Părerea criticului
Mary & George categoric nu inventează roata, pentru că există destule seriale de epocă unde sexul şi seducţia sunt folosite ca unic motor de parvenire. Cu toate acestea, Mary & George impresionează cu perspectiva extrem de cinică şi ireverenţioasă cu care chestionează ideea de putere. Cu o Julianne Moore în mare formă în rolul unei văduve provinciale gata de orice (inclusiv să folosească anumite părţi ale anatomiei fiului ei) pentru a-şi mări influenţa la curtea regelui James al VI-lea, Mary & George ne provoacă şi să ne întrebăm dacă nu cumva impresia despre ce se putea întâmpla în palatele unui rege britanic acum patru secole nu a fost cumva pervertită de filmele şi seriale prea cuminţi văzute până acum.
Desigur, Mary & George este un serial de ficţiune care şi-a luat, probabil, o mulţime de libertăţi pentru a-şi prinde publicul în mreje. Dar serialul se bazează pe o carte de nonficţiune, "Asasinul regelui", scrisă de Benjamin Woolley şi apărută în 2018. Perspectiva înaintată de serial reactivează în memorie şocantele concluzii ale Rapoartelor Kinsey (explorate în excelentul film biografic Kinsey, cu Liam Neeson în rolul titular) care au dovedit la jumătatea secolului trecut că americanul de rând făcea sex mult mai des şi mult mai... inventiv decât părea să creadă opinia publică în epocă.
Dar Mary & George nu este despre americanul de rând, ci despre James al VI-lea (Tony Curran), rege al Scoţiei şi al Angliei, deţinător al puterii absolute. Dacă nu îţi imaginezi tu cât de... inventiv putea face el sex, iată că îşi imaginează serialul pentru tine...
Avem, deci, pe de o parte un rege celebru pentru aventurile sale cu bărbaţi. Pe de altă parte o avem pe Mary Villiers (Julianne Moore), abia ieşită (crimă, autoapărare sau accident?) dintr-un mariaj cu un soţ sifilitic şi abuziv. Când află că nu deţine nici măcar un şfanţ, Mary face o evaluare rapidă a capitalului familiei şi decide că George (Nicholas Galitzine), chipeşul ei fiu, ar face bine să-şi pună fundul la treabă (la propriu) pentru un viitor prosper. Urmează un curs de seducţie în destrăbălata Franţă, iar apoi George îi este servit pe tavă lui James... Şi pe bune, ce mamă nu ar proceda la fel?
Dincolo de sex şi trupuri artistic dezgolite, Mary & George este un adevărat îndrumar al intrigii şi al trădării. Dacă Sun Tzu a scris "Arta războiului", Mary ar fi putut scrie şapte volume despre "Arta parvenirii", pe deplin conştientă de fragilitatea puterii şi de cât de trecătoare sunt frumuseţea, atracţia şi popularitatea. În obsesia ei de a obţine ceea ce i s-a refuzat dintotdeauna, adevărata putere, Mary înşeală şi ameninţă, şantajează şi ucide, într-un captivant iureş ce nu ţine nicio clipă cont de moralitatea desuetă şi de recomandările nerealiste ale religiilor prea pacifiste. Mary are o singură religie, puterea, şi pentru ea e în stare să răstignească pe oricine i se pune de-a curmezişul. Şi cumva nu ai cum să nu ţii cu ea, pentru că este o femeie care bate, cu propriile arme, puternicii zilei.
Mary & George este fără îndoială un serial frivol, menit să provoace şi să şocheze. Chiar dacă îşi pierde în parte suflul pe la jumătate, ritmul şi inventivitatea intrigilor au toate şansele să te atragă într-o sesiune de binging de toată frumuseţea.
Desigur, Mary & George este un serial de ficţiune care şi-a luat, probabil, o mulţime de libertăţi pentru a-şi prinde publicul în mreje. Dar serialul se bazează pe o carte de nonficţiune, "Asasinul regelui", scrisă de Benjamin Woolley şi apărută în 2018. Perspectiva înaintată de serial reactivează în memorie şocantele concluzii ale Rapoartelor Kinsey (explorate în excelentul film biografic Kinsey, cu Liam Neeson în rolul titular) care au dovedit la jumătatea secolului trecut că americanul de rând făcea sex mult mai des şi mult mai... inventiv decât părea să creadă opinia publică în epocă.
Dar Mary & George nu este despre americanul de rând, ci despre James al VI-lea (Tony Curran), rege al Scoţiei şi al Angliei, deţinător al puterii absolute. Dacă nu îţi imaginezi tu cât de... inventiv putea face el sex, iată că îşi imaginează serialul pentru tine...
Avem, deci, pe de o parte un rege celebru pentru aventurile sale cu bărbaţi. Pe de altă parte o avem pe Mary Villiers (Julianne Moore), abia ieşită (crimă, autoapărare sau accident?) dintr-un mariaj cu un soţ sifilitic şi abuziv. Când află că nu deţine nici măcar un şfanţ, Mary face o evaluare rapidă a capitalului familiei şi decide că George (Nicholas Galitzine), chipeşul ei fiu, ar face bine să-şi pună fundul la treabă (la propriu) pentru un viitor prosper. Urmează un curs de seducţie în destrăbălata Franţă, iar apoi George îi este servit pe tavă lui James... Şi pe bune, ce mamă nu ar proceda la fel?
Dincolo de sex şi trupuri artistic dezgolite, Mary & George este un adevărat îndrumar al intrigii şi al trădării. Dacă Sun Tzu a scris "Arta războiului", Mary ar fi putut scrie şapte volume despre "Arta parvenirii", pe deplin conştientă de fragilitatea puterii şi de cât de trecătoare sunt frumuseţea, atracţia şi popularitatea. În obsesia ei de a obţine ceea ce i s-a refuzat dintotdeauna, adevărata putere, Mary înşeală şi ameninţă, şantajează şi ucide, într-un captivant iureş ce nu ţine nicio clipă cont de moralitatea desuetă şi de recomandările nerealiste ale religiilor prea pacifiste. Mary are o singură religie, puterea, şi pentru ea e în stare să răstignească pe oricine i se pune de-a curmezişul. Şi cumva nu ai cum să nu ţii cu ea, pentru că este o femeie care bate, cu propriile arme, puternicii zilei.
Mary & George este fără îndoială un serial frivol, menit să provoace şi să şocheze. Chiar dacă îşi pierde în parte suflul pe la jumătate, ritmul şi inventivitatea intrigilor au toate şansele să te atragă într-o sesiune de binging de toată frumuseţea.