Un film atât de special nu cred că am mai văzut până acum..Este nu doar un clasic al filmelor, ci un clasic al vieții cotidiene..plin de intrigi și de sentimente confuze și multiple, un film care se deschide cu un scenariu atât de comun - traiul de pe azi pe mâine al unui pierde-vară, care năzuiește să dea lovitura într-o zi în timp ce fuge de cei la care este dator, iar șansa îi surâde pe un bulevard celebru într-o Americă romantică, care par a aminti de Magheru sau o Calea Victoriei în anii 80, plin de bonheme și fandosire a clasei burgheze, cu rarele mașini care turau pe largele șosele. Poate că așa s-a și creat visul american, pornind de aici și trimitându-l apoi cu iz de kitsch întregii lumi. Elemente precum compromisul unui cuceritor de a da curs dorinței unei văduve bogate, deși face victime oriunde, chiar și în căminul celui mai bun prieten; primele referințe la peeling facial și rinoplastie într-un film din anii 50!! - ceea ce la noi abia în mileniul III au ajuns să fie considerate mari inovații; apusul unei cariere dintre cele mai strălucite care nu poate accepta că schimbarea gusturilor oamenilor au trimis-o în abis; nefericirea în ciuda averii și refuzul acceptării realității, manifestat prin psihoză, nebunie, disperare și narcisism; pedepsirea lăcomiei bărbatului; criza îmbătrânirii și urâțirii după ce o lume întreagă te-a adulat în tinerețe, iar acum te-a înlocuit și multe altele fac din acest film un real festin. Cu toate că nu excelează ca scenariu și nu pot să spun că filmul este spectaculos, nici suficient de dramatic deși se apelează des la șantaje emoționale..acesta se remarcă prin jocul actorilor și prin realism. Singurele două defecte ca joc actoricesc ce nu pot trece neobservate sunt teatralitatea tipică acelor ani asupra unor scene considerate probabil sensibile la vedere în acea perioadă - când era vorba să se sărute personajele, nu putem vorbi niciodată de ceva pasional - se înfig unul în celălalt ca niște câini în călduri crezând, poate, că așa exprimă dorința lor mare și desigur, scena morții când nu doar că mai face 10 pași până cade (asta se mai întâmplă și astăzi) dar nimic nu e natural, credibil. În rest, fără greșeală, complex, frumos, de văzut!
La final, rămâi cu multe întrebări existențiale și cu multe deja-vu-uri trăite poate chiar în propria ta viață și cauți să îți răspunzi ori să îndrepți anumite lucruri. Și mai rămâi și cu replica epică a Normei - „Stele nu îmbătrânesc niciodată, nu-i așa?”
mihaelatb
pe 01 Septembrie 2019 22:15
un film tulburator de trist. Sfarstul filmului mut. Cu zecile de vedete care au ramas in uitare pentru ca nu au stiut sa se adapteze. Cu vedetele ale caror voci nu se pretau filmului sonor si mai ales cu vedetele care nu au vrut sa accepte ca nu mai au nici un viitor.
Distributia, de exceptie. Cu toate ca William Holden "face" altceva decat in Stalag 17 si mai ales decat in Sabrina, totusi nu reuseste sa tina piept fenomenelor numite Gloria Swanson si Erich von Stroheim.
mihaela_82
pe 29 Iulie 2018 23:55
Aceasta productie trebuie vazuta in special de admiratorii filmului noir. Are de toate: atmosfera sumbră, personaje bine gândite, interpretări foarte bune.
violeta_todica
pe 07 Mai 2017 20:33
Excelent!
Drama "suisului si coborasului" brusc in cariera cinematografica.
Remarcabili cei doi actori,"vedete ale filmului mut":Gloria Swanson si Erich von Stroheim,in rolurile Norma Desmond fosta vedeta a filmului mut si majordomul ei ,Max.
Un film recomandat cinefililor, dar nu numai
andystarx
pe 25 Ianuarie 2017 13:31
O prestatie actoriceasca de senzatie si decoruri foarte frumoase in acest film,dar ca si poveste,nu este ceva senzational,cu toate ca isi are locul in multe topuri internationale ale filmului ! Recomand,doar celor carora le plac filmele vechi,clasice !
matew10
pe 04 Februarie 2016 13:34
Ingenios, valoros, dar parca lipsește al treilea om. Spiritul malefic nu te da pe spate.
