Părerea criticului
Un caz nerezolvat. Un criminal neidentificat. Un polițist obsedat.
După succesul lungmetrajului Periferic (2010) și o pauză de vreo zece ani ca regizor, Bogdan George Apetri revine cu două filme lansate aproape în paralel: „Miracol”, care va avea premiera mondială în cadrul festivalului de film de la Veneția de anul acesta și „Neidentificat”, care a avut premiera națională la TIFF.
Pe lângă premiile obținute în cadrul festivalurilor de la Varșovia și la TIFF, „Neidentificat” e întâmpinat cu aplauzele unui public românesc plăcut surprins de intriga, de personajele și de decupajul regizoral atent construite, cu rigoarea unui David Fincher autohton.
Scenaristul principal al acestui film, actorul Iulian Postelnicu, oferă toate elementele unui thriller captivant: un polițist pe care corupția și neliniștea conjugală îi animă obsesiv; comisarul șef provincial, mai preocupat să spună bancuri decât să facă justiție si care refuză cu încăpățânare să îi predea polițistului nedormit dosarul unei duble incendieri soldate cu morți, în ciuda lucrăturii căreia polițistul pare deja să-i fi dat de cap; o anchetă dublă, ilegală, frânată și de aparenta nevinovăție a inculpatului, și de prejudecatile rasiale din secția de poliție, și de leasing-ul neplătit al polițistului nedormit. În paralel cu ancheta dublă, planul ca un joc de șah din al treilea act pe care acest polițist-antierou îl ticluiește cu tact și, totodată, cu un masochism nebănuit, se va solda cu o brutală întorsătură de situație. Deși ingredientele le-am tot gustat, condimentele rămân secrete.
Cu toate că scenaristul-actor Iulian Postelnicu nu apare în film, el tocmai a încheiat filmările în rolul protagonistului dintr-un alt thriller polițist, „Oameni de treabă”, ultimul lungmetraj al regizorului Paul Negoescu, după un scenariu semnat tot de tineri actori, respectiv duetul Radu Romaniuc- Oana Tudor.
În „Neidentificat”, actorul Bogdan Farcaș intră în pielea polițistului protagonist Florin în urma unei pregătiri riguroase, pentru care a „dat jos din fălcuțe”, așa cum afirma surâzând la discuțiile de după proiecție, și a lucrat inclusiv la a-și modifica vocea. Așadar, profilul de polițist antierou îi vine mănușă, ca o persistență retiniană a inculpatului din „Once Upon a Time in Anatolia” (2011), suprapusă unei figuri modelate de asperitățile unei vieți provizorii și mărunte, care arde la un foc mult prea încins între cei patru pereți ai secției de provincie, tapetați cu neîncredere și cu bancurile comisarului șef, absolut firesc livrate de actorul Vasile Muraru.
În urma serialului HBO „Umbre” (2014 - ) și al unor filme precum „Câini” (2016), „Heidi” (2019) sau „La Gomera” (2019), lungmetrajul lui Bogdan George Apetri escaladează acest nou val al filmelor polițiste românești, un val care pare că răspunde cerințelor unui public autohton care (în primul rând) își dorea demult ca cinemaul românesc să mai iasă din umbra noului val realist și care, mai departe, ar mai vrea să vadă și filme de gen românești.
„Neidentificat” (2020): din 6 august în cinematografe.
După succesul lungmetrajului Periferic (2010) și o pauză de vreo zece ani ca regizor, Bogdan George Apetri revine cu două filme lansate aproape în paralel: „Miracol”, care va avea premiera mondială în cadrul festivalului de film de la Veneția de anul acesta și „Neidentificat”, care a avut premiera națională la TIFF.
Pe lângă premiile obținute în cadrul festivalurilor de la Varșovia și la TIFF, „Neidentificat” e întâmpinat cu aplauzele unui public românesc plăcut surprins de intriga, de personajele și de decupajul regizoral atent construite, cu rigoarea unui David Fincher autohton.
Scenaristul principal al acestui film, actorul Iulian Postelnicu, oferă toate elementele unui thriller captivant: un polițist pe care corupția și neliniștea conjugală îi animă obsesiv; comisarul șef provincial, mai preocupat să spună bancuri decât să facă justiție si care refuză cu încăpățânare să îi predea polițistului nedormit dosarul unei duble incendieri soldate cu morți, în ciuda lucrăturii căreia polițistul pare deja să-i fi dat de cap; o anchetă dublă, ilegală, frânată și de aparenta nevinovăție a inculpatului, și de prejudecatile rasiale din secția de poliție, și de leasing-ul neplătit al polițistului nedormit. În paralel cu ancheta dublă, planul ca un joc de șah din al treilea act pe care acest polițist-antierou îl ticluiește cu tact și, totodată, cu un masochism nebănuit, se va solda cu o brutală întorsătură de situație. Deși ingredientele le-am tot gustat, condimentele rămân secrete.
Cu toate că scenaristul-actor Iulian Postelnicu nu apare în film, el tocmai a încheiat filmările în rolul protagonistului dintr-un alt thriller polițist, „Oameni de treabă”, ultimul lungmetraj al regizorului Paul Negoescu, după un scenariu semnat tot de tineri actori, respectiv duetul Radu Romaniuc- Oana Tudor.
În „Neidentificat”, actorul Bogdan Farcaș intră în pielea polițistului protagonist Florin în urma unei pregătiri riguroase, pentru care a „dat jos din fălcuțe”, așa cum afirma surâzând la discuțiile de după proiecție, și a lucrat inclusiv la a-și modifica vocea. Așadar, profilul de polițist antierou îi vine mănușă, ca o persistență retiniană a inculpatului din „Once Upon a Time in Anatolia” (2011), suprapusă unei figuri modelate de asperitățile unei vieți provizorii și mărunte, care arde la un foc mult prea încins între cei patru pereți ai secției de provincie, tapetați cu neîncredere și cu bancurile comisarului șef, absolut firesc livrate de actorul Vasile Muraru.
În urma serialului HBO „Umbre” (2014 - ) și al unor filme precum „Câini” (2016), „Heidi” (2019) sau „La Gomera” (2019), lungmetrajul lui Bogdan George Apetri escaladează acest nou val al filmelor polițiste românești, un val care pare că răspunde cerințelor unui public autohton care (în primul rând) își dorea demult ca cinemaul românesc să mai iasă din umbra noului val realist și care, mai departe, ar mai vrea să vadă și filme de gen românești.
„Neidentificat” (2020): din 6 august în cinematografe.