată şi restrictivă, relativ demonetizată şi în orice caz neprietenoasă cu spectatorul, căruia îi impune identificarea forţată cu un personaj. Se remarcă folosirea cu curaj şi îndemânare a multor artificii tehnice şi stilistice, ca distorsionarea periferică a imaginii, pierderile de sharff, şocurile de lumină sau întuneric, sau momentul cumplit de claustrofobic al coaserii ochiului drept, pe care paralizia l-ar fi expus unor vătămări cumulative, prin deficit de irigare - cadru pentru care Schnabel a recurs la coaserea efectivă a unor pleoape de latex aplicate peste obiectiv (personal, era inevitabil ca momentul să-mi amintească de peretele intestinal ovin pe care-l cosea Ion Dichiseanu, pe post de medic ginecolog, într-un anumit film românesc...). Un alt procedeu folosit cu bune rezultate în acest fragment al filmului îl constituie filmarea diverselor "fragmente de personaje" ajunse întâmplător în câmpul vizual aproape necontrolabil al protagonistului. Schanbel povestea că în acest sens l-au inspirat dintotdeauna "cozile de peliculă" filmate întâmplător pe platou, cu camera îndreptată de obicei în jos - iar cine a frecventat la viaţa sa bucătăria echipelor de filmare ştie cât de incitante pot fi acele cadre arbitrare; întâmplător, încă de la şaisprezece ani, nimerindu-mă prin cabinele de montaj ale unui cineclub, am început să mă întreb cum ar arăta un film montat eminamente din resturi. Soluţia oferită de Schnabel, poate tocmai prin faptul că se asociază cu o viaţă pe care un capriciu al sorţii a redus-o la statutul unor rămăşiţe vitale, se distinge atât prin valenţe conotative, cât şi printr-o indiscutabilă expresivitate vizuală.

    Recunosc că, iniţial, m-am temut de opţiunea unei menţineri permanente a unghiului subiectiv până la sfârşit (că tot suntem sub efectul lui Cloverfield, ca să nu mai vorbim de ilustrul său predecesor, Blair Witch Project). Din fericire, Schnabel are inteligenţa de a evita această capcană - dar ceea ce dezamăgeşte este transferul cam arbitrar la optica obiectivă, cu Jean-Do prezent în cadru alături de celelalte personaje. În prima parte, regia începuse să amorseze o trecere graduală foarte interesantă, atât prin cele două imagini din baie, cu personajul văzându-şi propriul trup gol - un semi-naturalism perfect controlat, în deplin acord cu starea filmului în acele momente - şi, mai ales, impactul extrem de dezagreabil al oglinzii în care-şi vede gura (cu acea repulsivă răsfrângere asimetrică a buzei inferioare, proprie paraliziei, care va deveni emblematică pe tot parcursul filmului). Ca atare, ieşirea graduală din "ochiul" pacientului ar fi putut prilejui continuarea acestei tranziţii, într-o cheie de conţinut şi stil extrem de generoasă, pe care Schnabel însă o pierde numai ce-o schiţase. O altă soluţie, mai simplă dar şi mai corectă, ar fi constat în marcarea netă a încheierii unei etape pentru a trece la următoarea; în lipsa şi a acestui procedeu, filmul rămâne, în zona respectivă, cu o impresie accentuată de lipitură şi dezechilibru (cu atât mai mult cu cât prima apariţie a lui Jean-Do în întregime, aşezat în fotoliul rulant şi profilat pe cer, deşi foarte elocventă plastic, nu se suprapune pe nici o articulaţie dramaturgică specială, care ar fi putut satisface spectatorul cel puţin la nivel subliminal).

    Tot în patrimoniul regiei, un alt aspect extrem de discutabil se referă la opţiunile privind stratul non-real (imaginar, oniric, mnemonic, metaforic). Într-o consultare cu doi colegi, imediat după proiecţie, îmi exprimam preferinţa pentru o viziune eminamente realistă - în contradicţie cu opinia unuia dintre interlocutori, medic de altfel, care susţinea concepţia metaforică adoptată de Schnabel. Problema rezidă, din nou, în gradul enorm de dificultate pe care-l impune caracterul atât de extrem şi de particular al filmului. Situaţia lui Jean-Do Bauby este atât de ruptă de realitate, atât de revoltătoare în aberaţia şi nedreptatea ei arbitrară, atât de halucinantă prin modelul de viaţă pe care-l impune ulterior pacientului, încât simpla ei prezentare în gama majoră frustă a realităţii ar fi fost nu numai şocantă vizual, ci şi foarte generoasă pentru construirea de metafore. Or, în momentul în care figurile de stil devin explicite, riscul de a cădea în supralicitare şi redundanţă devine enorm. Ar trebui să fii un Orson Welles, un Fellini, un Tarkovski sau un David Lynch, pentru a produce metaforele geniale la care obligă un asemenea subiect - şi, cum Schnabel, cât e el de inteligent şi talentat, nu pare totuşi să deţină stofa marilor maeştri, momente ca acelea cu Împărăteasa Eugénie ori cu Nijinski, sau ridicarea lui Jean-Do din fotoliu pentru un sărut par mai degrabă naiv-demonstrative. Sub acest aspect (inclusiv pentru că abordează tematici medicale, Le scaphandre et le papillon nu reuşeşte să evite unele similitudini cu Awake şi, mai ales, El camino de los ingleses / Summer Rain, alte două filme care-şi recunoşteau parţial (şi subconştient, desigur), deruta în raport cu nişte realităţi dramatice foarte dificil de echivalat imagistic. Contraexemplul îl oferă (şi o spun fără nici un fel de parti-pris-uri) tocmai admirabilele noastre Moartea domnului Lăzărescu şi 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile. Îndrăznesc să presupun că, dacă opta pentru o asemenea soluţie (mult mai onestă în fond), era foarte posibil ca Schnabel să-i sufle lui Mungiu Palme d'or-ul (uite, aşa se gândeşte pozitiv şi creator, nu cu mofturi gen "ăia-s nişte şulfe şi m-au săpat!"). Discutabil e şi modul de a insera în context imaginile scafandrului, menite să expliciteze starea dominantă a personajului, şi metafora din titlu; deşi adecvate, ele rămân oarecum "în sine", prin lipsa unui acroş care să le lanseze măcar parţial - spre deosebire de apariţiile fluturelui, cu adevărat discret şi fluent inserate în imageria de ansamblu a filmului.

