Lungmetraj despre ultimele 12 de ore din viața lui Iisus din Nazaret, PATIMILE LUI HRISTOS respectă întocmai adevărul biblic. Filmul începe în Grădina Ghetsimani, unde, retras pentru a se ruga, după Cina cea de Taină, Iisus rezistă ispitelor Satanei. Trădat de Iuda Iscarioteanul, Hristos este arestat și dus în cetatea Ierusalimului, unde preoții farisei Îl învinuiesc de blasfemie, acuzații care Îi vor aduce condamnarea la moarte.
Iisus este dus în fața lui Pilat din Pont, guvernatorul roman al Palestinei, care ascultă acuzațiile ce Îi sunt aduse la cunoștință de către farisei. Conștient că se află în fața unui conflict politic, Pilat lasă soluționarea problemei în seama împăratului Irod. Acesta Îl aduce din nou pe Iisus în fața lui Pilat, care determină mulțimea să hotărască între Iisus și criminalul Barabas. Masele vor alege să îl elibereze pe Barabas și să îl condamne pe Iisus.
Hristos este predat soldaților romani și flagelat. De nerecunoscut, El este readus în fața lui Pilat, care Îl arată mulțimii, spunând parcă: “Nu este destul?” Nu este destul... Pilat se spală pe mâini și ordonă soldaților să facă ceea ce cere mulțimea.
Lui Iisus I se aduce crucea și I se ordonă să o poarte prin Ierusalim până pe Golgota, unde este crucificat. Aici are de înfruntat ultima ispită - teama că a fost părăsit de Tatal Său. O depășește însă în momentul în care o privește pe Maria, Sfânta Fecioara, și spune ceva ce doar Ea poate să înțeleagă pe deplin: "Săvârșitu-s-a."
În momentul morții Sale, natura însăși se revoltă.
SURSELE:
Scenariul pentru Patimile lui Hristos a fost adaptat de regizorul/producătorul Mel Gibson, în colaborare cu Benedict Fitzgerald (Wise Blood, In Cold Blood, Heart of Darkness, Zelda) si înfățișază ultimele douăsprezece ore din viața lui Hristos pe pământ. A fost adaptat după cele patru Evanghelii după Matei, Marcu, Luca și Ioan.
LIMBILE:
Toate personajele din film sunt surprinse vorbind limbile pe care le-ar fi vorbit atunci. Aramaică pentru evrei, inclusiv pentru Hristos și ucenicii săi și latina vulgară pentru romani. Greaca, vorbită în general de către intelectualii timpului, nu este la fel de relevantă pentru subiectul filmului.
LOCAȚIILE:
Patimile lui Hristos a fost filmat în întregime în Italia, în principal în două locații:
MATERA - Secvențele răstignirii au fost filmate în frumosul oraș Matera, în regiunea Basilicata din sudul Italiei, în apropiere de locul unde Pier Paolo Pasolini a filmat Evanghelia după Matei, în 1965.
STUDIOURILE CINECITTA - Ierusalimul a fost singurul decor gigantic construit în renumitele Studiouri Cinecitta, în împrejurimile Romei, de către celebrul scenograf Francesco Frigeri și decoratorul Carlo Gervasi.
Acest complex unic includea templul, unde a avut loc procesul religios al lui Hristos, curtea unde au avut loc audierile în fața palatului lui Pilat, și curtea interioară, unde Iisus a fost bătut și schingiuit.
CREATORII:
Gibson i-a cerut cameramanului Caleb Deschanel (The Patriot, The Right Stuff) ca filmul să arate ca picturile lui Caravaggio, un artist al Barocului Italian, ale cărui imagini sunt cunoscute ca având o strălucire vie din contrastul puternic între lumină și întuneric.
"Cred că picturile lui sunt minunate," a spus Gibson despre Caravaggio. "Sunt violente, întunecate, spirituale și au un filon de vis neobișnuit."
Patruzeci la sută din filmări s-au petrecut noaptea sau în interioare protejate de lumină, pentru a crea efectul luminii care se luptă pentru a străpunge întunericul.
Costumele au necesitat multă documentare și au fost realizate manual de către creatorul Maurizio Millenotti (Hamlet, Importance of Being Earnest), câstigător al mai multor premii Oscar, pentru a întări perspectiva vizuală pe care Gibson a vrut-o pentru film, în tonuri de maro, negru și bej, care amintesc de Caravaggio.
Deși majoritatea echipei de producție a fost recrutată din Italia (și majoritatea distribuției este fie din Italia, fie din Europa de Est), echipele de machiaj și coafură, conduse de Keith VanderLaan și Greg Cannom (A Beautiful Mind, Pirates of the Caribbean), au fost în întregime aduse de la Hollywood. Gibson stia că avea nevoie de cei mai buni machiori din lume pentru a crea realismul de necompromis și uneori chiar tulburător pe care îl căuta în secvențele de schingiuire și răstignire.
Actorul James Caviezel a îndurat sesiuni de machiaj zilnice de câte șapte ore, în timpul filmărilor pentru ultimele secvente.