Stephen2D
pe 04 Ianuarie 2016 22:20
Spre deosebire de personajul Norma Desmond, Gloria Swanson a acceptat faptul că filmele nu au mai vrut-o, așa că s-a mutat la New York unde a lucrat la radio și mai târziu în televiziune. În schimb, povestea e inspirată cu precădere din destinele starurilor mute Mae Murray, Mary Pickford și Clara Bow. Mă întreb cum ar fi arătat filmul cu Mae West...
cezarika21
pe 18 Aprilie 2015 18:26
Asociat cu cinematografia americană încă din era filmelor mute, Sunset Boulevard din Los Angeles a fost locul unde s-a înființat primul studio de film, aici stabilindu-se mulți angajați din domeniul cinematografiei. Celebri producători și vedete de film și-au construit cu timpul aici vile luxoase, bulevardul devenind un loc important în istoria cinematografiei americane.
Cineastul Billy Wilder a stabilit aici acțiunea filmului său din dorința de a păstra autenticitatea acțiunii și a aduce un omagiu anilor de început ai cinematografiei. Filmul este un recurs la istorie, dar totodată un eseu cinematografic despre iluzia lumii filmului și despre perisabilitatea statutului de vedetă al celei de-a șaptea arte. Dintre toate artele, cinematografia a fost afectată cel mai puternic de schimbările profunde petrecute în ultimul secol, producând mărirea și decăderea rapidă a unor vedete intrate prea brusc în uitare.
Povestea Normei Desmond nu este singulară, ci este comună multor vedete ale marelui ecran, adulate de milioane de spectatori și abandonate ulterior în favoarea altor vedete. Spre deosebire de majoritatea actorilor căzuți în uitare, Norma Desmond pare să nu-și dea seama că anii au trecut, iar publicul a uitat-o, și se refugiază într-o lume proprie, izolându-se într-un turn de fildeș păzit de credinciosul ei majordom, Max, și trăind în propria sa nebunie. Refugiul ei solitar se aseamănă cu conacul domnișoarei Havisham din romanul ”Marile speranțe” al lui Charles Dickens, părând a fi o clădire în care timpul s-a oprit.
Filmul își poartă publicul în lumea iluziilor cinematografice, imprimându-se adânc în memoria spectatorilor. ”Sunset Blvd.” este o capodoperă cinematografică incontestabilă, definită prin scenariul sclipitor și regia inteligentă a lui Billy Wilder, precum și prin interpretările excepționale realizate de Gloria Swanson (Norma Desmond) și Erich von Stroheim (majordomul Max), veterani ai filmelor mute, prima ca actriță, al doilea ca regizor. Deși celelalte interpretări sunt și ele foarte bune, consider că prestația celor doi veterani sunt de neuitat, transformându-și propriile personaje în eroi ai cinematografiei.
Recunoscându-i valoarea, Biblioteca Congresului American a inclus "Sunset Blvd." în anul 1989 în Registrul Naţional de Film al SUA, considerând că este "semnificativ din punct de vedere cultural, istoric sau estetic".
Theodoric
pe 25 Octombrie 2014 22:54
Fiind un scenariu inteligent si de referinta a aprofundat niste performante complexe.Subiectul a fost pe nivelul unui clasic emotionant.Atmosfera a intins desfasurarea povestii cu o calitate foarte buna.Genul este impletit cu multe amanunte ca obiect secundar.Distributia are un efect bogat si filmul astfel devine impresionant
kakapo
pe 15 August 2014 20:29
...o drama profunda ce incearca sa creioneze framantarile unei foste vedete de cinema, uitata de public, ce incearca sa-si pastreze vie in amintire succesele de odinioara, amagindu-se cu o viata traita la prezent, blocata pentru totdeauna insa in acelasi trecut glorios...