    Prin contrast, această realitate este confirmată de câteva secvenţe realiste extrem de sugestive şi precis stăpânite, care exemplifică dramatic noua paradigmă relaţională dintre Jean-Do şi lumea înconjurătoare - de pildă, apariţia celor doi instalatori de telefoane, finalizată printr-un banc de-a dreptul tâmpit şi grosolan dar care, culmea, pe pacient îl amuză copios; sau momentul când urmăreşte captivat un meci la televizor, iar asistentul, ieşind din rezervă, închide cu un gest mecanic aparatul; sau paradoxal incident, combinaţie de penibil şi duios, când îi dă telefon una dintre amante. Impactul lor emoţional demonstrează că, urmărind cu predilecţie astfel de momente, specifice situaţiei, de o inventivitate inepuizabilă şi, mai ales, cu un potenţial dramatic atât de intens, Schnabel avea şansa de a realiza un film cu adevărat antologic - ca dovadă, gradul de intensitate afectivă al dialogului telefonic cu tatăl, finalizat prin lacrima prelinsă din ochiul devenit sinonim cu însăşi personalitatea eroului. Efectiv, această secvenţă e cam punctul culminant al întregului film, funcţionând în tandem cu perechea ei, antologica amintire a bărbieritului (cum comenta cineva, una dintre cele mai emoţionante imagini ale relaţiei afective patern-filiale aduse vreodată pe ecran).

    Evident, în acest sens nu se poate neglija contribuţia lui Max von Sydow, care cu economicitatea lui de mijloace poate vibra întotdeauna pe cele mai nebănuite registre - semnificativ fiind aici faptul cum, ca o adevărată cutie de rezonanţă, contribuie la completarea interpretativă a lui Jean-Do, Mathieu Amalric fiind constrâns la imobilitate în toate secvenţele din prezent. Culmea, însă, virtuozitatea lui actoricească pare incomparabil mai accentuat relevată în aceste compoziţii statice, animate exclusiv de mişcările ochiului (în contrast cu încremenirea acelei strâmbături a gurii, atât de tragice în grotescul ei, pe care am mai amintit-o), decât în cele câteva flash-back-uri unde-l vedem "normal" (prea normal, în fond, căci pe-atunci nu era decât un şef cam superficial, un bărbat cam fustangiu, un tată ce-şi neglija vizibil copii - toate, probleme rămase nerezolvate în momentul fatal, cărora "fluturele" din "scafandru" va fi nevoit să le găsească soluţia).

    De bună seamă, Schnabel nu-şi propune să soluţioneze, ci să postuleze - şi tocmai aici stă, aş zice, marea reuşită a filmului său: într-adevăr, te pune pe gânduri la un nivel major şi profund. Dincolo de toate considerentele enumerate mai sus, Le scaphandre et le papillon formulează, în primul rând, problema sorţii. Ar fi rudimentar şi habotnic să afirmăm că "Dumnezeu l-a pedepsit" astfel pe Jean-Do fiindcă era ateu, fiindcă trăia în păcat cu mama copiilor lui, şi nu le era acestora un tată atât de bun pe cât s-ar fi cuvenit (apropo - remarcabilă, în acest sens, trimiterea la Les quatre cents coups, deşi aş fi preferat-o fără recurs la partitura muzicală; adică, hai totuşi să n-o dăm chiar mură-n gură, şi nici să nu mizăm pe accentele emoţionante ale lui Jean Constantin). Relaţiile cauzale dintre intenţii şi efecte, pe calea faptelor, sunt incomparabil mai complexe şi subtile, iar destinul lui Bauby le relevă, în primul rând, nu prin latura fals "punitivă" a calvarului său, ci prin şansa epifaniei care i se oferă. Spre lauda lui, Schnabel schiţează cu mult tact coordonatele acestei revelaţii - inclusiv în singurele secvenţe mai sugestive, ale rugăciunilor din întreaga lume, creştine, musulmane, buddhiste, şamanice, etc., pentru vindecarea lui Bauby, agregate laolaltă cu o splendidă ironie. Prin umorul uşor macabru, şi extrem de inteligent, al acestei atitudini, Jean-Do ajunge în sfârşit să comunice cu Dumnezeu; în fond, nu asta căutăm cu toţii? (Indiferent dacă recunoaştem sau nu.)

