Părerea criticului
Acum câteva săptămâni ne întrebam dacă nu cumva Fantastic Four va fi senzaţia verii 2015. Nu ne-am luat cuvintele înapoi nici când am fost admonestaţi de cititorii circumspecţi în faţa acestei previziuni. Recunoaştem că ne-am hazardat şi că poate Fantastic Four, lansat vineri pe marile ecrane din ţară, nu va fi întâmpinat cu la fel de mult entuziasm pe cât ne-am fi aşteptat, dar acest reboot al aventurilor uneia dintre cele mai iubite echipe Marvel nu este chiar de lepădat. Află mai jos de ce.

Nu are rost să repetăm povestea, pentru că ne este deja familiară din filmul din 2005, în care Jessica Alba era o Femeie invizibilă mai sexy decât Kate Mara. Josh Trank, regizorul devenit celebru după ce regiza acum câţiva ani SF-ul Chronicle, alege să exploreze mai îndeaproape trecutul personajului principal, Reed Richards (Miles Teller) şi ni-l arată încă din gimnaziu, când încerca să improvizeze primul teleportor din istoria omenirii. Din punctul de vedere al scenariului, această lungă introducere consumă timpul unor aventuri mai spectaculoase, dar Trank compensează minutele relativ pierdute cu o explorare a fascinaţiei în faţa necunoscutului, dar şi a perseverenţei şi a determinării.

Din nefericire, la finalul celor 100 de minute spectatorul rămâne cu senzaţia că a văzut doar o introducere la următoarele părţi ale francizei. Dacă ele vor fi sau nu produse este o decizie de luat după ce vor apărea primele rezultate financiare ale premierei de vineri. Până când Fantastic Four vor fi aruncaţi în aventuri cu adevărat fantastice, trebuie să te mulţumeşti cu o detaliată prezentare a personajelor, o chimie foarte bună între actori, un villain arătos, dar neconvingător, şi câteva scene cu efecte speciale bine făcute.

Jos pălăria pentru actorii Miles Teller, Kate Mara, Michael B. Jordan şi Jamie Bell, care chiar dau tot ce pot pentru a-şi face personajele ataşante şi interesante. Interpretările lor, dar şi câteva replici din scenariu, scot în evidenţă un nucleu captivant al scenariului: ce faci când inimaginabilul se întâmplă, iar viaţa ta se schimbă o dată pentru totdeauna? Te aşezi la tastatură şi mai scrii câteva linii de cod, pare să sugereze Trank, care-şi infuzează filmul cu o lentoare ce-i va surprinde pe spectatorii nevoiţi să aştepte zeci de minute pentru a vedea şi altceva decât oameni de ştiinţă meşterind la un vehicul în stare să-i poarte într-o altă dimensiune.

Filmul are de suferit şi din cauza antagonistului, Victor van Doom, interpretat de un Toby Kebbell care are în sfârşit parte de un rol mai consistent după ce anul trecut îl juca, cu ajutorul tehnologiei performance capture, pe Koba, villain-ul simian din Dawn of the Planet of the Apes. Fanii lui van Doom vor descoperi cu bucurie referinţe la biografia sa (ţara de provenienţă Latveria, de exemplu), dar personajul este doar creionat de scenariu şi nu prea îţi dai seama de ce sumbrul Victor se transformă într-un antagonist gata să distrugă întreaga planetă. Aspectul său, în schimb, face toţi banii.

Sunt multe aspecte de apreciat la noul Fantastic Four, dar acestea nu par să se sincronizeze cum trebuie. Pare că totul suna bine pe pagina de hârtie, numai că cineva a sughiţat în timpul transpunerii pe marele ecran şi elementele nu prea se mai potrivesc. Unul dintre cele mai recente nume dintr-o lungă serie de regizori care au debutat în stil mare cu producţii independente şi apoi au primit pe mână blockbustere cu bugete de peste 100 de milioane de dolari, Trank nu face foarte convingător trecerea în liga mare de la Hollywood. Este probabil unul din principalele motive pentru care regizorul în vârstă de 31 de ani a pierdut unul dintre cele mai aşteptate proiecte ale următorilor ani, un spin-off al seriei Star Wars.