Netflix
×
Utilizator
×
Părerea criticului
Regizorul filmului Cel mai iubit dintre pământeni (1995), dar şi al producţiei Ticăloşii, Şerban Marinescu, a luat un scenariu al lui Mircea Daneliuc şi l-a regizat. Aşa a ieşit filmul Tanti, cu premiera la IPIFF joi seară. Daneliuc "şi-a recunoscut opera", după cum declară Marinescu la conferinţa de presă. Ceea ce este, din păcate, letal pentru film. Este pentru prima oară când Daneliuc îşi cedează scenariul unui coleg, dar Marinescu nu poate salva cu regia un film al cărui scenariu este haotic, cu o învălmăşire de întâmplări fără cap sau coadă. Ieşind de la film, singura concluzie este "nu am înţeles nimic".

De la escrocherii confuze - cu un BMW dezmembrat, comert cu banane, droguri, înscenări de răpiri, fotografii compromiţătoare, un aparat stricat, la încercări de a crea o "satiră socială".

Şerban Marinescu explică la IPIFF că Tanti "este un film în care personajele alunecă într-o mocirlă şi probabil că mulţi nu vor să vadă asta, cu toate că trăiesc asta şi mult mai dramatic. Şochează, îţi induce starea corectă de trezire". Eu aş spune că doar şochează lipsa de coerenţă şi abjecţia gratuită. Cât despre "trezire", este doar a sentimentului că vechea gardă a cinema-ului românesc se manifestă acum atât de dezamăgitor. S-a retrezit şi repulsia faţă de filmul Marilena, cu care Tanti are foarte multe puncte în comun.

Povestea, spusă cu un efort considerabil pentru a obţine coerenţa e următoarea: Marcel e un om de afaceri belgian, are patruzeci de ani şi e căsătorit cu Marilena. Dar pasiunea lui sunt copiii străzii... din porniri pedofile. Marilena e nevoită să accepte de dragul confortului financiar. Curând, dl. Marcel găseşte că echilibrul său conjugal a devenit instabil. Ca atare, Simona, care se recomandă a fi profesoară, se insinuează în cuplul lor, cu droguri şi inventivitate. Îşi completează veniturile şi nevoia de "prafuri", ajutând cuplurile doritoare a ieşi din rutina matrimonială. Marilena ajunge în punctul de a rupe relaţia maritală. În acelaşi timp, are o relaţie cu un tânăr implicat în afaceri dubioase.

Dacă în Marilena toţi bărbaţii din film vroiau să aibă relaţii sexuale cu eroina (Cecilia Barbora), Tanti (tot Barbora) din filmul regizat de Marinescu e un pic frigidă. Ca leitmotiv e îndemnul pe care femeia trecută de prima tinereţe îl tot dă tânărului amant (Mircea Silaghi): "mai tare, mai tare, că nu simt nimic".

Din nou personajul principal e o femeie buimacă, de 40 şi ceva de ani, care ajunge să fie implicată în nişte situaţii reprobabile şi care are de-a face cu personaje obscure. Cosmina Păsărin primeşte multă bătaie în acest film (măcar nu e violată), plânge mult, zice că nu e vinovată, dar o sfârşeşte rău de tot. Nuditate, din nou înjurături, viol, droguri, crimă sunt ingredientele acestui film a cărui lansare la cinema a tot fost amânată.