Comentarii Comentează
  • stefan_alex_ciobanu
    pe 20 Iulie 2022 22:00
    La granița dintre secolele XIX – XX și datorită dezvoltării accelerate a editorialelor, a publicității etc, s-a putut vedea mai bine cum Viața se manifestă în artă și prin oameni simpli. În acea perioadă Henri Rousseau (1844 – 1910) își începea ,,cariera naivă’’ în pictură la 49 de ani, iar Ferdinand Cheval (1836 – 1924) începea construirea palatului la 43 de ani. Desigur, pentru a se întâmpla acest lucru Incredibil, cum bine zice filmul despre care o să vorbesc, câteva condiții trebuie să se întâlnească: Viața în Artă trebuie să intre din interior, să izbucnească la suprafața lumii, fără nici o opreliște, fără nici o pavăză. Omul (artistul) devine una cu acea energie înainte de a căuta să o definească, să o catalogheze, să îi lege panglici, cum zicea Naum pe undeva. Nu-i de mirare că Pablo Picasso sau André Breton (acesta din urmă din poziția șefului de mișcare artistică) au apreciat și, cel mai sigur, au salutat energia din care se hrăneau și existau cei doi creatori.
    L'incroyable histoire du facteur Cheval / L'incroyable ... / (1918, reg. Nils Tavernier) urmărește istoria adevărată, cu adevărat incredibilă, a unui poștaș rural în care țipa Viața la Lume. Regizorul reușește de minune să reconstruiască acea tensiunea a eroului care a hrănit construirea Palatul. Urmărit de prezența morții a celor din jur și de o muțenie care îl izola de lume, Cheval va fi ascultat doar de natură, de Philomène, cea dea doua soție cu care va avea o fată și la final de Palat. Vedem un om conștiincios (mișcările rigide nu îi sunt stângace, pot fi nesigure, pot fi copilărești dar nu stângace) care, în urma drumului său prin pădure pentru a duce corespondența, se îndrăgostește de o piatră. Privirea lui este alta în preajma ,,șantierului’’ și a fetei, în viața de zi cu zi ține ochii încordați, ca un orb, iar fața este aspră. Pe cât cuvintele ies greu de la Cheval, pe atât amănuntele Palatului sunt nenumărate, bogate, ca niște șopate a mii de ființe. Asemănător cu multe din templele hinduse (un fel de stup părăsit de regină) Palatul vorbește cu creatorul său pe măsură ce crește pe limba pietrelor, mai exact pe limba formelor neregulate prin care se exprimă. Cheval apelează la tehnici rudimentare de construcție, nu cere ajutor, face totul în tăcere simțindu-se multă Viață în actul lui, în trăirea lui.

    La moartea fetei urlă, la moartea nevestei îi mulțumește acesteia cum nu i-a mulțumit în toți anii iar Palatul îi continuă povestea și acum. Printre pietre se întâlnesc diverse șoapte, mici texte scrise de el și care iată, însoțesc Palatul în timp. Finalul vieții îi mai smulge opt ani din viață în care construiește un cavou, după aceleași principii, în care este înmormântat.

    Am apropiat acest film, din unghiul relației tată fiică, și cu filmele lui Victor Erice: și anume El Espíritu de la Colmena (1973) și El sur (1983). Și acolo avem un tată mut în fața propriului copil, un inadaptat (da, acolo ambele personaje sunt instruite, dar se simte în ele o nostalgie a simplității) un căutător de apă, un crescător de albine. Și iar da, asemănarea se oprește aici pentru că dacă la cineastul spaniol filmele vin dinspre fiice, la regizorul francez filmul vine dinspre tată.
  • Mihai_Moise
    pe 14 Mai 2021 08:50
    Impresionant!
    Daca poștașul Cheval ar fi fost vecin cu oricare dintre noi, l-am fi considerat un nebun, cu mintea departe, printre construcții și temple, lipsit de orice urma de atractivitate. "Penibil omul asta, monșer!" am fi conchis in orice discuție..

    Insa privit din fața ecranului, povestea este absolut emoționantă!!! Un vis, o piatră, câteva poze și fraze despre templul din Angkor și fantasma unui palat ia naștere seducător în mintea poștașului... De aici, motivat sa-i ofere ceva special fiicei Alice, începe munca titanica, depusa pe parcursul unor decenii, de a ridica o construcție flamboaiantă, naivă, dar extrem de plăcută privirii...

    ...Un film alcătuit cu o sensibilitate și delicatețe aparte, dedicat voinței de a-ti urma visul, indiferent de ce-ti aduce viata reala în calea: moarte, nașteri, fericiri, deziluzii și căderi,
  • cosmin21buc
    pe 01 Martie 2021 00:42
    Povestea din spatele filmului este frumoasa, impresionanta, emotionanta si care chiar merita o ecranizare.
    Filmul, din pacate, nu ofera sau nu poate oferi prea multe.
    De vazut, totusi, mai ales datorita povestii evocate.
  • stricted
    pe 12 Septembrie 2020 21:21
    Foarte bun si impresionant prin dramatism. .
  • Salbaticul
    pe 29 August 2020 12:20
    A lucrat 33 de ani la acel palat,singur-singurel. Și uite așa,suntem trecători prin viață,o dramă impresionantă. Muncim,trudim apoi plecăm,suntem doar în vizită pe acest Pământ,așa cum au vizitat unele persoane castelul său.Eu îi acord nota 6.