O odisee de evenimente palpitante. Oare de cați cetățeni onești e nevoie sa menții lumea în armonie sau sunt doar niște pioni neglijabili ? Poate vinovatul fără vina e doar un intrus protector, un element ce trebuie întârziat și anihilat. Deși e un film cu un final previzibil, puntea suspinelor are în stânga viclenie și în dreapta bonomi. Cu o imaginație dezvoltata și bagheta lui Hitchcock nu poate ieși decât ceva foarte bun. Merita văzut.
Iulidesprefilme
pe 24 August 2017 10:25
Un film important din creația lui Hitchcock, care a făcut istorie în cinema...
cezarika21
pe 25 Septembrie 2016 19:29
Emigrat în SUA în anii grei ai celui de-al Doilea Război Mondial, cineastul britanic Alfred Hitchcock a trebuit să facă unele concesii pe plan artistic și să-și aducă aportul la susținerea efortului de război prin colaborarea cu propaganda americană. Avea în acest sens o experiență bogată, după ce realizase în Marea Britanie filmele de spionaj ”The 39 Steps” (1935) și ”Sabotage” (1936), în care evidenția implicarea agenturilor străine în obținerea de informații secrete și organizarea unor acte de sabotaj pe teritoriul regatului.
”Saboteur” poate fi considerat un precursor al lui ”North by Northwest” (1959), ambele având o temă similară: omul nevinovat prins într-o acțiune subversivă care este nevoit să urmărească un grup de spioni prin întreaga țară cu scopul de a-i demasca și a-și dovedi astfel nevinovăția. Personajul principal este oprit periodic din goana sa, ocazie cu care îi trage un discurs patriotic înflăcărat de-i emoționează până la lacrimi pe milioanele de muncitori americani ce umpleau sălile de cinema. Nu lipsește obișnuita complicație romantică evident cu o blondă superbă, pentru că marele Hitch era un gentleman britanic și se știe că gentlemanii preferă blondele.
Fiind o producție de propagandă, filmul conține numeroase clișee ce fac ca acțiunea să fie în mare parte previzibilă. Interpretările lui Robert Cummings și Priscilla Lane sunt lemnoase și neconvingătoare, doar prezența carismatică a lui Otto Kruger în rolul unui sinistru personaj negativ reușind să se ridice deasupra materialului modest. Tonul amenințător-paranoic al poveștii are rolul de a-i face pe americani să conștientizeze dimensiunea pericolului ce plana asupra țării lor. Unele momente memorabile dobândesc un rol pur simbolic: pianistul orb care este singurul care ”vede” nevinovăția fugarului, grupul de artiști de circ care votează predarea sau ascunderea fugarului (o metaforă a superiorității morale a diversității și a democrației) sau confruntarea din vârful Statuii Libertății (ce simbolizează lupta democrației contra tiraniei).
În aceste condiții, aportul lui Hitchcock se simte mai mult asupra formei decât asupra fondului. Acțiunea este rapidă, cu secvențe tensionate lucrate cu măiestrie precum un schimb de focuri într-o sală de cinema în care este difuzat chiar un film cu împușcături (ceea ce face să nu se mai știe care împușcături sunt reale și care sunt în film) sau punctul culminant al confruntării dramatice din vârful Statuii Libertății. Cu toate acestea, trecerea timpului face ca ”Saboteur” să fie considerat astăzi un film depășit.
cosmin_kedii
pe 04 Martie 2013 09:51
O rețea de spionaj nazista, instalata în Statele Unite în 1940 care este specializată în operațiuni de sabotaj.
Bibi_TM
pe 16 Noiembrie 2012 08:29
Barry Kane, un lucrator dintr-o fabrica de avioane din Los Angeles se sustrage de arestare după ce el este acuzat pe nedrept de sabotaj. Acesta inceaca sa se reabiliteze si sa-i demaste pe adevaratii vinovati.
alex_il_fenomeno
pe 10 Aprilie 2012 17:15
parca este putin diferita fata de marile productii ale cineastului britanic , filmul fiind putin previzibil inca de la inceput ... dar de la izbucnirea actiunii , avem parte de numeroase situatii ciudate , neasteptate , care incurca si mai mult povestea si asa destul de incalcita , insa avand o doza mai redusa de suspans . actorii , din nou geniali , cuplul format din Robert Cummings si Priscilla Lane , actori vazuti in alte filme de-ale lui Hitchcock , fiind foarte inspirati ! merita urmarit o data , pentru ca este un clasic de gen .
cl24
pe 06 Noiembrie 2011 14:00
Filmul are farmecul sau, chiar daca adevaratul mister pare dezlegat de la inceput.
xerses
pe 11 August 2011 22:26
nu m-a incantat prea mult acest film.....Previzibila actiunea....
”Saboteur” poate fi considerat un precursor al lui ”North by Northwest” (1959), ambele având o temă similară: omul nevinovat prins într-o acțiune subversivă care este nevoit să urmărească un grup de spioni prin întreaga țară cu scopul de a-i demasca și a-și dovedi astfel nevinovăția. Personajul principal este oprit periodic din goana sa, ocazie cu care îi trage un discurs patriotic înflăcărat de-i emoționează până la lacrimi pe milioanele de muncitori americani ce umpleau sălile de cinema. Nu lipsește obișnuita complicație romantică evident cu o blondă superbă, pentru că marele Hitch era un gentleman britanic și se știe că gentlemanii preferă blondele.
Fiind o producție de propagandă, filmul conține numeroase clișee ce fac ca acțiunea să fie în mare parte previzibilă. Interpretările lui Robert Cummings și Priscilla Lane sunt lemnoase și neconvingătoare, doar prezența carismatică a lui Otto Kruger în rolul unui sinistru personaj negativ reușind să se ridice deasupra materialului modest. Tonul amenințător-paranoic al poveștii are rolul de a-i face pe americani să conștientizeze dimensiunea pericolului ce plana asupra țării lor. Unele momente memorabile dobândesc un rol pur simbolic: pianistul orb care este singurul care ”vede” nevinovăția fugarului, grupul de artiști de circ care votează predarea sau ascunderea fugarului (o metaforă a superiorității morale a diversității și a democrației) sau confruntarea din vârful Statuii Libertății (ce simbolizează lupta democrației contra tiraniei).
În aceste condiții, aportul lui Hitchcock se simte mai mult asupra formei decât asupra fondului. Acțiunea este rapidă, cu secvențe tensionate lucrate cu măiestrie precum un schimb de focuri într-o sală de cinema în care este difuzat chiar un film cu împușcături (ceea ce face să nu se mai știe care împușcături sunt reale și care sunt în film) sau punctul culminant al confruntării dramatice din vârful Statuii Libertății. Cu toate acestea, trecerea timpului face ca ”Saboteur” să fie considerat astăzi un film depășit.