Părerea criticului
Într-o toamnă în care abundenţa din cinematografe şi festivalurile distrag atenţia de la ce se întâmplă pe micile ecrane şi pe platformele de streaming, iată că The Penguin/Pinguinul reverbează din mijlocul zgomotului general cu o nouă incursiune întunecată în încercatul Gotham. Variety scrie că primul episod al acestui spinoff la The Batman (2022) a avut cel mai bun debut global pe HBO şi Max de la premiera lui The Last of Us din ianuarie 2023. Iată mai jos câteva dintre meritele serialului, după vizionarea primului episod.

The Penguin continuă povestea din The Batman la o săptămână distanţă. Chiar există un cadru ce se repetă în acel film şi în acest serial, cu Oswald Cobb (un Colin Farrell de nerecunoscut) privind la dezastrul provocat după ce The Riddler (Paul Dano) distruge digul ce protejează oraşul şi inundă cartierele sărace, afectând zeci de mii de oameni. Cu şeful său, Carmine Falcone, ucis la finalul lui The Batman, Oswald dă fuga în bârlogul acestuia, unde distruge seiful cu lovituri de baros şi pune mâna pe bogăţiile dinăuntru, inclusiv material cu care poate şantaja elita oraşului.

Surprins de Alberto Falcone (Michael Zegen), Oswald face un gest necugetat care l-ar putea pune pe lista neagră a atotputernicei familii mafiote, doar că protagonistul are un plan ce i-ar putea salva viaţa, chiar dacă va fi extrem de greu de dus la îndeplinire. Lucrurile se complică şi mai mult când imprevizibila Sofia Falcone (Cristin Milioti) preia afacerile clanului după ce şi-a petrecut ultimii ani în spitalul psihiatric Arkham şi nu pentru că ar fi fost perfect sănătoasă la cap...

The Penguin surprinde în parte cu decizia de a omagia, prin personajul titular, unul din marii mafioţi ai micului ecran, Tony Soprano din superhitul HBO Clanul Soprano (1999). Scenariul îi dă lui Oswald o faţă umană şi execută şi o distanţare de istoria acestuia din benzile desenate prin faptul că îi oferă origini modeste. Dacă în benzile desenate (şi în Batman Returns, unde este interpretat de Danny DeVito), personajul provine din elita oraşului, de unde este alungat în subteran de dezgustul provocat de înfăţişarea sa monstruoasă, în serialul creat de Lauren LeFranc o trăsătură esenţială a lui este că a pornit dintr-o suburbie săracă şi a trebuit să lupte din greu pentru puţinul pe care îl are. Este şi motivul pentru care numele original, Cobblepot, care are sonorităţi aristocratice, a fost scurtat la Cobb pentru The Penguin.

Astfel, Oswald ajunge un personaj cu care ţii. Este un individ al cărui destin a fost sabotat încontinuu de diformităţile sale, forţându-l să le suplinească din plin cu inventivitatea planurilor şi lipsa de scrupule. Mai mult, în comparaţie cu adevăratele personaje negative ale serialului, membrii clanului Falcone, care sunt ori inepţi, ori complet săriţi de pe fix, Oswald iese aproape curat ca lacrima prin comparaţie şi publicul îi va ţine cu siguranţă partea într-o poveste de tip David şi Goliat sau "buturuga mică răstoarnă carul mare". Aici, Cristin Milioti face toţi banii în rolul dezlănţuitei Sofia, care intuieşte că Oswald este cumva implicat în dispariţia fratelui ei şi strânge tot mai mult laţul în jurul acestei victime alunecoase, care trebuie urgent să găsească un mijloc de a-i distrage atenţia şi a se salva de la o moarte brutală.

The Penguin se numără printre acele seriale care te prind de la primul episod. Imaginea şi scenografia sumbre omagiază filmul cu Robert Pattinson din 2022, creând un Gotham în care moartea pândeşte la fiecare colţ de stradă, dar totul este inundat într-o lumină caldă, de asfinţit, care face până şi faţa diformă a lui Oz să strălucească în promisiunea unui viitor exemplar. Poate că este complet ascuns de multiple elemente de prostetică, dar Colin Farrell reuşeşte, prin priviri, voce şi gestică, să creeze un personaj complex, gata să-ţi provoace prejudecăţile sau chiar să te facă să simpatizezi ceea ce este, până la urmă, un criminal cu sânge rece. Şi să te întorci. desigur, episod după episod să vezi cum "oraşul va fi al său", aşa cum promite tagline-ul serialului.