Părerea criticului
Midnight in Paris este cel de-al cincilea film din cariera lui Woody Allen care a deschis Festivalul de Film de la Cannes.

Aşa cum ne-a obişnuit Woody Allen, acest film nu face notă discordantă cât priveşte distribuţia, regizorul răsfăţat de festivaluri aducând actori în vogă sau/şi actori de categorie A, cu Oscar. În Midnight in Paris, Owen Wilson este protagonistul, în rol de romancier aspirant, Rachel McAdams, logodnica din film a acestuia, Adrien Brody e genial într-un cameo, pe post de Salvador Dalí, Michael Sheen este intelectualul pedant, iar fermecătoarea Lea Sedoux, o buchinistă. Carla Bruni e curatoare de muzeu şi Marion Cotillard - muza din alt timp a romancierului aspirant.Midnight in Paris e primul film al lui Woody Allen turnat integral în Paris, deşi Love and Death (1975) şi Everyone Says I Love You (1996) au avut secvenţe acolo. Ceea ce imprimă filmului melancolia îndragostiţilor şi romantismul oraşului iubirii.

Dacă cineva mi-ar fi spus să fac un film despre Berlin, m-aş fi gândit la un film cu spioni. Parisul e doar un loc romantic... (Woody Allen)

Midnight in Paris este o evadare din prezent, în Parisul anilor '20. Protagonistul (scriitor) ajunge din secolul XXI în trecut, întâlnindu-i pe Hemingway şi Fitzgerald, doi dintre romancierii preferaţi, plus mulţi alţii - totul într-o defilare amuzantă, mizându-se integral pe efectul surprinzător şi comic al situaţiei, scoţându-se din schemă latura profundă, filozofică pe care astfel de întâlniri le-ar putea implica. Declaraţia de dragoste a lui Woody Allen pentru Paris se arată preponderent în scene de noapte,secvenţe pe timp de ploaie şi evadarea într-o perioadă de efervescenţă culturală (cum spuneam, servindu-se doar de reperele culturale, neintrând în profunzimea acelei perioade de avangardă în artele plastice, cinema etc) .

Gil (Owen Wilson) lucrează la un roman şi caută inspiraţia pe străzile Parisului. Un vehicul care apare exact la miezul nopţii îl transportă cu aproape un secol în urmă. În această epocă o întâlneşte pe Adriana (Marion Cotillard), care-i devine un fel de muză şi care-l face să reflecteze la relaţia pe care o are cu logodnica lui, Ines, jucată de Rachel McAdams. Dacă intro-ul filmului, până la anunţarea distribuţiei, e o răsfoire a unui album cu vederi ale Parisului, continuarea are şi momente care vor surprinde spectatorul, iar peregrinările lui Gil au ceva din ritmul şi senzaţiile pe care ţi le trezeşte o poezie nostalgică.

Cum joacă prima doamnă a Franţei, Carla Bruni

Ce am observat legat de jocul ei este o nesiguranţă pe care în mod normal personajul, o curatoare de muzeu, nu era cazul s-o aibă şi un soi de auto-impusă timiditate, din nou ruptă de context. Dar faptul că Bruni dă bine în cadru, te face să-i treci cu vederea stângăcia.

Adrien Brody, genial pe post de Salvador Dalí. Salvat de replici

Lungimea rolului pe care îl joacă l-a făcut pe Adrien Brody să anuleze toate interviurile, deşi actorul a fost prezent la Cannes. Dar Woody Allen i-a scris cel mai spumos personaj din întreg filmul. În plus, Allen ne face conştienţi de asemănarea fizică dintre actor şi pictor.

Woody Allen, un răsfăţat al Cannes-ului
Midnight in Paris l-a dus pe Woody Allen pentru a 12-a oară în Cannes, şi a treia oară în ani consecutivi (în 2010 Allen prezenta You Will Meet A Tall Dark Stranger, anterior Vicky, Cristina, Barcelona). În 2002, Allen primea La Palme des Palmes, un premiu special pentru întreaga activitate, acordat de Festival, premiu pe care doar Ingmar Bergman îl mai primise. În 1985, regizorul născut la New York primea Premiul Criticii din partea FIPRESCI pentru The Purple Rose of Cairo. Regizorul a adus la Cannes, până acum, 12 producţii, din cele 45 ale întregii sale activităţi, şi - de fiecare dată - a fost însoţit pe covorul roşu de actori de categoria A.