Părerea criticului
În lumea cinematografiei românești, tentativa de a crea comedii care să fie în ton cu perioada actuală nu este mereu ușoară. „Nuntă pe bani”, regizat de Cristian Ilișuan și produs de Bravo Films, este o încercare modernă de a aborda tematica nunților în contextul actual românesc. Deși filmul nu reușește în totalitate să atingă standardul unei comedii remarcabile, există câteva aspecte care ies în evidență.
În ceea ce privește scenariul, acesta este rezultatul colaborării dintre Cristi Ilișuan, Mircea Popa, Tibi Codorean, Cristi Ciui și Andrei Verestiuc, fiecare aducându-și contribuția la construcția acestei narațiuni pline situații neașteptate.
Povestea îl are în centru pe Mircea, interpretat de Mircea Popa. Personajul, care are o aversiune declarată față de nunți, se trezește prins în mijlocul unei furtuni declanșate de o postare controversată pe Facebook. În această postare, Mircea își exprimă dezgustul față de nunți care, în opinia sa, nu sunt decât afaceri profitabile, fără nicio semnificație reală. Ironia situației este că tocmai această postare virală îl plasează în conflict direct cu prietena lui de cinci ani, care visează la propria nuntă. Ca și cum situația nu ar fi fost deja destul de complicată, Mircea, atras de o sumă tentantă de bani, acceptă o ofertă de a aduce o mașină din străinătate pentru un individ dubios. Însă soarta nu este de partea lui: epuizat, adoarme la volan și provoacă un accident, trezindu-se astfel într-o situație financiară dificilă.
Această situația financiară complicată în care se află îl obligă să găsească soluții neconvenționale. Astfel, Mircea decide să organizeze propria nuntă, nu din dragoste sau tradiție, ci ca pe o afacere pură, având ca obiectiv rezolvarea problemelor sale bănești.
Pornind de la această premiză, "Nuntă pe bani" se diferențiază de tipicul comediei care se axează pe dificultățile organizării unei nunți. Mai degrabă, filmul se profilează ca o satiră care aruncă o privire critică asupra modului în care uneori tradițiile sunt manipulate pentru a satisface interese personale. Personajul Mircea se transformă într-o reprezentare a acestei lupte dintre valorile vechi și nevoile actuale. Decizia sa de a vedea nunta mai mult ca pe o oportunitate de afaceri decât ca pe o ceremonie sacrală ne face să reflectăm asupra modului în care societatea contemporană influențează și transformă convingerile noastre tradiționale.
Din perspectiva lui Mircea, spectatorul experimentează tumultul căutării unei locații potrivite, negocierile cu potențialii nași și chiar anxietatea alcătuirii unei liste de invitați. Alături de el, Alexandra Spătărelu interpretează cu entuziasm rolul Alexandrei Spermezan. Chimia dintre cei doi este palpabilă și duce la momente comice bine realizate. Însă, deși este evident că ambii actori s-au străduit să aducă personajele lor la viață, unele momente ale scenariului nu au permis desfășurării optime a potențialului lor.
Elena Ivanca și Dan Chiorean, în rolurile părinților, oferă un contrast față de tinerii protagoniști, ilustrând tensiunile dintre generații. Lenuța din Chinteni, întruchipând bunica, oferă un ton autentic, aducând aminte de figuri familiare din viețile noastre. Elena Moldovan, Adrian Cucu, Bob Rădulescu și Ionuț Rusu își aduc și ei contribuția la ansamblul filmului, fiecare având momente notabile.
Un aspect apreciabil al filmului este modul în care redă complexitatea și tensiunile inerente organizării unei nunți. Deși unele momente pot părea forțate, există scene care evocă zâmbete sincere și râsete spontane.
Unul dintre punctele de interes ale filmului este modul în care reușește să surprindă aspectele comice și uneori ridicole ale preparativelor pentru o nuntă. Fie că este vorba despre alegerea locației, lista de invitați sau dorința de a face din acest eveniment ceva profitabil, există momente în care râsul este inevitabil.
Echipa din spatele filmului "Nuntă pe bani" a reușit să aducă pe ecran o lume variată, reflectând numeroasele locații în care filmul a fost turnat. Imaginile oferite de Andrei Băltărețu adaugă o textură realistă, susținută armonios de sunetul realizat de Daniel Soare și Petre Osman. Aspectul vizual este completat de scenografia atent construită de Ana Lemnaru, care îmbogățește cadrele și aduce un plus de autenticitate. La final, montajul semnat de Andrei Iancu asigură un flux coerent, ghidându-ne printr-o narațiune care merge din locație în locație, prezentându-ne universul diversificat al personajului principal.
"Nuntă pe bani" reprezintă o explorare contemporană a tradițiilor și valorilor, filtrată prin prisma unei comedii cu accente satirice. Deși poate exista loc pentru ameliorări în anumite aspecte ale filmului, efortul colectiv al echipei este vizibil și apreciabil. În ciuda provocărilor pe care le presupune crearea unei comedii în peisajul cinematografic contemporan, "Nuntă pe bani" demonstrează aspirația industriei românești de film de a aborda și reinterpreta subiectele relevante pentru societatea actuală.