radu3455
pe 20 Februarie 2014 13:25
un film noir foarte bine regizat de Billy Wilder,mi-a placut atmosfera si deasemnea jocul actorilor in special cea a lui William Holden si Gloria Swanson
bitter_moon
pe 06 Aprilie 2013 10:48
Un film monumental pentru amatorii genului clasic, dar si o lectie de viata despre linia fina dintre marire si decadere, tinerete si batranete, glorie si uitare si puterea de a le face fata sau slabiciunea care poate arunca o fiinta in bezna nebuniei... plus pretul pe care il platesc toti cei din jur care au nenorocul de a se intersecta cu fantasmele plasmuite de sarmana minte bolnava.
cosmin_kedii
pe 22 Martie 2013 13:41
Un film mare clasic. Actori excelenti și o performanță uluitoare de la Gloria Swanson.
Iulidesprefilme
pe 09 Decembrie 2012 10:08
Un film psihologic, metaforic despre culisele cetăţii filmului, Hollywood.
Narcis_1976
pe 04 Martie 2012 20:57
Destul de iteresant, pe aceasta tema batatorita ce trateaza drama vedetei in declin am vazut filme mai reusite, cred ca este usor supra evaluat.
Vegetarian
pe 19 Februarie 2012 21:38
Cine are un porc il ingrasa . Cine are un copil il strica . Banii , mai ales atunci cind sunt multi , il strica pe om .
Spoiler ! ! ( prezentarea deznodamantului ) = In filmu asta servitorul , un fost sot al unei bogatase , a hranito pe aceasta cu minciuni , a tras sforile in spatele ei , ia creat iluzia ca e o mare vedeta careia nu i se poate refuza nimic , ia tolerat comportamentul arogant pana a duso la o crima . . Asa a patit si Ceasescu cand a pastrat langa el doar pe cei care iau spus ce vroia sa auda fara sa il lase sa verifice . Nu iti este prieten cel care iti lauda nebuniile !
. . . Sindromul copilului unic este creat de unu sau ambii parinti . Kinezii ar trebui sa vada acest film pt ca la ei in majoritatea zonelor industrializate cuplurile au voie sa faca doar un copil . Dar si in Europa unde sunt din ce in ce mai multe familii cu copil unic . Dragostea excesiva este daunatoare ..
Este un film potrivit si pt lista : Case - Probleme , solutii = Dece merita investit atata intro casa incurajeaza sinuciderea , crima etc ? Nu este placere fara durere . Stresul maxim il au cei carora le moare copilu , sotul / ia , divorteaza , sunt concediati etc . Angajatorii ofera plati compensatorii in caz de concedieri . Unii directori siau facut contracte de angajare care iar imbogatii in caz ca ar fi demisi . Relatiile dintre doi oameni necasatoriti ar trebui facute cu portite de iesire ca sa nu se intample ca in filmu asta .
. . . O arma intro casa izolata , poate fi mortala pt un vizitator , mai ales daca are acces la pistol o femeie de 50 de ani , fara ocupatie si geloasa pe musafir . La ce folos ca un barbat a provocat proprietara sal impuscat in spate ? A facut de ras o fosta vedeta si a trimiso la inkisoare cativa ani . Casele creaza o teama de singuratate care a dus la multe gesturi disperate , rusinoase , nu doar crime . Dragostea si gelozia pot orice .
Este un film potrivit si pt lista : Femei albe - dezavantaje - solutii . In Asia si Africa societatea nu ia mintile bietelor femei facandule vedete , imbogatindule , lasandule singure ca sa le vaneze greselile mai tarziu , sa le barfeasca etc .
. Filmu asta Mai poate fi adaugat si in lista : Barbati care au relatie amoroasa sau de prietenie in film cu femei mult mai tinere . In filmu asta diferenta dintre cei doi este de 10 ani . Dupa dr Cristian Andrei , 10 ani diferenta intre parteneri ar fi maximul acceptabil , ca relatia sa nu aibe de suferit in viitor . Alte detalii la filmele din lista
aayana
pe 08 August 2011 18:48
Filmul mut a ramas blocat undeva in timp, admiratorii lui fiind convertiti la timpurile moderne. Actrita Norma Desmond doreste sa conserve gloria, tineretea si vesnicia numai ca o vedeta nu poate avea chiar totul. Mai mult, o vedeta poate fi parasita, poate fi singura, poate trai printre ruinele unui trecut plin de succes.
