Sinopsis
Partea a doua a filmului "Nunta de piatra", realizat dupa doua povestiri de Ion Agarbiceanu (prima parte este "Fefeleaga" in regia lui Mircea Veroiu).
Actiunea filmului se petrece in zona aurifera a Tarii Motilor la inceputul sec. XX.
Filmul de debut al regizorului Dan Pita.
"Mediu-metrajul La o nunta este debutul lui Pita in filmul de fictiune, un debut stralucit. La Dan Pita tragicul se exprima prin umor si ironie. Pretextul filmului este o nunta, taina nuntii fiind tratata in ton grotesc, prin incompatibilitatea mirilor, o incompatibilitate rezultand din nepotrivirea celor destinati prin pragmatismul si dictatul parintilor, iata conflictul dintre generatii. Filmul ne propune o incursiune in aspectele stranii, misterioase, inefabile, ale vieti, ale lumii, o constanta a filmelor lui Dan Pita. Deznodamantul, cu aspect deopotriva fericit si nefericit, este pregatit minutios, gradat, printr-un limbaj al intelegerii din priviri, din gesturi. Desi ceremonialul religios al cununiei nu apare, ci numai aspectul lui lumesc, petrecerea se prelungeste in laic, in profan, se destrama pana la anulare. Evocand taina casatoriei, un joc subtil intre aspectul ei etern, ideal, si una dintre formele sale concrete, istorice de manifestare, se sugereaza ca aceasta taina ramane o sublima aspiratie, o superba posibilitate in plan anistoric, dar care in plan istoric se rateaza, esueaza prin desacralizare. De unde si umorul, accentele ironice ale filmului - dar cu o pronuntata rezonanta tragica. O alta constanta a poeticii lui Dan Pita este, prin urmare, destramarea falselor mituri, a falsei magii, cu ajutorul umorului, al ironiei. Si Dan Pita practica un stil ingrijit, si el foloseste o simbolistica foarte variata si bogata, dar si la el deseori cautata, incarcata, de unde aceeasi senzatie de elaborat, de facut, de lipsa de profunzime" (Mircea Dumitrescu).
Actiunea filmului se petrece in zona aurifera a Tarii Motilor la inceputul sec. XX.
Filmul de debut al regizorului Dan Pita.
"Mediu-metrajul La o nunta este debutul lui Pita in filmul de fictiune, un debut stralucit. La Dan Pita tragicul se exprima prin umor si ironie. Pretextul filmului este o nunta, taina nuntii fiind tratata in ton grotesc, prin incompatibilitatea mirilor, o incompatibilitate rezultand din nepotrivirea celor destinati prin pragmatismul si dictatul parintilor, iata conflictul dintre generatii. Filmul ne propune o incursiune in aspectele stranii, misterioase, inefabile, ale vieti, ale lumii, o constanta a filmelor lui Dan Pita. Deznodamantul, cu aspect deopotriva fericit si nefericit, este pregatit minutios, gradat, printr-un limbaj al intelegerii din priviri, din gesturi. Desi ceremonialul religios al cununiei nu apare, ci numai aspectul lui lumesc, petrecerea se prelungeste in laic, in profan, se destrama pana la anulare. Evocand taina casatoriei, un joc subtil intre aspectul ei etern, ideal, si una dintre formele sale concrete, istorice de manifestare, se sugereaza ca aceasta taina ramane o sublima aspiratie, o superba posibilitate in plan anistoric, dar care in plan istoric se rateaza, esueaza prin desacralizare. De unde si umorul, accentele ironice ale filmului - dar cu o pronuntata rezonanta tragica. O alta constanta a poeticii lui Dan Pita este, prin urmare, destramarea falselor mituri, a falsei magii, cu ajutorul umorului, al ironiei. Si Dan Pita practica un stil ingrijit, si el foloseste o simbolistica foarte variata si bogata, dar si la el deseori cautata, incarcata, de unde aceeasi senzatie de elaborat, de facut, de lipsa de profunzime" (Mircea Dumitrescu).