Părerea criticului
Vara lui 2016 a oferit deja o mini-serie excelentă, Stranger Things a celor de la Netflix, dar nu şi-a epuizat surprizele: HBO a lansat The Night Of/În acea noapte, o excelentă explorare a investigaţiei unei crime din New York. Cronicile entuziaste au transformat povestea lui Steven Zaillian şi Richard Price în producţia de televiziune cel mai bine primită a verii. Iată de ce nu ar trebui să ratezi În acea noapte.
The Night Of se bazează pe Criminal Justice, o miniserie britanică lansată în 2008. Varianta HBO păstrează premisa, cea a cazului unui tânăr care, după o noapte de beţie şi droguri, îşi descoperă partenera de sex ocazional ucisă cu zeci de lovituri de cuţit, dar complică lucrurile cu etnia eroului: interpretat de Riz Ahmed (văzut în Nightcrawler şi aşteptat în Rogue One: A Star Wars Story), Nasir este de origine pakistaneză, iar acuzarea lui de crimă va provoca valuri sociale şi politice. Pe lângă Ahmed, starul show-ului este John Turturro în rolul lui John Stone, un avocat prost văzut în tribunalele din Manhattan, dar a cărui amoralitate este întrecută doar de fler şi ambiţia de a-şi vedea clientul liber, indiferent dacă acesta e vinovat sau nu.
Lansat online pe 24 iunie, The Night Of şi-a transmis ultimul episod pe 28 august înregistrând o creştere constantă a audienţei. În acest moment este serialul cel mai bine primit al verii, cu 90 de puncte din 100 pe Metacritic (Stranger Things a obţinut doar 76 de puncte), şi un candidat sigur la premiile TV de la anul. Acest hit de critică şi public vine şi într-un moment controversat pentru HBO, care distrage atenţia cu giganticul succes al serialului Urzeala tronurilor de la faptul că a pierdut mult teren în faţa celorlalţi creatori de conţinut relevant. Cine ştie, poate că serialul Westworld, pregătit pentru lansare la începutul lui octombrie, va sublinia şi mai mult revenirea în forţă a HBO.
Ce impresionează la The Night Of nu este doar combinaţia excelentă de subgenuri (dramă de familie, dramă de tribunal, dramă de închisoare, film poliţist), ci şi modul extrem de clar şi coerent în care arată cum lumea se schimbă în funcţie de modul cum o privim. Fiecare gest al lui Nasir şi fiecare acţiune a sa poate fi inofensivă sau ameninţătoare în funcţie de prejudecăţile şi perspectiva privitorului. Procurorul şi avocatul apărării se vor întrece în a sublinia această evidenţă în elaboratele luări de poziţie în faţa juriului, cu un deznodământ neaşteptat, dar care subliniază nu doar faptul că justiţia se poate afla într-o poziţie de şah mat, ci şi consecinţele dezastruoase pe care punerea sub acuzaţie a unui (aparent) nevinovat le poate avea asupra acestuia şi asupra celor dragi.
Cu un ritm mai lent decât te-ai fi aşteptat şi cu deraieri adesea supărătoare (eczema lui Stone, unul dintre cele mai surprinzătoare şi inteligente cârlige scenaristice), dar pline de tâlc, The Night Of este poate cel mai bun exemplu de serial ce invită la vizionarea continuă a celor opt episoade. Este şi motivul pentru care scriem despre el la sfârşitul difuzării şi nu la începutul ei, în ciuda unui episod pilot deosebit de promiţător.
După mult-hulitul Exodus: Gods and Kings, scenaristul şi regizorul Steven Zaillian revine la formă cu miniseria HBO. Este unul dintre cei mai celebri creatori de poveşti de la Hollywood, recompensat cu Oscar pentru scenariul clasicului Lista lui Schindler şi unul din marii exploratori ai conflictului etnic ai Hollywood-ului. Pe lângă Exodus, Zaillian a mai scris Gangs of New York, dar şi American Gangster, printre multe altele. Faptul că este de origine armeană şi că părinţii săi au supravieţuit genocidului pus la cale de imperiul otoman la începutul secolului trecut îi dă scenaristului un avantaj exploatat perfect în The Night Of.
