Părerea criticului
Aaron Sorkin, scenaristul unor filme biografice de calibru, precum Charlie Wilson's War (2007), The Social Network (2010) și Steve Jobs (2015), ne supune atenției, din 5 ianuarie, Molly's Game/Jocuri secrete, în dublă calitate - de scenarist și regizor.
Sorkin este în elementul lui cu povestea acestui personaj feminin real, Molly Bloom, încarnat de Jessica Chastain, o femeie capabilă dar și controversată. Care - chiar dacă nu e la înălțimea celebrității unor Mark Zuckerberg ori Steve Jobs - are un profil captivant și continuă aplecarea lui Aaron Sorkin către personajele excepţionale.
Molly Bloom este un personaj cu o sumă de contraste și paradoxuri. Organizatoare de jocuri de noroc la limita legalități, dar cu coloană vertebrală, ajunsă la o celebritate discutabilă în urma organizării de partide de poker, apoi adusă în fața judecătorului, protagonista nu se încadrează într-un stereotip. E un personaj relativ nou ca tipologie față de cele pe care le-am văzut pe marele ecran.
Interesant este monologul interior, vocea interioară a protagonistei care ne ghidează pe tot parcursul filmului în hățișul jocului de poker și al evoluției unui astfel de business. Această voce se poate interpreta și ca un rechizitoriu pe care și-l face sieși protagonista, care ține morțiș să pledeze vinovată la proces, deși e o victimă ea însăși, doar pentru a nu distruge alte vieți.
Cu o structură mai degrabă panoramică decât epică, Molly's Game acoperă perioada copilăriei și a tinereții accestei femei, prezentând -pe de o parte - elementele din copilărie care vor ajunge să fie definitorii pentru viitoarea antreprenoare iar, pe de alta, parcursul ei profesional.
Între antreprenoare şi escroc pe tocuri înalte, personajul lui Bloom e unul dintre cele mai complexe din ultima perioadă. Venită dintr-o copilărie unde i s-a impus performanța, cu un tată sever, Bloom este frumoasă, capabilă şi perfecţionistă. Urăşte să piardă. Unde şi când devine antreprenoare - prea puţin contează - tânăra vrea să reuşească pe orice căi. Iar reuşita va fi pokerul underground, un fenomen la limita legii, care atrage însă figuri celebre.
Personajele principale - deşi nu alcătuiesc un cuplu - sunt combinaţia de bărbat de culoare (Idris Elba - în rolul avocatului care se încumetă să ia un caz aproape pierdut) şi femeie albă (Chastain), o reţetă care a devenit populară pe marile ecrane.
Scenarist expert în genurile care trateză subiecte din realitate (A Few Good Men, The American President, Charlie Wilson's War, sau celebrul serial The West Wing), Aaron Sorkin dovedește mână sigură și ca regizor, dând nerv acestui film cu subiect static și de nișă (pokerul) prin alternanţa între planul trecutului relativ mai îndepărtat (al faptelor) şi cel recent (al anchetei și înfățișării judiciare).
Sorkin reușește să dinamizeze această povestea despre un sport atât de „sedentar” precum este pokerul (joc la masă, de interior, cu puține vorbe, dar la care prim planurile pe ochi și pe mâini sunt foarte importante).
Sorkin este în elementul lui cu povestea acestui personaj feminin real, Molly Bloom, încarnat de Jessica Chastain, o femeie capabilă dar și controversată. Care - chiar dacă nu e la înălțimea celebrității unor Mark Zuckerberg ori Steve Jobs - are un profil captivant și continuă aplecarea lui Aaron Sorkin către personajele excepţionale.
Molly Bloom este un personaj cu o sumă de contraste și paradoxuri. Organizatoare de jocuri de noroc la limita legalități, dar cu coloană vertebrală, ajunsă la o celebritate discutabilă în urma organizării de partide de poker, apoi adusă în fața judecătorului, protagonista nu se încadrează într-un stereotip. E un personaj relativ nou ca tipologie față de cele pe care le-am văzut pe marele ecran.
Interesant este monologul interior, vocea interioară a protagonistei care ne ghidează pe tot parcursul filmului în hățișul jocului de poker și al evoluției unui astfel de business. Această voce se poate interpreta și ca un rechizitoriu pe care și-l face sieși protagonista, care ține morțiș să pledeze vinovată la proces, deși e o victimă ea însăși, doar pentru a nu distruge alte vieți.
Cu o structură mai degrabă panoramică decât epică, Molly's Game acoperă perioada copilăriei și a tinereții accestei femei, prezentând -pe de o parte - elementele din copilărie care vor ajunge să fie definitorii pentru viitoarea antreprenoare iar, pe de alta, parcursul ei profesional.
Între antreprenoare şi escroc pe tocuri înalte, personajul lui Bloom e unul dintre cele mai complexe din ultima perioadă. Venită dintr-o copilărie unde i s-a impus performanța, cu un tată sever, Bloom este frumoasă, capabilă şi perfecţionistă. Urăşte să piardă. Unde şi când devine antreprenoare - prea puţin contează - tânăra vrea să reuşească pe orice căi. Iar reuşita va fi pokerul underground, un fenomen la limita legii, care atrage însă figuri celebre.
Personajele principale - deşi nu alcătuiesc un cuplu - sunt combinaţia de bărbat de culoare (Idris Elba - în rolul avocatului care se încumetă să ia un caz aproape pierdut) şi femeie albă (Chastain), o reţetă care a devenit populară pe marile ecrane.
Scenarist expert în genurile care trateză subiecte din realitate (A Few Good Men, The American President, Charlie Wilson's War, sau celebrul serial The West Wing), Aaron Sorkin dovedește mână sigură și ca regizor, dând nerv acestui film cu subiect static și de nișă (pokerul) prin alternanţa între planul trecutului relativ mai îndepărtat (al faptelor) şi cel recent (al anchetei și înfățișării judiciare).
Sorkin reușește să dinamizeze această povestea despre un sport atât de „sedentar” precum este pokerul (joc la masă, de interior, cu puține vorbe, dar la care prim planurile pe ochi și pe mâini sunt foarte importante).