Scenaristul se pare ca duce greul. Fara el nu exista filmul. Fara el nu exista rolurile mari. Sa fie acesta motivul pentru care Norma il prinde pe Joe ca-ntr-o panza de paianjen? Interesant insa si comportamentul lui. Sa fie apusul talentului sau comoditatea cea care ii dicteaza actiunile? Pentru ca mintea zboara in cu totul alta parte. Oricum, filmul evoca vremurile apuse, calitatea si pretul artei.
White.Lily
pe 13 Iulie 2011 11:36
Am facut de la o vreme o pasiune pt. filmele vechi insa recent mi-am dat seama ca daca totusi nu apuci sa vezi si un film noir vechi... tot degeaba.
Iar Sunset Blvd. nici ca se putea mai noir de atat.
Totul este sinistru la acest film: personajele (cel putin Gloria Swanson si Erich von Stroheim au fost pur si simplu incredibili), decorurile si nu in ultimul rand insasi povestea.
Toata stima pt. Billy Wilder! Nici ca putea mai bine sa reprezinte tipul omului care, blocat in succesul avut odinioara nu este in stare sa treaca mai departe.
ciobotaru
pe 08 Mai 2011 17:37
Norma Desmond chiar si casa acesteia ilustreaza stralucirea apusa a filmului mut ,
cu toate ca spera sa revina este mintita frumos nimeni nu are taria sa-i spuna in fata adevarul , doar DeMille incearca sa-i explice ca filmele s-au schimbat mult crezand si sperand ca aceasta va intelege , dar ea traeste in propiai obsesie nebuna , o segventa incredibila este cand aceasta se afla pe platourie Paramount pe scaun iar un microfon ii atrage atentia , ea i-l priveste si i-l impinge cu dispret cand isi da seama ca e vorba chiar de acel lucru care a aruncat-o in necunoscut , la sfarsit coboara scarile crezand in nebunia ei ca este pe platourile de filmare si ea interpreteaza rolul reginei , toti privest inmarmuriti tacuti , segventa ilustreaza magnific prabusirea filmului mut , pentru ca Norma Desmond este fizic, filmul mut ,
un alt super-star al acestui gen de filme care a avut de suferit dupa aparitia sonoru este Buster Keaton, acesta apare in timpul jocului de carti doar pentru o clipa .
laetitzia
pe 06 Februarie 2011 20:55
nu am crezut sa ma impresioneze vreodata un film noir atat de mult... marturisesc ca multa vreme am desconsiderat filmele din acea vreme, mi se pareau plate, rudimentare, insa acest film m-a surpins... are profunzimea psihologica a filmelor de azi
dintre toti cel mai mult m-a emotionat rolul lui Max ... tristetea din ochii lui de la sfarsitul filmului, cand era pe punctul de plange...
Filmul ilustreaza drama actorului trecut, consumat de nevoia gloriei de alta data...
Sergiu.Lobont
pe 14 Ianuarie 2011 22:13
Un film clasic in adevaratul sens al cuvantului, poate prea clasic pentru unele persoane. Un film foarte bun, dar care n-a reusit sa ma cuprinda asa cum m-as fi asteptat. Nu mi s-a parut foarte patrunzator dar finalul a fost magnific. In oarecare masura, mi se pare ca seamana cu A Streetcar Named Desire, faza de nebunie, unele analogii intre persoane... asa mi s-a parut mie.
Reprezentatiile Gloriei Swanson si a lui Erich von Stroheimau fost de Oscar... meritau mai mult decat o simpla nominalizare, in conditiile in care Erich von Stroheim a avut un rol din care putini actori puteau scoate cat a scos el. Au fost impresionanti.
In concluzie, filmul este unul foarte bun, recomandat tuturor iubitorilor de filme clasice insa nu m-a cuprins cum au facut-o alte filme din aceeasi perioada 12 Angry Men sau filmele lui Hitchcock.
rusale
pe 16 Iulie 2010 18:15
frumos film.....chiar trebuie vazut ,merita...jos palaria pentru William Holden...
titihenry
pe 24 Mai 2010 23:22
unul dintre filmele pe care nu le poti rata in viata
La final, rămâi cu multe întrebări existențiale și cu multe deja-vu-uri trăite poate chiar în propria ta viață și cauți să îți răspunzi ori să îndrepți anumite lucruri. Și mai rămâi și cu replica epică a Normei - „Stele nu îmbătrânesc niciodată, nu-i așa?”
