Părerea criticului
Mary Queen of Scots prezintă o filă de istorie cu un tempo specific dramei biografice. În absența bătăliilor navale ori a unor secvențe de luptă la sol elaborate, filmul Mary Queen of Scots excelează la construirea unui personaj și la dezvăluirea unei drame individuale.
Filmul aduce în atenție persoana Mariei Stuart (Saoirse Ronan), idealurile și destinul ei. Subiectul domniei lui Mary Queen of Scots și al rivalității dintre ea și Elisabeta I (Margot Robbie) este umanizat prin prezentarea portretului și al destinului încercat al tinerei regine a Scoției. Cu decoruri și costume realmente frumoase și o imagine expresivă, cu interioare filmate în clar-obscur, unele compoziții amintind de picturi din Renaștere, filmul Mary Queen of Scots merită văzut pe ecran mare.
Saoirse Ronan, potrivită ca tipologie în rol, construiește o regină onestă, inteligentă și bună la suflet. Deși în vârstă de doar 18 ani, dovedește înțelepciune când atrage atenția lui John Knox (David Tennant), viitorul lider al Reformei protestante în Scoția, că afirmațiile lui intolerante la adresa catolicismului pot duce la război. Tânara regină dorește să împace catolicismul cu protestantismul, lucru care este şi pe placul rivalei sale, Elisabeta I a Angliei, moştenitoarea lui Henry al VIII-lea. Pe de altă parte, în discuția față în față cu Regina Elisabeta I, în poate cea mai puternică scenă din film, Maria arată un dispreț față de Elisabeta pe care nimic din acțiunile sau replicile anterioare nu îl justifică, făcând mai ales o greșeală strategică.
Mary Queen of Scots oferă o lecție de istorie și ne apropie acea perioadă demult apusă prin portretul care umanizează această regină...
Pe de altă parte, călărind în fruntea trupelor într-o confruntare cu armata fratelui vitreg, Mary ține un discurs mobilizator, dovedindu-se o cunoscătoare fină a psihologiei umane. Într-un alt moment din film, arată generozitate iertându-și fratele trădător (James, Earl of Moray, jucat de James McArdle). Filmul reușete să ne-o apropie pe Maria Stuart, de altfel una dintre suveranele cu cele mai tragice destine din istorie.
Pe de altă parte, pentru a plusa, scenaristul Beau Willimon o transformă pe Mary în toleranta avant-la-lettre (lui David Rizzio, secretarul ei privat, homosexual, îi spune că îl apreciază pentru că este fidel naturii sale și că în prezența ei și a doamnelor ei de companie poate fi el însuși).
Filmul începe cu momentul în care Mary, regină a Franței la 16 ani, și văduvă la 18 ani, se întoarce în Scoția natală pentru a-și revendica tronul care i se cuvenea de drept. Dar Scoția și Anglia se află ambele sub controlul puternicei Elisabeta I. Fiecare tânără regină o prețuiește pe cealaltă, dar ambele vor să domnească peste Anglia și Scoția. Elisabeta se teme de Maria, pe care catolicii o considerau a fi adevărata moştenitoare a tronului Angliei, dar teama e amestecată cu o fascinație pentru frumusețea și inteligența tinerei. Ambele femei vor fi victime ale comploturilor puse la cale în interiorul consiliului Elisabetei I, respectiv pe teritoriul Scoției, de protestanți și fratele vitreg al lui Mary. Dorind să asigure un moştenitor, pentru a înlătura orice încercare a rudelor sau nobililor de a spera să îi ia tronul, Maria începe să îşi caute un soţ potrivit. Îl alege pe Henric Stuart, duce de Albany, nepot al lui Henric al VII-lea al Angliei, cu care va avea un fiu, care - peste ani - îi va împlini visul, devenind Iacob I al Angliei. Mary Queen of Scots oferă o lecție de istorie și ne apropie acea perioadă demult apusă prin portretul care umanizează această regină.
În film sunt distribuiți actori aparținând mai multor rase, ceea ce e puțin probabil că respectă adevărul istoric dar bifează la capitolul corectitudine politică - de exemplu în consiliul Reginei Elisabeta I este un nobil de culoare (Nathan East), iar printre doamnele de companie ale Reginei Scoției a fost distribuită și Gemma Chan (cu origini chineze). O surpriză plăcută a fost descoperirea româncei Maria Drăguș în rolul Mary Fleming.
