Părerea criticului
Regizorul grec Yorgos Lanthimos a adus la Cannes The Killing of a Sacred Deer, cu Nicole Kidman și Colin Farrell protagoniști, plus un adolescent (Barry Keoghan a mai jucat în Mammal, film selecționat la Sundance în 2016 și în Dunkirk al lui Christopher Nolan) cu o interpretare bântuitoare.
Titlul filmului, pe care nu ai cum să-l uiți odată ce l-ai auzit (am și recitit recent tulburătoarea poezie Moartea căprioarei a lui Nicolae Labis) face referire la Ifigenia în Aulida, scrisă de Euripide – a declarat regizorul la conferința de presă canneza a filmului. Ifigenia, fiica lui Agamemnon, e pe cale să fie sacrificată, așa cum spune oracolul, pentru că grecii aflați în Aulida nu pot ridica angora să plece spre Troia. Agamemnon se zbate între suferința de părinte și datoria de a împlini dorință zeilor. În momentul sacrificiului, Ifigenia dispare de pe altar și în locul ei apare o căprioară cu gâtul tăiat.
Este personajul Martin (Barry Keoghan) un oracol? Iată un element ce trece granițele palpabilului și perceptibilului...
În film, personajul lui Colin Farrell (Steven) va fi pus în fața acestei teribile alegeri – de a-și sacrifica sau nu unul dintre copiii pe care îi are cu Anna (Nicole Kidman), soția lui. Chirurg cardiolog, îi moare un pacient pe masă de operație, iar vina îi aparține. Cu băiatul (Martin, jucat de Barry Keoghan) pacientului decedat începe o relație pentru a-i oferi suportul, cu cele mai bune intenții. Doar că băiatul îl forțează pe Steven să facă un sacrificiu de neconceput după ce viața lui începe să o ia razna în momentul în care comportamentul adolescentului pe care l-a luat sub aripă lui devine sinistru.
Regizorul grec Yorgos Lanthimos creează suspans și mister, e ingenious și surprinzător, socheaza din nou cu imagini brutale, dar lasă prea multe întrebări fără răspuns. E neclar până la sfârșit cine este acest adolescent care dă peste cap viața familiei lui Steven (Colin Farrell). Este personajul Martin un oracol? E mâna destinului? Cum reușește Martin să provoace tot ce provoacă în familia lui Steven? Când propui un asemenea element, ce trece granițele palpabilului și perceptibilului, nu e de ajuns să te mulțumești doar cu schițarea contextului mistery, se impune să dezvolți portretul acelei lumi, să aduci justificări, sugerând – dacă nu explicând - atât originea respectivelor puteri ale băiatului sau calea prin care familia lui Steven e astfel încercată. În Lobster, anteriorul film al lui Yorgos Lanthimos, universul distopic creat funcționa după legi care îl făceau coerent, care făceau credibilă acea lume.
Regizorul este a treia oară la Cannes cu un film în competiție, pană acum având în filmografie un premiu Un Certain Regard pentru Dogtooth (2009) și un Premiu al Juriului în 2015 pentru The Lobster. Colin Farrell, care lucrează pentru a doua oară cu regizorul, a mărturisit într-un interviu cu IndieWire că citirea scenariului i-a provocat o stare de rău, și că The Lobster pare un film pentru copii pe langă acesta. După ce filmările s-au încheiat, Nicole Kidman și Colin Farell s-au reîntâlnit pe platourile de filmare pentru The Beguiled, de asemenea prezentat în Competiția din acest an de la Cannes.
Titlul filmului, pe care nu ai cum să-l uiți odată ce l-ai auzit (am și recitit recent tulburătoarea poezie Moartea căprioarei a lui Nicolae Labis) face referire la Ifigenia în Aulida, scrisă de Euripide – a declarat regizorul la conferința de presă canneza a filmului. Ifigenia, fiica lui Agamemnon, e pe cale să fie sacrificată, așa cum spune oracolul, pentru că grecii aflați în Aulida nu pot ridica angora să plece spre Troia. Agamemnon se zbate între suferința de părinte și datoria de a împlini dorință zeilor. În momentul sacrificiului, Ifigenia dispare de pe altar și în locul ei apare o căprioară cu gâtul tăiat.
Este personajul Martin (Barry Keoghan) un oracol? Iată un element ce trece granițele palpabilului și perceptibilului...
În film, personajul lui Colin Farrell (Steven) va fi pus în fața acestei teribile alegeri – de a-și sacrifica sau nu unul dintre copiii pe care îi are cu Anna (Nicole Kidman), soția lui. Chirurg cardiolog, îi moare un pacient pe masă de operație, iar vina îi aparține. Cu băiatul (Martin, jucat de Barry Keoghan) pacientului decedat începe o relație pentru a-i oferi suportul, cu cele mai bune intenții. Doar că băiatul îl forțează pe Steven să facă un sacrificiu de neconceput după ce viața lui începe să o ia razna în momentul în care comportamentul adolescentului pe care l-a luat sub aripă lui devine sinistru.
Regizorul grec Yorgos Lanthimos creează suspans și mister, e ingenious și surprinzător, socheaza din nou cu imagini brutale, dar lasă prea multe întrebări fără răspuns. E neclar până la sfârșit cine este acest adolescent care dă peste cap viața familiei lui Steven (Colin Farrell). Este personajul Martin un oracol? E mâna destinului? Cum reușește Martin să provoace tot ce provoacă în familia lui Steven? Când propui un asemenea element, ce trece granițele palpabilului și perceptibilului, nu e de ajuns să te mulțumești doar cu schițarea contextului mistery, se impune să dezvolți portretul acelei lumi, să aduci justificări, sugerând – dacă nu explicând - atât originea respectivelor puteri ale băiatului sau calea prin care familia lui Steven e astfel încercată. În Lobster, anteriorul film al lui Yorgos Lanthimos, universul distopic creat funcționa după legi care îl făceau coerent, care făceau credibilă acea lume.
Regizorul este a treia oară la Cannes cu un film în competiție, pană acum având în filmografie un premiu Un Certain Regard pentru Dogtooth (2009) și un Premiu al Juriului în 2015 pentru The Lobster. Colin Farrell, care lucrează pentru a doua oară cu regizorul, a mărturisit într-un interviu cu IndieWire că citirea scenariului i-a provocat o stare de rău, și că The Lobster pare un film pentru copii pe langă acesta. După ce filmările s-au încheiat, Nicole Kidman și Colin Farell s-au reîntâlnit pe platourile de filmare pentru The Beguiled, de asemenea prezentat în Competiția din acest an de la Cannes.