Părerea criticului
În ultimii ani am avut nenumărate dovezi că trăim în epoca de aur a televiziunii şi că actorii, scenariştii şi regizorii de top migrează dinspre marele către micul ecran. Serialele au mai nou bugete suficient de mari încât să poată concura cu producţiile din cinematografe, iar titlurile inspirate din blockbustere celebre sunt tot mai numeroase. Este şi cazul lui Minority Report, primul serial bazat pe un film regizat de Steven Spielberg. Iată premisa serialului şi de ce ţi-ar putea plăcea.

Evenimentele din serial au loc în 2065, adică la 11 ani de când Danny Witwer (Colin Farrell) îl urmărea pe John Anderton (Tom Cruise) pe străzile unui Washington ultratehnologizat. În centrul atenţiei este Dash (Stark Sands), unul dintre cei trei copii cu darul previziunii care avertizau în film când urma să aibă loc o crimă. Cu departamentul Pre-Crimă dizolvat în urma evenimentelor din 2054, Dash (prescurtare familiară de la Dashiell) încearcă să se integreze în societate şi să îl găsească pe fratele său geamăn Arthur, dispărut cu ceva vreme înainte.

Dispariţia îl îngrijorează cumplit pe Dash, care e conştient că există oameni gata de orice pentru a controla unul din celebrii precog-i din programul Pre-Crimă. Bântuit de viziuni ale unei crime, dar incapabil să proceseze informaţia fără fratele său, Dash va ajunge să facă echipă cu poliţista Lara Vega (Meagan Good). Împreună vor combina previziunile cu investigaţia clasică, în ceea ce se anunţă a fi un procedural SF.

Minority Report uimea, în 2002, cu verosimilul imaginării unei lumi a viitorului. Spielberg începea filmările după un vestit "think tank summit", în care experţi în diverse domenii, dar şi urbanişti şi futurologi au încercat să prezinte cât mai credibil modul cum va arăta un oraş american la o jumătate de secol de la discuţii. Unele dintre tehnologiile prezentate în film, precum ecranele multi-touch, scannerele retinale şi hârtia inteligentă, au apărut deja pe piaţă sau se află în stadiu de prototip.

Ei bine, deşi se chinuie să impresioneze cu arhitectura şi noile tehnologii ale viitorului, serialul eşuează aproape lamentabil, oferind o versiune ieftină a filmului. Deşi anumite elemente CGI (care între timp a devenit cea mai rentabilă formă de efect special) captează privirea, scenografia şi costumele, atât de importante pentru atmosfera unui film, dezamăgesc. Producţia Fox sugerează că peste 50 de ani americanii se îmbracă ori de la second-hand, ori în piele (artificială, desigur). Minority Report mai vrea să credem că transsexualitatea a fost o modă de la începutul mileniului şi că în 2065 toată lumea este fericită în propria piele. Iar modul cum oamenii folosesc tehnologia, cu mişcări largi care arată ca nişte exerciţii de gimnastică, ajunge să fie de-a dreptul amuzant.

Deşi Sands ar putea fi un protagonist ataşant, cu neîndemânarea sa socială şi darul ce-l face să iasă în evidenţă, chimia sa cu Lara Vega lipseşte cu desăvârşire, mai ales dacă o compari cu cea a unui cuplu extrem de asemănător, cel din serialul Sleepy Hollow, cu Tom Mison şi Nicole Beharie.

Episodul pilot difuzat pe 21 septembrie are grijă să promită câteva răsturnări de situaţie din următoarele episoade, cea mai importantă avându-l în centrul atenţiei pe fratele geamăn al lui Dash. Din păcate faptul că Fox a ales să transforme serialul într-un procedural, în care probabil fiecare nou episod va trata o nouă investigaţie, reduce şansele unei evoluţii interesante a poveştii.