    29 februarie, 2008
    Bucureşti, România
  • cetateanu
    pe 24 Octombrie 2010 19:15
    “Le Scaphandre et le Papillon”, al treilea film al talentatului artist Julian Schnabel (“Basquiat”, 1996; “Viata si epoca lui Renaldo Arenas”, 2000), este un tur de forta al punctelor de vedere, amintirilor si caderii in dizgratie. Filmul ne spune povestea adevarata a lui Jean Dominique Bauby (sclipitor portretizat de Mathieu Amalric), redactorul-sef al revistei franceze “Elle”, care a suferit un accident vascular cerebral, ramanand complet paralizat, cu exceptia pleoapei stangi. Prin prisma degenerarii in timp, Schnabel intretese celebritatea aroganta a lui Bauby, cu prezentul sau chinuit si neinsemnat.

    O serie intreaga de specialisti ii spun cat de rara si de groaznica este situatia lui — insa, din fericire, cele doua doctorite se dovedesc a fi fermecatoare. Aceste femei frumoase si devotate apar ca o legatura ironica cu trecutul lui de important editor a unei reviste de moda. Bauby, ca tata, editor si sot, a facut multe greseli, una dintre ele fiind parasirea femeii frumoase si blande, mama devotata a copiilor lui, pentru amanta din acel moment, care nu il viziteaza cand ajunge infirm. Povestea include si doua relatii tata-fiu, cea dintre Bauby si tatal lui (Max Von Sydow) si, mai tarziu, cu propriul fiu. Intr-o calatorie cu masina impreuna cu fiul sau, vedem in sfarsit cum se ajunge in situatia prezenta, surprinzator, in timp ce conducea o masina decapotabila nou-nouta. Bauby tremura si tresare in masina lui stralucitoare si se scufunda in scaunul soferului ca un duh reintors in sticla lui, de unde nu va mai iesi niciodata.

    Mai apoi, il vedem pe Bauby scriindu-si cartea care va deveni un bestseller (cea dupa care a fost facut filmul), muncind din greu si clipind din pleoapa stanga pentru fiecare litera. Epuizat, caustic si autocritic, Bauby isi atinge oribilul sfarsit. Cartea este ultima lui suflare inainte de a porni spre eternitate. Schnabel regizeaza cu maiestrie filmul, un caleidoscop fermecator, luxuriant, de imagini, prefacatorie, sexualitate, disperare si aroganta, un film care merita, intradevar premiul pentru cel mai bun regizor. Ceea ce ar fi putut fi macabru, melodramatic sau caraghios este orice altceva. Cu claritate si convingere, Schnabel ne tine scufundati in monologul interior vioi si sarcastic al lui Bauby si ne arata ca este un regizor de care trebuie sa se tina seama.
  • Marocico
    pe 17 Octombrie 2010 19:16
    un film care mi-a placut .....modul de cominicare....si modul de viata
  • aayana
    pe 12 Octombrie 2010 17:55
    Un film care descrie viaţa altfel, viaţa trăită din (ne)fericire închis în propriul trup, singura modalitate de comunicare cu lumea exterioară fiind un ochi-fluture. Un film impresionant, plin de entuziasm şi reflexii asupra felului în care ne petrecem timpul, cum îl valorificăm, ce irosim, etc.
  • Kalrak
    pe 19 Iulie 2010 22:29
    "Jean-Dominique Bauby are 43 de ani şi este un tată de familie fericit". Nici pe departe, in primul rand avea amanta, si sa vezi ce soc pe el ca nu il mai baga aia in seam, din cate imi aduc aminte chiar nu era in relatii din cele mai stralucite cu fosta sotie, unde mai pui, ca vine de la amanta isi ia copii/copila (l-am vazut de mult nu mai tin minte tot), sa o plimbe cu masina cand are loc accindetul .
  • veronica210
    pe 07 Iulie 2010 00:55
    cand il suna tatal pe fiul sau si ii spune plangand ...: aici e taticul..mi-e dor de tine.... imposibil sa nu te emotioneze..:)
  • NimeniAltu2k9
    pe 05 Iulie 2010 00:58
    Un film emotionant din prima pana in ultima secunda ,nici nu realizezi cat de repede trec aceste secunde,lucru care se datoreaza in mare parte povestii remarcabile a unui om care nu poate vorbi ,nu se poate misca ,dar poate clipi.
  • marius_000
    pe 11 August 2009 00:29
    Julian Schnabel a fost foarte original cu aceasta minunata drama .. Iar protagonistul filmului are o ambitie de invidiat . M-a impresionat acest film ..