Părerea criticului
The Deuce, denumirea localnicilor pentru o parte a străzii 42 din Manhattan. În anii '70, era locul unde prostituatele îmbrăcate sumar îşi aşteptau clienţii. Locul unde, barurile luminate intens, cu mese de biliard, erau doar faţada unor afaceri ilicite. Locul unde poliţia era neputincioasă sau măcar dispusă, în urma unei donaţii semnificative, să îşi îndrepte privirea în altă parte. Este şi locul unde, într-o perioadă când filmele porno erau aduse din Europa, industria pornografică americană iţeşte capul, mai întâi timid, apoi tot mai puternic, şi se transformă într-o industrie în toată puterea cuvântului.

Locul şi perioada sunt explorate intens şi convingător în noul serial HBO The Deuce. La doi paşi se află luminoasa Times Square, dar este de ajuns să mergi doar câteva zeci de metri mai încolo şi mediul se schimbă drastic. Aici o vedem în acţiune pe Candy (Maggie Gyllenhaal), o prostituată celebră în partea locului pentru că e singura care nu răspunde în faţa unui proxenet. Tot aici încearcă să-şi facă un rost fraţii gemeni Vincent şi Frankie (James Franco), al căror bar este sponsorizat de mafia locală. Serialul reuneşte mai multe personaje pitoreşti pentru a prezenta o epocă de mult apusă, în care destinele se puteau schimba într-o clipă.

Rezultatul este mai mult decât atractiv. O desfăşurare de forţe în termeni de scenografie şi costume, serialul reuşeşte să readucă la viaţă perioada, deschizând o uşă în timp. Dar personajele nu sunt doar exponatele unui muzeu prăfuit: ele trăiesc, iubesc, doresc, se mişcă liber pe ecran şi, cel mai important, vor să evadeze dintr-un mediu pe care îl consideră, cu toată dragostea ce i-o poartă, o fundătură. Este un loc al ambiţiilor şi al frustrărilor, dar şi al violenţei şi uneori al crimei cu sânge rece.

Este interesant şi modul cum s-a născut acest serial HBO, cel mai bine primit al toamnei până acum. Creatorul său este David Simon, autor şi fost jurnalist expert în acţiunile poliţiei. Împreună cu partenerul său creativ George Pelecanos, Simon a dat peste un individ cu o colorată carieră în epocă, iar poveştile sale violente şi deloc tributare celebrei pudibonderii americane i-au cucerit pe cei doi cineaşti. "Personajele erau atât de complexe şi asta este tot ce contează", a declarat Pelecanos pentru The New York Times. "Unele evenimente s-au întâmplat în realitate. Altele nu. Unele ar fi putut să se întâmple. Toate ar fi putut să se întâmple, de fapt", a spus şi David Simon pentru aceeaşi publicaţie.

Numai o forţă ca HBO sau Netflix avea puterea să investească într-un serial costisitor şi riscant, iar faptul că HBO a luat decizia de a produce proiectul este o mare bilă albă, mai ales după ce Vinyl, care explorează aceeaşi epocă dintr-o altă perspectivă, a avut o viaţă atât de scurtă, de doar un sezon. The Deuce a primit deja undă verde pentru un al doilea sezon şi sunt slabe şanse ca HBO să-i pună capăt prea curând.

Se spune că destinaţia este mai puţin interesantă decât călătoria până acolo. Categoric aceasta este şi abordarea serialului, care nu se grăbeşte deloc să ne arate personajele în faţa şi în spatele camerelor de luat vederi în cine ştie ce beci din Manhattan. Dar subiectele explorate sunt mai mult decât ofertante. Relaţia dintre prostituate şi proxeneţi, de exemplu, şi abuzurile acestora din urmă. Aici excelează actorii Gbenga Akinnagbe şi Gary Carr, în rolurile a doi peşti lipsiţi de scrupule, gata de orice pentru a stoarce mai mulţi bani din munca prostituatelor pe care le controlează (ne întrebăm ce părere ar avea Harvey Weinstein dacă ar vedea scenele celor doi). Nu lipseşte punctul de vedere al poliţiei, dar nici o privire mai feministă şi educată, pentru că avem şi perspectiva lui Abby (Margarita Levieva), o tânără care, după ce studiile de filozofie de la facultate i se par prea plictisitoare, este atrasă inexorabil de pitorescul vieţii din The Deuce.

Serialul explorează şi o mentalitate cu care toţi ne putem identifica: spiritul întreprinzător. Spiritul celui care, atunci când i se spune "nu se poate", caută o metodă să se poată. Personajele din The Deuce sunt în stare să spună "vreau" (sau "nu vreau") şi fac tot posibilul ca dorinţa lor să se împlinească. Poate nu e posibil de la început, dar cu siguranţă va fi posibil mai târziu.