Părerea criticului
În 2018, Terra pare să nu mai aibă secrete, iar cele mai costisitoare programe de cercetare îşi îndreaptă atenţia în afara planetei. Dar nu la fel stăteau lucrurile în 1847, când navele britanice Erebus şi Terror rămân prizoniere în apele îngheţate ale Nordului în încercarea lor de a descoperi o nouă rută spre bogăţiile Asiei. O producţie costisitoare a canalului AMC, ecranizarea apreciatului roman scris de Dan Simmons are toate şansele să-ţi captiveze atenţia. Iată mai jos de ce.

Două nave împresurate de gheaţă, disperarea echipajului ameninţat să moară de frig şi foame, obsesia gloriei şi dorinţa de a-şi vedea, cu orice preţ, numele săpat în istoria marilor navigatori, trădare şi răzmeriţă. Acestea sunt doar câteva dintre preocupările romanului şi, implicit, ale ecranizării. Ideea de bază se întrevede cu uşurinţă: condiţiile extreme vor dezvălui tot ce este mai eroic şi mai altruist în natura umană, dar şi ceea ce este mai abject. Şi spunem de la început că nu condiţiile extreme le lipsesc membrilor echipajelor celor două nave.

Romancierul Dan Simmons preia evenimente şi mărturii reale ale unora dintre membrii expediţiei, dar le foloseşte pentru a crea ceea ce este până la urmă ficţiune pur-sânge. Pe lângă realismul extrem al aventurilor, romanul aruncă în joc şi un element supranatural: navigatorii sunt vânaţi unul câte unul de o creatură letală. Natura ei, ferocitatea, inteligenţa şi abilitatea ei de a se camufla perfect printre gheţuri o transformă practic în personajul titular al poveştii.

AMC a difuzat deja primele două episoade din cele zece ale sezonului, iar fanii romanului ar putea uşor să cârtească împotriva aşa-zisei "normalităţi" a aventurilor de până acum ale eroilor. Dar nicio grijă, teroarea se va dezlănţui în curând în toate aspectele ei naturale sau supranaturale, serialul având toate şansele să ajungă din urmă, din punctul de vedere al violenţei şi al insuportabilei tensiuni psihologice, poate cel mai celebru hit AMC, The Walking Dead. Ca şi acesta, The Terror foloseşte condiţii atipice pentru a-şi împinge personajele spre un destin ultraviolent şi nemilos.

Puţine sunt proiectele TV care să întreacă în ambiţie şi anvergură The Terror. Încă de la apariţia sa din 2007, romanul a devenit instantaneu una dintre cele mai râvnite surse literare în tot mai eficienta luptă a canalelor TV premium pentru atenţia telespectatorilor globali. Dar tocmai această anvergură i-a făcut pe mulţi să dea înapoi în faţa riscurilor ridicate de o poveste ce nu face concesii sensibilităţilor publicului, cu personaje aproape exclusiv masculine, de filmat în condiţii mai mult decât dificile şi cu un subiect dificil care cu greu garantează o atenţie universală a posibililor spectatori. Faptul că serialul a fost produs este o gigantică bilă albă pentru AMC.

Un atu al ecranizării este faptul că producătorii nu s-au grăbit să distribuie nume extrem de mari de la Hollywood. Da, îl ştim cu toţii pe Ciarán Hinds, iar Jared Harris a devenit tot mai popular după rolurile din Mad Men şi The Crown. Un alt nume în ascensiune este Tobias Menzies, care face toţi banii în dublul său rol din serialul Outlander. Aceşti trei actori, în rolurile comandantului John Franklin şi ale căpitanilor Francis Crozier şi James Fitzjames, sunt înconjuraţi de nume practic necunoscute publicului larg, dar care se achită promiţător de provocările unor roluri dificile.

Poate că The Terror nu se va dovedi până la urmă cea mai bună ecranizare a ultimilor ani şi poate că serialul nu va reuşi să convingă un public gigantic cu bizarul său melanj de realism şi supranatural, dar cu siguranţă avem de-a face cu unul dintre cele mai ambiţioase şi promiţătoare proiecte TV din ultimul deceniu.