The Night Of se bazează pe Criminal Justice, o miniserie britanică lansată în 2008. Varianta HBO păstrează premisa, cea a cazului unui tânăr care, după o noapte de beţie şi droguri, îşi descoperă partenera de sex ocazional ucisă cu zeci de lovituri de cuţit, dar complică lucrurile cu etnia eroului: interpretat de Riz Ahmed (văzut în Nightcrawler şi aşteptat în Rogue One: A Star Wars Story), Nasir este de origine pakistaneză, iar acuzarea lui de crimă va provoca valuri sociale şi politice. Pe lângă Ahmed, starul show-ului este John Turturro în rolul lui John Stone, un avocat prost văzut în tribunalele din Manhattan, dar a cărui amoralitate este întrecută doar de fler şi ambiţia de a-şi vedea clientul liber, indiferent dacă acesta e vinovat sau nu.
Lansat online pe 24 iunie, The Night Of şi-a transmis ultimul episod pe 28 august înregistrând o creştere constantă a audienţei. În acest moment este serialul cel mai bine primit al verii, cu 90 de puncte din 100 pe Metacritic (Stranger Things a obţinut doar 76 de puncte), şi un candidat sigur la premiile TV de la anul. Acest hit de critică şi public vine şi într-un moment controversat pentru HBO, care distrage atenţia cu giganticul succes al serialului Urzeala tronurilor de la faptul că a pierdut mult teren în faţa celorlalţi creatori de conţinut relevant. Cine ştie, poate că serialul Westworld, pregătit pentru lansare la începutul lui octombrie, va sublinia şi mai mult revenirea în forţă a HBO.
Ce impresionează la The Night Of nu este doar combinaţia excelentă de subgenuri (dramă de familie, dramă de tribunal, dramă de închisoare, film poliţist), ci şi modul extrem de clar şi coerent în care arată cum lumea se schimbă în funcţie de modul cum o privim. Fiecare gest al lui Nasir şi fiecare acţiune a sa poate fi inofensivă sau ameninţătoare în funcţie de prejudecăţile şi perspectiva privitorului. Procurorul şi avocatul apărării se vor întrece în a sublinia această evidenţă în elaboratele luări de poziţie în faţa juriului, cu un deznodământ neaşteptat, dar care subliniază nu doar faptul că justiţia se poate afla într-o poziţie de şah mat, ci şi consecinţele dezastruoase pe care punerea sub acuzaţie a unui (aparent) nevinovat le poate avea asupra acestuia şi asupra celor dragi.
Cu un ritm mai lent decât te-ai fi aşteptat şi cu deraieri adesea supărătoare (eczema lui Stone, unul dintre cele mai surprinzătoare şi inteligente cârlige scenaristice), dar pline de tâlc, The Night Of este poate cel mai bun exemplu de serial ce invită la vizionarea continuă a celor opt episoade. Este şi motivul pentru care scriem despre el la sfârşitul difuzării şi nu la începutul ei, în ciuda unui episod pilot deosebit de promiţător.
După mult-hulitul Exodus: Gods and Kings, scenaristul şi regizorul Steven Zaillian revine la formă cu miniseria HBO. Este unul dintre cei mai celebri creatori de poveşti de la Hollywood, recompensat cu Oscar pentru scenariul clasicului Lista lui Schindler şi unul din marii exploratori ai conflictului etnic ai Hollywood-ului. Pe lângă Exodus, Zaillian a mai scris Gangs of New York, dar şi American Gangster, printre multe altele. Faptul că este de origine armeană şi că părinţii săi au supravieţuit genocidului pus la cale de imperiul otoman la începutul secolului trecut îi dă scenaristului un avantaj exploatat perfect în The Night Of.