Părerea criticului
O alegere foarte bună pentru mers la cinema cu prietenii şi prietenele, dar şi în cuplu (deşi vizionarea s-ar putea lăsa cu întrebări incomode), The Gift/Darul comentează şi pe seama obsesiei pentru imagine a societăţii de azi, dar şi a modului cum abordăm persoanele indezirabile din viaţa noastră. Întâlnirea fatidică dintre un cuplu, Simon şi Robyn (Jason Bateman, Rebecca Hall), cu unul dintre foştii colegi de liceu ai lui Simon, Gordo (Joel Edgerton), este punctul de pornire al unui roller-coaster emoţional într-unul din cele mai bune thrillere domestice văzute în ultimii ani pe marele ecran.
Simon şi Robyn par a avea totul. Tocmai s-au mutat în Los Angeles, unde Simon este principalul candidat la funcţia de director de vânzări a unui mare producător de sisteme de securitate. Robyn are o afacere ca designer de interioare şi îşi umple timpul redecorând noua casă. Ea este tot mai intrigată de vizitele dese ale lui Gordon, ale cărui atenţii (mici cadouri şi oferte de ajutor pe lângă casă) şi comportament uşor inadecvat social o fac să se întrebe care sunt adevăratele lui scopuri. O invitaţie la cină şi comentariile vag ameninţătoare ale lui Gordo sugerează că istoria sa comună cu Simon e mai sumbră decât pare la prima vedere. Este Gordo un psihopat? Este o victimă? Este amândouă?
Scenariul lui Edgerton se joacă expert cu aparenţele şi cu siguranţă te vei întreba până la sfârşit care sunt adevăratele intenţii ale personajelor. Departe de a fi un thriller în care spectatorului i se explică la nesfârşit cine este şi ce vrea să facă fecare personaj, The Gift oferă o uimitoare şi eficientă ambiguitate şi propune o poveste cu direcţii multiple, gata să-ţi dea de gândit o dată ce ai părăsit sala de cinema. Este un thriller inteligent şi eficient, cum rar ai ocazia să vezi în circuitul mainstream al cinematografelor.
Mai mult decât un regizor priceput şi un scenarist cu har, Edgerton se dovedeşte şi o inspirată alegere pentru rolul ciudatului şi reţinutului Gordo. Tonul vocii, gesturi care sugerează că se teme întotdeauna să nu-şi inoportuneze interlocutorii, dar mai ales tăcerile personajului îl învăluie într-o aură de mister ce sugerează că istoria sa e mult mai încercată decât lasă să se creadă. Împreună cu Hall şi Bateman, Edgerton explorează teritorialitatea omului modern, dar şi ce este permis să faci şi ce nu în relaţia cu o persoană, oricât de apropiată sau superficială este această relaţie.
Şi Rebecca Hall este perfect aleasă pentru rol, aducând fragilitate şi umanitate într-un conflict dominat de testosteron, dar marea descoperire a filmului este Jason Bateman. Dacă eşti de părere că Bateman se joacă pe sine însuşi în mai toate producţiile ce-l au pe afiş, Darul face excepţie: un adevărat achiever, Simon este gata de orice pentru a nu se abate de la itinerariul spre viaţa perfectă. Prezenţa neliniştitoare a lui Gordo şi dezvăluirile perfect controlate de scenariu îl vor face să alunece pe o pantă imprevizibilă, făcută din răzbunare, remuşcări şi manipulare. Chiar merită să vezi unde ajunge.
Simon şi Robyn par a avea totul. Tocmai s-au mutat în Los Angeles, unde Simon este principalul candidat la funcţia de director de vânzări a unui mare producător de sisteme de securitate. Robyn are o afacere ca designer de interioare şi îşi umple timpul redecorând noua casă. Ea este tot mai intrigată de vizitele dese ale lui Gordon, ale cărui atenţii (mici cadouri şi oferte de ajutor pe lângă casă) şi comportament uşor inadecvat social o fac să se întrebe care sunt adevăratele lui scopuri. O invitaţie la cină şi comentariile vag ameninţătoare ale lui Gordo sugerează că istoria sa comună cu Simon e mai sumbră decât pare la prima vedere. Este Gordo un psihopat? Este o victimă? Este amândouă?
Scenariul lui Edgerton se joacă expert cu aparenţele şi cu siguranţă te vei întreba până la sfârşit care sunt adevăratele intenţii ale personajelor. Departe de a fi un thriller în care spectatorului i se explică la nesfârşit cine este şi ce vrea să facă fecare personaj, The Gift oferă o uimitoare şi eficientă ambiguitate şi propune o poveste cu direcţii multiple, gata să-ţi dea de gândit o dată ce ai părăsit sala de cinema. Este un thriller inteligent şi eficient, cum rar ai ocazia să vezi în circuitul mainstream al cinematografelor.
Mai mult decât un regizor priceput şi un scenarist cu har, Edgerton se dovedeşte şi o inspirată alegere pentru rolul ciudatului şi reţinutului Gordo. Tonul vocii, gesturi care sugerează că se teme întotdeauna să nu-şi inoportuneze interlocutorii, dar mai ales tăcerile personajului îl învăluie într-o aură de mister ce sugerează că istoria sa e mult mai încercată decât lasă să se creadă. Împreună cu Hall şi Bateman, Edgerton explorează teritorialitatea omului modern, dar şi ce este permis să faci şi ce nu în relaţia cu o persoană, oricât de apropiată sau superficială este această relaţie.
Şi Rebecca Hall este perfect aleasă pentru rol, aducând fragilitate şi umanitate într-un conflict dominat de testosteron, dar marea descoperire a filmului este Jason Bateman. Dacă eşti de părere că Bateman se joacă pe sine însuşi în mai toate producţiile ce-l au pe afiş, Darul face excepţie: un adevărat achiever, Simon este gata de orice pentru a nu se abate de la itinerariul spre viaţa perfectă. Prezenţa neliniştitoare a lui Gordo şi dezvăluirile perfect controlate de scenariu îl vor face să alunece pe o pantă imprevizibilă, făcută din răzbunare, remuşcări şi manipulare. Chiar merită să vezi unde ajunge.