Distributia, de exceptie. Cu toate ca William Holden "face" altceva decat in Stalag 17 si mai ales decat in Sabrina, totusi nu reuseste sa tina piept fenomenelor numite Gloria Swanson si Erich von Stroheim.
Drama "suisului si coborasului" brusc in cariera cinematografica.
Remarcabili cei doi actori,"vedete ale filmului mut":Gloria Swanson si Erich von Stroheim,in rolurile Norma Desmond fosta vedeta a filmului mut si majordomul ei ,Max.
Un film recomandat cinefililor, dar nu numai
Cineastul Billy Wilder a stabilit aici acțiunea filmului său din dorința de a păstra autenticitatea acțiunii și a aduce un omagiu anilor de început ai cinematografiei. Filmul este un recurs la istorie, dar totodată un eseu cinematografic despre iluzia lumii filmului și despre perisabilitatea statutului de vedetă al celei de-a șaptea arte. Dintre toate artele, cinematografia a fost afectată cel mai puternic de schimbările profunde petrecute în ultimul secol, producând mărirea și decăderea rapidă a unor vedete intrate prea brusc în uitare.
Povestea Normei Desmond nu este singulară, ci este comună multor vedete ale marelui ecran, adulate de milioane de spectatori și abandonate ulterior în favoarea altor vedete. Spre deosebire de majoritatea actorilor căzuți în uitare, Norma Desmond pare să nu-și dea seama că anii au trecut, iar publicul a uitat-o, și se refugiază într-o lume proprie, izolându-se într-un turn de fildeș păzit de credinciosul ei majordom, Max, și trăind în propria sa nebunie. Refugiul ei solitar se aseamănă cu conacul domnișoarei Havisham din romanul ”Marile speranțe” al lui Charles Dickens, părând a fi o clădire în care timpul s-a oprit.
Filmul își poartă publicul în lumea iluziilor cinematografice, imprimându-se adânc în memoria spectatorilor. ”Sunset Blvd.” este o capodoperă cinematografică incontestabilă, definită prin scenariul sclipitor și regia inteligentă a lui Billy Wilder, precum și prin interpretările excepționale realizate de Gloria Swanson (Norma Desmond) și Erich von Stroheim (majordomul Max), veterani ai filmelor mute, prima ca actriță, al doilea ca regizor. Deși celelalte interpretări sunt și ele foarte bune, consider că prestația celor doi veterani sunt de neuitat, transformându-și propriile personaje în eroi ai cinematografiei.
Recunoscându-i valoarea, Biblioteca Congresului American a inclus "Sunset Blvd." în anul 1989 în Registrul Naţional de Film al SUA, considerând că este "semnificativ din punct de vedere cultural, istoric sau estetic".
Spoiler ! ! ( prezentarea deznodamantului ) = In filmu asta servitorul , un fost sot al unei bogatase , a hranito pe aceasta cu minciuni , a tras sforile in spatele ei , ia creat iluzia ca e o mare vedeta careia nu i se poate refuza nimic , ia tolerat comportamentul arogant pana a duso la o crima . . Asa a patit si Ceasescu cand a pastrat langa el doar pe cei care iau spus ce vroia sa auda fara sa il lase sa verifice . Nu iti este prieten cel care iti lauda nebuniile !
. . . Sindromul copilului unic este creat de unu sau ambii parinti . Kinezii ar trebui sa vada acest film pt ca la ei in majoritatea zonelor industrializate cuplurile au voie sa faca doar un copil . Dar si in Europa unde sunt din ce in ce mai multe familii cu copil unic . Dragostea excesiva este daunatoare ..
