Părerea criticului
Elogiatul film de acțiune Monkey Man, debutul lui Dev Patel ca erou de acțiune și regizor, rulează în premieră pe marile noastre ecrane. Publicul și criticii au lăudat în Monkey Man, action-ul obținând 87% cronici pozitive pe RottenTomatoes.com. Monkey Man îl urmărește pe Patel în căutarea unei răzbunări brutale...
Când vine vorba de filme de acțiune, ne gândim la filmele de Hollywood, și apoi la genul Wuxia, cu luptători ce stăpânesc artele marțiale orientale, cu tehnici la limita gravitației, printre pagode și templele orientale ale Japoniei. Monkey Man aduce, însă acțiunea, și scene violente de luptă interzise sub 18 ani, dintr-un spațiu mult mai străin și mai exotic: India. Un loc unde coabitează zgârie-norii cu cocioabele, luxul cu oamenii care dorm pe stradă și care beau apa din râu, templele hinduse și cultura lor cu mafia contemporană. Și, mai grav poate, conflictele sectare cu mentalitățile actuale.
Povestea eroului nu este nouă: copilul pornit să aducă dreptatea după ce copilăria lui idilică a luat sfârșit brusc, devenit un luptător nu doar în ringul de kick-boxing dar și în viața de zi cu zi, Omul-maimuță reia o temă cunoscută fără să se repete. Parte Rocky (luptătorul care pornește din dezavantaj pentru a-și revendica ceea ce i se cuvine), parte figură mitică hindusă, Omul- Maimuță este mai mult decât masca (sub forma capului de animal) pe care o poartă în ring ca să-și distreze spectatorii însetați de sânge.
Într-o țară cu o religie animistă și care crede intens în eroi, masca de maimuță este o invocație a sacrului: cândva Omul-Maimuță era un personaj pe jumătate divin, un adevărat erou. Ceea ce este și protagonistul filmului. Firește, nu înainte să treacă pe la un templu anonim unde, împreună cu preotul templului și cu sfaturi spirituale, va atinge iluminarea.
Punctul de pornire este unul cunoscut: eroii negativi i-au ucis familia, i-au distrus copilăria, și acum - mari și puternici – vor să conducă și India. Figurile lor sunt cunoscute nu doar publicului local, ci și tuturor celor care urmăresc în general scena politică: guru-ul ipocrit și malefic, polițistul criminal în slujba mafiei, politicianul mincinos – toți vor plăti. Și o vor face, firește, spectaculos.
Ceea ce face filmul să fie original, dincolo de rețeta știută, este nu doar contextul exotic mai puțin familiar. Este autenticitatea eroului, care - dincolo de zeu, de răzbunător - e altceva decât eram obișnuiți să vedem, și care place și convinge. Iar violența, deși intensă, nu e gratuită și nici nepotrivită.
Imaginea filmului este realizată și ea magistral: majoritatea scenelor sunt nocturne, luminate ori de flăcări de incendii, ori de lumânările templelor, ori de culorile stridente de neon. Totuși, în acest univers tenebros eroul aduce același mesaj clar: și în mama India, binele mereu învinge.
John Wick, la care se face o referire chiar la începutul filmului, cu care - de altfel - Omul Maimuță a tot fost comparat, este fictiv și fabricat în raport cu mult mai convingătorul și sincerul Om-Maimuță.
Regizat de către Dev Patel, la debutul în această calitate, și pornind de la un scenariu scris împreună cu Paul Angunawela și John Collee, Monkey Man este un fim de neratat, căruia Cinemagia îi acordă numărul maxim de stele.
Când vine vorba de filme de acțiune, ne gândim la filmele de Hollywood, și apoi la genul Wuxia, cu luptători ce stăpânesc artele marțiale orientale, cu tehnici la limita gravitației, printre pagode și templele orientale ale Japoniei. Monkey Man aduce, însă acțiunea, și scene violente de luptă interzise sub 18 ani, dintr-un spațiu mult mai străin și mai exotic: India. Un loc unde coabitează zgârie-norii cu cocioabele, luxul cu oamenii care dorm pe stradă și care beau apa din râu, templele hinduse și cultura lor cu mafia contemporană. Și, mai grav poate, conflictele sectare cu mentalitățile actuale.
Povestea eroului nu este nouă: copilul pornit să aducă dreptatea după ce copilăria lui idilică a luat sfârșit brusc, devenit un luptător nu doar în ringul de kick-boxing dar și în viața de zi cu zi, Omul-maimuță reia o temă cunoscută fără să se repete. Parte Rocky (luptătorul care pornește din dezavantaj pentru a-și revendica ceea ce i se cuvine), parte figură mitică hindusă, Omul- Maimuță este mai mult decât masca (sub forma capului de animal) pe care o poartă în ring ca să-și distreze spectatorii însetați de sânge.
Într-o țară cu o religie animistă și care crede intens în eroi, masca de maimuță este o invocație a sacrului: cândva Omul-Maimuță era un personaj pe jumătate divin, un adevărat erou. Ceea ce este și protagonistul filmului. Firește, nu înainte să treacă pe la un templu anonim unde, împreună cu preotul templului și cu sfaturi spirituale, va atinge iluminarea.
Punctul de pornire este unul cunoscut: eroii negativi i-au ucis familia, i-au distrus copilăria, și acum - mari și puternici – vor să conducă și India. Figurile lor sunt cunoscute nu doar publicului local, ci și tuturor celor care urmăresc în general scena politică: guru-ul ipocrit și malefic, polițistul criminal în slujba mafiei, politicianul mincinos – toți vor plăti. Și o vor face, firește, spectaculos.
Ceea ce face filmul să fie original, dincolo de rețeta știută, este nu doar contextul exotic mai puțin familiar. Este autenticitatea eroului, care - dincolo de zeu, de răzbunător - e altceva decât eram obișnuiți să vedem, și care place și convinge. Iar violența, deși intensă, nu e gratuită și nici nepotrivită.
Imaginea filmului este realizată și ea magistral: majoritatea scenelor sunt nocturne, luminate ori de flăcări de incendii, ori de lumânările templelor, ori de culorile stridente de neon. Totuși, în acest univers tenebros eroul aduce același mesaj clar: și în mama India, binele mereu învinge.
John Wick, la care se face o referire chiar la începutul filmului, cu care - de altfel - Omul Maimuță a tot fost comparat, este fictiv și fabricat în raport cu mult mai convingătorul și sincerul Om-Maimuță.
Regizat de către Dev Patel, la debutul în această calitate, și pornind de la un scenariu scris împreună cu Paul Angunawela și John Collee, Monkey Man este un fim de neratat, căruia Cinemagia îi acordă numărul maxim de stele.