Comentarii Comentează
  • andystarx
    pe 14 Martie 2017 19:32
    Un film vazut la recomandarea unor bloguri,cum ca ar fi unul motivational,nicidecum asa ceva ! Slab,foarte slab,si iar slab,actorii si au facut treaba,insa scenariul lasa de dorit,pueril !
  • cosmin_kedii
    pe 18 Mai 2013 08:24
    un film foarte frumos, cu imagini frumoase, si cu lupte sângeroase, o scufundare frumosa într-un univers în general necunoscut
  • AliceT
    pe 27 Decembrie 2012 10:36
    Mi-am dorit sa-l vad.Nu stiu de ce.Parca filmul a murit de la inceput.Si am asteptat sa invie.Nu s-a intamplat.
  • Pitbull
    pe 01 Ianuarie 2011 17:33
    Un film de Mircea... Mircea... Mircea... Nicolaescu-Nichituş - River Queen

    Pitbull (Mihnea Columbeanu)
    februarie 2007

    Nimereşti uneori la câte un film atât de prost, da' atât de prost, încât singura reacţie posibilă e una de stranie vinovăţie - adică refuzi să crezi că cineva a dat-o-n bară într-un asemenea hal, şi instinctiv cauţi să-ţi asumi tu însuţi orice răspundere: "Am mâncat prea mult aseară... N-am dormit azi-noapte... M-am trezit cu faţa la cearşaf... Nici măcar nu m-am trezit încă - visez mai departe, şi am pierdut vizionarea! Ce mă fac?"

    Paradoxul se amplifică atunci când filmul e vorbit în engleză (că, de, americanii e buni, dom'le, nu ca noi!), şi când genericul e filmat cu filtre, în contrejour (adică, mă-nţelegi, noi facem artă!) Păi cum să nu fie bun un asemenea film, frate?

    Ei, uite că nu e.

    Nu e nici măcar american, ci neozeelandezo-britanic, şi cu un palmares de treburi încropite pe jumătate la activul realizatorilor - de pildă, făptuitorul, Vincent Ward, a mai luat o primă de dezvoltare a povestirii care mai târziu avea să devină The Last Samurai (ăsta nou, nu ăla vechi, cu Toshiro Mifune). Producătorii englezi, The Works, s-au mai ilustrat recent colaborând cu plicticosul de John Boorman, la In My Country. În distribuţie a mai fost cooptat şi Kiefer Sutherland - care, în treacăt fie zis, joacă atât de prost (ostentativ, exterior, patetic - citeşte "cu patos", nu "nevolnic", deşi nici asta nu-i departe de adevăr), încât pare cam greu de crezut să fie numai el de vină, mai ales că-n trecut a făcut ceva valuri prestigioase cu Phone Booth, un Glob de Aur şi un S.A.G. - ca să-i fie partener Samanthei Morton, cunoscută din Minority Report şi nominalizată oarecând şi la Oscar - ca şi Cliff Curtis şi Stephen Rea (de zici că s-au vorbit!).

