Părerea criticului

Dupa "Bucuresti-Wien ora 8:15", actorii Andi Vasluianu si Cosmin Selesi se reintalnesc pe platourile de filmare, nu ca prieteni ci, de aceasta data, ca escroc, respectiv inselat, in lungmetrajul "Schimb valutar". "Schimb valutar" are scenariul scris de Tudor Voican (California Dreamin'), iar povestea are legatura mai mult sau mai putin ad literam cu o calatorie in Germania (asemenea scurtmetrajului lui Catalin Mitulescu). "Schimb valutar" reprezinta, totodata, "revenirea" regizorului Nicolae Margineanu, dupa ce, in 2007, dadea drumul in cinematografe sub-mediocrului "Logodnicii din America", film vizionat pe parcursul intregului an de numai 1231 de spectatori.


In "Schimb valutar" vedem o schimbare pozitiva, in termeni de ritm, savoare a personajelor si coerenta povestii. Emil (Cosmin Selesi) vinde tot ca sa emigreze in Australia, impreuna cu familia, dupa ce fabrica din Mizil s-a inchis si a ramas somer. Ajuns la Bucuresti, un escroc (jucat de Vasluianu) ii fura toti banii. Ca sa-i recupereze, Emil e in stare de orice. Vedem intr-adevar, pe parcursul celor 99 de minute de film, transformarea protagonistului, scos din masa de oameni revoltati - care fac greva in fata fabricii din oraselul de provincie - si aruncat in iuresul Bucurestiului, unde vrea sa schimbe, in dolari, banii luati din vanzarea apartamentului si a masinii.


Sa pui echivalentul in lei a 10.000 de dolari in saculete de panza, si sa-i legi sub camasa, apoi sa iei calea capitalei, e o premisa cat se poate de ofertanta,  dar si cu o continuare previzibila. De cum il vezi pe Emil astfel "placat" cu saculeti plini de bani, iti dai seama ca - mai devreme sau mai tarziu - ii va pierde. Cum anume, insa? E randul scenaristului Tudor Voican   sa ne surprinda; si, desi exista ceva twist-uri in film, lasandu-ne surprinsi (in bine) de intorsatura pe are o iau lucrurile, tocmai finalul e neconvingator. Culmea, desi au existat doua variante de final, s-a ales cea mai putin inspirata; mai mult, echipa a asteptat un an ca sa filmeze secventa de incheiere. Culoarea filmului este data de personajele secundare si de poantele care detensioneaza actiunea: Adrian Titieni este turist strain pacalit de noul valutist (trebuie sa vedeti mai intai filmul, nu intru in detalii, dar scena e amuzanta), Anca Sigartau sustine si ea un moment de umor, Tatiana Iekel este, de asemenea, printre victimele falsilor valutisti.

Protagonista filmului, Aliona Munteanu, joaca rolul lui Lili Buzdugan, o prostituata din Republica Moldova, studenta la drept totodata, care ajunge sa-l cunoasca pe Emil, la sectie. Cei doi se imprietenesc.


Aliona Munteanu este la primul rol principal; absolventa a UNATC, ea a aparut sporadic in seriale de televiziune (La Bloc) si este gazda intr-o emisiune a unui post tv romanesc, din Toronto. La conferinta de presa spunea ca o stim de la "Dansez pentru tine", unde a dansat pentru ca tatal ei sa obtina o proteza. Aliona trebuie sa vorbeasca in film "in dulcili grai moldovenesc" si reuseste foarte bine. E de remarcat insa un excel de zel, pe care l-am putea sesiza la majoritatea debutantilor, care "ingroasa" foarte mult personajul. Andi Vasluianu este lasat cam putin sa joace in film.


Oricum, per ansamblu, "Schimb valutar" este o revenire onorabila al lui Nicolae Margineanu, fiind un film pe care merita sa-l vedeti. Margineanu a debutat in regia de film cu "Un om in Loden" (1979) si a mai regizat "Stefan Luchian" (1981), "Padureanca" (1986), "Priveste inainte cu manie" (1993), "Binecuvantata fii, inchisoare", (in 2003). Margineanu a lucrat multa vreme ca operator, semnand imaginea a opt lungmetraje.


"Schimb valutar" ruleaza incapand cu vinerea aceasta, 17 octombrie, la Cinema Studio, Cityplex si Cinema Union din Bucuresti, in Cluj la Cinema Arta, iar in Buzau, in avanpremiera, la Cinema Dacia.


Cifre si poante de la filmari:


Bugetul total al filmului a fost de 14 miliarde, iar numarul de zile de filmare a fost de 45.


Un an s-a facut pauza de la filmari pentru secventa de final, si asta din cauza unuia dintre actori: Inel Surdu (debutant si el, care - din personaj secundar - devine unul ce influenteaza finalul povestii). Actorul se tunsese si, un an, echipa filmului a asteptat ca lui Surdu sa-i creasca parul si sa se faca iar anotimpul in care s-au turnat 2/3 din film.