Filmul aduce în atenție persoana Mariei Stuart (Saoirse Ronan), idealurile și destinul ei. Subiectul domniei lui Mary Queen of Scots și al rivalității dintre ea și Elisabeta I (Margot Robbie) este umanizat prin prezentarea portretului și al destinului încercat al tinerei regine a Scoției. Cu decoruri și costume realmente frumoase și o imagine expresivă, cu interioare filmate în clar-obscur, unele compoziții amintind de picturi din Renaștere, filmul Mary Queen of Scots merită văzut pe ecran mare.
Saoirse Ronan, potrivită ca tipologie în rol, construiește o regină onestă, inteligentă și bună la suflet. Deși în vârstă de doar 18 ani, dovedește înțelepciune când atrage atenția lui John Knox (David Tennant), viitorul lider al Reformei protestante în Scoția, că afirmațiile lui intolerante la adresa catolicismului pot duce la război. Tânara regină dorește să împace catolicismul cu protestantismul, lucru care este şi pe placul rivalei sale, Elisabeta I a Angliei, moştenitoarea lui Henry al VIII-lea. Pe de altă parte, în discuția față în față cu Regina Elisabeta I, în poate cea mai puternică scenă din film, Maria arată un dispreț față de Elisabeta pe care nimic din acțiunile sau replicile anterioare nu îl justifică, făcând mai ales o greșeală strategică.
Mary Queen of Scots oferă o lecție de istorie și ne apropie acea perioadă demult apusă prin portretul care umanizează această regină...
Pe de altă parte, călărind în fruntea trupelor într-o confruntare cu armata fratelui vitreg, Mary ține un discurs mobilizator, dovedindu-se o cunoscătoare fină a psihologiei umane. Într-un alt moment din film, arată generozitate iertându-și fratele trădător (James, Earl of Moray, jucat de James McArdle). Filmul reușete să ne-o apropie pe Maria Stuart, de altfel una dintre suveranele cu cele mai tragice destine din istorie.
Pe de altă parte, pentru a plusa, scenaristul Beau Willimon o transformă pe Mary în toleranta avant-la-lettre (lui David Rizzio, secretarul ei privat, homosexual, îi spune că îl apreciază pentru că este fidel naturii sale și că în prezența ei și a doamnelor ei de companie poate fi el însuși).
Filmul începe cu momentul în care Mary, regină a Franței la 16 ani, și văduvă la 18 ani, se întoarce în Scoția natală pentru a-și revendica tronul care i se cuvenea de drept. Dar Scoția și Anglia se află ambele sub controlul puternicei Elisabeta I. Fiecare tânără regină o prețuiește pe cealaltă, dar ambele vor să domnească peste Anglia și Scoția. Elisabeta se teme de Maria, pe care catolicii o considerau a fi adevărata moştenitoare a tronului Angliei, dar teama e amestecată cu o fascinație pentru frumusețea și inteligența tinerei. Ambele femei vor fi victime ale comploturilor puse la cale în interiorul consiliului Elisabetei I, respectiv pe teritoriul Scoției, de protestanți și fratele vitreg al lui Mary. Dorind să asigure un moştenitor, pentru a înlătura orice încercare a rudelor sau nobililor de a spera să îi ia tronul, Maria începe să îşi caute un soţ potrivit. Îl alege pe Henric Stuart, duce de Albany, nepot al lui Henric al VII-lea al Angliei, cu care va avea un fiu, care - peste ani - îi va împlini visul, devenind Iacob I al Angliei. Mary Queen of Scots oferă o lecție de istorie și ne apropie acea perioadă demult apusă prin portretul care umanizează această regină.
În film sunt distribuiți actori aparținând mai multor rase, ceea ce e puțin probabil că respectă adevărul istoric dar bifează la capitolul corectitudine politică - de exemplu în consiliul Reginei Elisabeta I este un nobil de culoare (Nathan East), iar printre doamnele de companie ale Reginei Scoției a fost distribuită și Gemma Chan (cu origini chineze). O surpriză plăcută a fost descoperirea româncei Maria Drăguș în rolul Mary Fleming.