    Evident, toate astea nu fac nici cât o ceapă degerată, când povestea-i atât de răsuflată, încât nu poate clinti nici un muşchi de pe obrazul încercat de ani grei de văzut filme. Deci, prin anii 1860-70, strămoşii noştri irlandezi îi colonizau pe strămoşii lor maori, puind bazele Noii Zeelande Felix. O fată de doctor militar cotropitor se dă-n bărci (şi la propriu, şi la figurat - că erau pe-un râu) cu un pui de geto-maor, care are proasta inspiraţie de a muri când nu trebuia, lăsând-o într-o situaţie delicată - şi aşa se naşte poporul contemporan. Dar pe popor - adică pe plod - îl fură un fel de Gerula bătrân şi plin de tatuaje (Rangi - Wi Kuki Kaa, care-i bucăţică ruptă Toma Dimitriu în rolul şefului pieilor-roşii din Fraţi de sânge, 1974). Aşa că Samantha, adică Sarah, aşteaptă şapte ani să-i vină fiul înapoi, şi când vede că nici vorbă, nimereşte într-o luptă unde-l vede iar pe bătrânul dac liber - da' când să-l întrebe, pac! Vine maiorul cel rău (Anton Lesser) şi-l împuşcă. De ce? De-aia, ca să se mai lungească acţiunea. şi se lungeşte cu încă zece minute, căci Sarah e imediat răpită de un maor aşa, mai şovăielnic, à la Geo Barton în Dacii (Wiremu - Cliff Curtis), şi dusă-n sus pe râu să-l doftoricească pe tânărul şi virilul Decebal cel Tânăr (Te Kai Po - Temuera Morrison) care conducea trupele de partizani din munţi (să facem primul film despre Maiorul Dabija sau Colonelul Arsenescu, şi voi avea cu cine să-l compar şi pe ăsta). Aşa că urcăm râul cu Sarah, care-i legată la ochi - noroc că noi nu, căci frumos e în septembrie-n Noua Zeelandă, Doamne! (Apropo, legatul la ochi e practicat doar că dă bine - altfel, ei nu fac decât să urce frumos pe râu pân-ajung direct la tupilătoarea secretă a sefului, pe-o insulă ce se-naltă moţ în mijlocul albiei - nu tu o răspântie, o bifurcaţie, o confluenţă, o intersecţie nesemaforizată, acolo...) Năpristan îşi aduce Wiremu fiii în barcă, să ţină de şase - şi, ce să vezi, unul dintre ei era tocmai aurolacul cel de mult furat de la mama de-acasă! Noi îl recunoaştem, că avea pe obraz un melanom în formă de muscă. Sarah îl recunoaşte şi ea, că avea pe genunchi cicatricea de la tăietura pe care i-o cususe ea când era mic (şi, evident, ea ghiceşte şi-i pipăie piciorul la momentul oportun) - da' n-au timp să se bucure că s-au regăsit, pentru că tocmai ajungeau la insula unde bolea Toma Arnăuţoiu ăla, aşa că două săptămâni Sarah e ocupată să-l tot bage-n apă să-i treacă febra (ce să spun, pentru aşa ceva a trebuit s-o aducă tocmai din liniile duşmane, n-aveau şi ei acolo un şaman, o moaşă, un student la medicină, ceva, să-i dea atâta lucru prin cap). şi abia după ce se rezolvă problema, au timp ea şi puiul de daco-roman (Boy - Rawiri Pene) să se-mbrăţişeze şi să-şi mai povestească...

    Credeţi că v-am spus tot filmul? Că v-am stricat plăcerea - "spoiler", cum ar veni? Nici vorbă - căci n-am ajuns nici la jumătate. Dar dacă până aici povestea asta parcă scrisă de Vasilica Istrate printre Veronici şi Saltimbanci avea cât de cât un fir de păr călăuzitor, de-aici intră-n ceaţă definitiv - căci procesele de conştiinţă muşcă adânc, iar Sarah ba fuge înapoi la irlandezi, ba se-ntoarce îndărăpt la maori, ba cu unii, ba cu alţii... Ba s-ar da la Te Kai Po, ba s-ar gudura pe lângă Doyle (prietenul din copilărie, jucat de amintitul Kiefer Sutherland, rănit în luptă, căruia ea îi acordă primul ajutor, mai prelungindu-i viaţa oarecât) - apropo, ori de câte ori îi fug ochii după câte un bărbat, hop o filmează uitându-se la el cum stă-n faţa ei gol şi cu fundul spre spectatori (dacă era cu faţa, ar fi fost ca-n filmele lui Lucian Pintilie). Pân-la urmă, zice ce-o fi, o fi, şi rupe legământul castităţii alături de Wiremu (era şi cazul, că răposatului îi trecuse şi parastasul de şapte ani). Ba la un moment dat, Sarah se supără aşa de rău că-şi tatuează şi ea bărbia, ca maorii - numa' aşa, la un ambîţ! (şi ştiţi cine i-o tatuează? Fi-su i-o tatuează, că el moştenise tainele meseriei de la tataia Rangi. Ce-i drept, tatuajul nu-i stă rău deloc, are un anume şic elegant, că tot arată ea ca o-ncrucişare între Jodie Foster şi Anca Sigartău) Şi după multe-multe alte-ncurcături şi-mbârligături (dramaturgice, mai ales), se orientează în sfârşit şi ei şi rămân o familie fericită daco-romano-maoro-irlandeză pe malul mării, unde vine şi Boy, acum bărbat în toată firea, cu-o căruţă pe-al cărei coviltir scrie "Tattoos Expert S.A."... nu, "S.A". nu scrie, la asta m-am gândit eu, doar, că-mi amintea de finalul Patului conjugal de Daneliuc. (Na, că tot v-am povestit filmul... Ce era să fac, dacă mi-a plăcut aşa de mult? Nu m-am putut abţine...)

