Părerea criticului
După ce în aprilie ne lua ochii cu intensul Daredevil, Netflix îşi consolidează reputaţia de important producător de conţinut TV cu Narcos, un hibrid de serial poliţist şi biografic inspirat de activitatea lui Pablo Escobar, regele traficului de droguri din America anilor '80 şi 90'. Regizor este José Padilha, câştigătorul Ursului de Aur pentru intensul Tropa de Elite şi debutant la Hollywood cu nu foarte bine primitul de anul trecut RoboCop.
Într-o perioadă în care serialele apelează tot mai mult la evenimente din trecut pentru a-şi ţine spectatorii în faţa micilor ecrane sau, în cazul Netlfix, în faţa laptopurilor şi a tabletelor, Narcos nu putea trage o carte mai câştigătoare: extraordinara traiectorie a lui Escobar, ajuns, dintr-un "pârlit" din oraşul columbian Medellín, cel mai bogat interlop al lumii, are tot ce-i trebuie pentru a impresiona.
Fără să fie un personaj istoric puţin cunoscut, în interpretarea lui Wagner Moura şi regia lui Padilha, Escobar are o carismă ambiguă: l-ai strivi ca pe un gândac la gândul milioanelor pe care i-a transformat în sclavii cocainei sale, dar nu poţi să nu-l admiri pentru cum a folosit resurse minime pentru a ajunge, în doar un deceniu, la o avere estimată la 30 de miliarde de dolari. Mai mult, şi-a folosit banii şi influenţa pentru a ajunge parlamentar în ţara sa. Un scenariu care ne e tuturor supărător de familiar...
Narcos nu-l transformă pe Escobar într-un erou, ci explorează rece, realist şi cinic cum a fost posibilă extraordinara ascensiune a contrabandistului. Chiar dacă scenariul se lasă "furat" de fascinantele şi inventivele acţiuni ale lui Escobar, serialul se concentrează şi pe acţiunile poliţiştilor care l-au vânat, cu riscul pierderii vieţii şi al unei răzbunări crâncene pe familia lor.
Într-una din cele mai puternice secvenţe ale primului episod, Escobar, oprit de poliţie când conducea o caravană de camioane cu electronice de contrabandă, le dă de înţeles poliţiştilor că ştie cum îi cheamă, unde stau, cine le sunt copiii şi părinţii. "Plata o plomo?", îi întreabă răspicat înfractorul pe oamenii legii, folosind unul dintre cele mai populare jocuri de cuvinte ale răufăcătorilor de limbă spaniolă, căci "plata" înseamnă atât "argint", cât şi "bani", iar "plomo" atât "plumb", cât şi "glonţ". Este lesne de înţeles ce aleg poliţiştii.
Carisma şi eficienţa lui Escobar sunt contrabalansate de eroii pozitivi ai poveştii. După ce cocaina columbiană începe să facă ravagii în Miami, autorităţile americane devin tot mai îngrijorate de multitudinea de metode prin care Escobar îşi aduce produsul pe teritoriul lor. Poliţistul Steve Murphy (Boyd Holbrook, foto centru) de la divizia antidrog trebuie să facă echipă cu poliţistul columbian Javier Peña (chilianul Pedro Pascal, cunoscut din Game of Thrones) pentru a organiza o elaborată desfăşurare de forţe ce ar trebui să-l arunce pe Escobar în spatele gratiilor. Ei îşi vor da seama curând că misiunea le este mai complicată decât părea la prima vedere...
Era imposibilă găsirea unui regizor mai potrivit decât José Padilha pentru a aduce pe ecrane complicatul ping-pong dintre mafia columbiană şi autorităţile columbiano-americane. Devenit celebru după lansarea lui Tropa de elite, ce prezintă răfuiala dintre poliţiştii şi gangsterii din Rio de Janeiro, Padilha controlează foarte bine tensiunea şi ritmează povestea cu răbufnirile violente specifice genului. Cum Netflix a lansat simultan toate cele zece episoade ale primului sezon, mulţi vor simţi tentaţia de a le viziona în cât mai scurt timp posibil.
Într-o perioadă în care serialele apelează tot mai mult la evenimente din trecut pentru a-şi ţine spectatorii în faţa micilor ecrane sau, în cazul Netlfix, în faţa laptopurilor şi a tabletelor, Narcos nu putea trage o carte mai câştigătoare: extraordinara traiectorie a lui Escobar, ajuns, dintr-un "pârlit" din oraşul columbian Medellín, cel mai bogat interlop al lumii, are tot ce-i trebuie pentru a impresiona.
Fără să fie un personaj istoric puţin cunoscut, în interpretarea lui Wagner Moura şi regia lui Padilha, Escobar are o carismă ambiguă: l-ai strivi ca pe un gândac la gândul milioanelor pe care i-a transformat în sclavii cocainei sale, dar nu poţi să nu-l admiri pentru cum a folosit resurse minime pentru a ajunge, în doar un deceniu, la o avere estimată la 30 de miliarde de dolari. Mai mult, şi-a folosit banii şi influenţa pentru a ajunge parlamentar în ţara sa. Un scenariu care ne e tuturor supărător de familiar...
Narcos nu-l transformă pe Escobar într-un erou, ci explorează rece, realist şi cinic cum a fost posibilă extraordinara ascensiune a contrabandistului. Chiar dacă scenariul se lasă "furat" de fascinantele şi inventivele acţiuni ale lui Escobar, serialul se concentrează şi pe acţiunile poliţiştilor care l-au vânat, cu riscul pierderii vieţii şi al unei răzbunări crâncene pe familia lor.
Într-una din cele mai puternice secvenţe ale primului episod, Escobar, oprit de poliţie când conducea o caravană de camioane cu electronice de contrabandă, le dă de înţeles poliţiştilor că ştie cum îi cheamă, unde stau, cine le sunt copiii şi părinţii. "Plata o plomo?", îi întreabă răspicat înfractorul pe oamenii legii, folosind unul dintre cele mai populare jocuri de cuvinte ale răufăcătorilor de limbă spaniolă, căci "plata" înseamnă atât "argint", cât şi "bani", iar "plomo" atât "plumb", cât şi "glonţ". Este lesne de înţeles ce aleg poliţiştii.
Carisma şi eficienţa lui Escobar sunt contrabalansate de eroii pozitivi ai poveştii. După ce cocaina columbiană începe să facă ravagii în Miami, autorităţile americane devin tot mai îngrijorate de multitudinea de metode prin care Escobar îşi aduce produsul pe teritoriul lor. Poliţistul Steve Murphy (Boyd Holbrook, foto centru) de la divizia antidrog trebuie să facă echipă cu poliţistul columbian Javier Peña (chilianul Pedro Pascal, cunoscut din Game of Thrones) pentru a organiza o elaborată desfăşurare de forţe ce ar trebui să-l arunce pe Escobar în spatele gratiilor. Ei îşi vor da seama curând că misiunea le este mai complicată decât părea la prima vedere...
Era imposibilă găsirea unui regizor mai potrivit decât José Padilha pentru a aduce pe ecrane complicatul ping-pong dintre mafia columbiană şi autorităţile columbiano-americane. Devenit celebru după lansarea lui Tropa de elite, ce prezintă răfuiala dintre poliţiştii şi gangsterii din Rio de Janeiro, Padilha controlează foarte bine tensiunea şi ritmează povestea cu răbufnirile violente specifice genului. Cum Netflix a lansat simultan toate cele zece episoade ale primului sezon, mulţi vor simţi tentaţia de a le viziona în cât mai scurt timp posibil.