Este un film potrivit si pt lista : Case - Probleme , solutii = Dece merita investit atata intro casa incurajeaza sinuciderea , crima etc ? Nu este placere fara durere . Stresul maxim il au cei carora le moare copilu , sotul / ia , divorteaza , sunt concediati etc . Angajatorii ofera plati compensatorii in caz de concedieri . Unii directori siau facut contracte de angajare care iar imbogatii in caz ca ar fi demisi . Relatiile dintre doi oameni necasatoriti ar trebui facute cu portite de iesire ca sa nu se intample ca in filmu asta .
. . . O arma intro casa izolata , poate fi mortala pt un vizitator , mai ales daca are acces la pistol o femeie de 50 de ani , fara ocupatie si geloasa pe musafir . La ce folos ca un barbat a provocat proprietara sal impuscat in spate ? A facut de ras o fosta vedeta si a trimiso la inkisoare cativa ani . Casele creaza o teama de singuratate care a dus la multe gesturi disperate , rusinoase , nu doar crime . Dragostea si gelozia pot orice .
Este un film potrivit si pt lista : Femei albe - dezavantaje - solutii . In Asia si Africa societatea nu ia mintile bietelor femei facandule vedete , imbogatindule , lasandule singure ca sa le vaneze greselile mai tarziu , sa le barfeasca etc .
. Filmu asta Mai poate fi adaugat si in lista : Barbati care au relatie amoroasa sau de prietenie in film cu femei mult mai tinere . In filmu asta diferenta dintre cei doi este de 10 ani . Dupa dr Cristian Andrei , 10 ani diferenta intre parteneri ar fi maximul acceptabil , ca relatia sa nu aibe de suferit in viitor . Alte detalii la filmele din lista
Scenaristul se pare ca duce greul. Fara el nu exista filmul. Fara el nu exista rolurile mari. Sa fie acesta motivul pentru care Norma il prinde pe Joe ca-ntr-o panza de paianjen? Interesant insa si comportamentul lui. Sa fie apusul talentului sau comoditatea cea care ii dicteaza actiunile? Pentru ca mintea zboara in cu totul alta parte. Oricum, filmul evoca vremurile apuse, calitatea si pretul artei.
Iar Sunset Blvd. nici ca se putea mai noir de atat.
Totul este sinistru la acest film: personajele (cel putin Gloria Swanson si Erich von Stroheim au fost pur si simplu incredibili), decorurile si nu in ultimul rand insasi povestea.
Toata stima pt. Billy Wilder! Nici ca putea mai bine sa reprezinte tipul omului care, blocat in succesul avut odinioara nu este in stare sa treaca mai departe.
cu toate ca spera sa revina este mintita frumos nimeni nu are taria sa-i spuna in fata adevarul , doar DeMille incearca sa-i explice ca filmele s-au schimbat mult crezand si sperand ca aceasta va intelege , dar ea traeste in propiai obsesie nebuna , o segventa incredibila este cand aceasta se afla pe platourie Paramount pe scaun iar un microfon ii atrage atentia , ea i-l priveste si i-l impinge cu dispret cand isi da seama ca e vorba chiar de acel lucru care a aruncat-o in necunoscut , la sfarsit coboara scarile crezand in nebunia ei ca este pe platourile de filmare si ea interpreteaza rolul reginei , toti privest inmarmuriti tacuti , segventa ilustreaza magnific prabusirea filmului mut , pentru ca Norma Desmond este fizic, filmul mut ,
un alt super-star al acestui gen de filme care a avut de suferit dupa aparitia sonoru este Buster Keaton, acesta apare in timpul jocului de carti doar pentru o clipa .
dintre toti cel mai mult m-a emotionat rolul lui Max ... tristetea din ochii lui de la sfarsitul filmului, cand era pe punctul de plange...
Filmul ilustreaza drama actorului trecut, consumat de nevoia gloriei de alta data...
Reprezentatiile Gloriei Swanson si a lui Erich von Stroheimau fost de Oscar... meritau mai mult decat o simpla nominalizare, in conditiile in care Erich von Stroheim a avut un rol din care putini actori puteau scoate cat a scos el. Au fost impresionanti.
In concluzie, filmul este unul foarte bun, recomandat tuturor iubitorilor de filme clasice insa nu m-a cuprins cum au facut-o alte filme din aceeasi perioada 12 Angry Men sau filmele lui Hitchcock.