    În caz că vă-ntrebaţi cine-i "Regina râului", din titlu, vă devoalez şi taina asta: DA, e chiar EA, Sarah! Aşa-i zice pacientul maor, ca răsplată după ce-l face bine. (Cei drept, tot "River Queen" o cheamă şi pe o vaporetă cât şalupa aia de traverseză Herăstrăul, ruginită, rablagită şi neconotativă, cu care merg albii pe râu de vreo două ori, pe la-nceputul filmului. Ce legătură are una cu alta, nu m-am prins. O vreme, am crezut c-o fi vreun rapel la The African Queen, cu Hepburn şi Bogie, da' nu, că ăla nu era film românesc.)

    Drept să vă spun, cel mai mult şi mai mult mi-a plăcut imaginea - mai ales ceea ce se vede în imagine, peisajele alea neozeelandeze cu mătci de râuri şerpuind argintiu prin ceaţă-n munţi. Mi-a plăcut şi cum le-a filmat maestrul Alun Bollinger (în primul sfert de oră, că pe urmă se tot repeta). Ce-i drept, la faza asta l-a tăiat Andrew Lesnie, cu Lord of the Rings - bine, măi, Alunelu Alunelu Hai-La-Joc, din bărcuţe ţi-ai găsit tu să filmezi Noua Zeelandă? N-aţi avut şi voi de-un elicopter, acolo?

    Mi-a plăcut şi muzica pe care o tot trântea Karl Jenkins peste peisaje - nişte imnuri irlandeze înălţătoare, alternativ cu bocete maori ca Dorin Liviu Zaharia în Nunta de piatră a lui Veroiu, imediat ce apărea încă un cot al râului, încă o insuliţă, înc-o râpă, înc-un dâmb. Unde nu-nţelegeam ce voia să spună peisajul, îmi explica muzica.

    Deci, să recapitulăm:

    * Ralentiurile sacadate ori de câte ori Sarah percutează la câte ceva rimează brici cu porumbeii din Şi totul era nimic, al lui Nichituş.
    * Reconstituirea istorică, mai ales la nivel de decoruri (Rick Kofoed) şi costume (Barbara Darragh), se inspiră direct din Saltimbancii lui Zizi Bostan.
    * Epilogul cu căruţa, cum spuneam, omagiază Patul conjugal de Mircea Daneliuc.
    * Lălăielile maori pe fundal de grohotişuri nici nu se compară cu soundtrack-ul din Fefeleaga de Mircea Veroiu.
    * Scenariul (Vincent Ward şi Toa Fraser) aminteşte de Titus Popovici, în Columna de Mircea Drăgan.
    * Maorii împuşcaţi pe râpă de cad în râu, trimit la Pintea de Mircea Moldovan.
    SageataSexul la pom, cu mâna aburcându-se pe muşchiul fesier, e un citat din Răscoala şi Ion, de Mircea Mureşan.
    * Fâsâiala generală a secvenţelor-cheie (mai ales cele cu "lovituri de teatru" şi cu lupte, decupate şi montate exact în stilul anilor '70 la-nceput) descinde direct din Mircea Nicolaescu. Sau "Sergiu" - cum l-o fi chemând...

    13 februarie, 2003, h. 20:15-21:30
    Bucureşti, România
  • Mihai2508
    pe 05 August 2010 23:44
    Un film bunicel, dar este cam plictisitor totusi, cu toate ca are niste faze frumoase.
  • pe 20 Aprilie 2008 15:28
    primele 5 min is faine. restul frate, plictiseala mare. era sa adorm la filmul asta.