Părerea criticului
Cu două luni înaintea americanilor, românii pot vedea pe canalul HBO serialul The Young Pope/Tânărul papă, cu un Jude Law de zile mari în rolul primului pontif american, papa Pius al XIII-lea. Alegerea sa drept lider al lumii catolice şochează Vaticanul, dar surprizele nu se vor opri aici: imprevizibil şi reticent să accepte jocul puternicilor religiei, Pius va provoca valuri în diplomaţia dominată de intrigi, şantaje şi bârfe a celui mai mic, dar nu şi a celui mai puţin influent stat din lume.
Creatorul proiectului este nimeni altul decât Paolo Sorrentino, regizorul italian laureat cu Oscar, Globul de Aur şi premiul BAFTA pentru La grande bellezza. Sorrentino regizează toate cele zece episoade ale primului sezon şi scrie şi scenariul în colaborare cu Stefano Rulli, cunoscut pentru cinci dintre sezoanele serialului La Piovra şi pentru colaborările cu Daniele Luchetti La nostra vita şi Mio fratello è figlio unico. Sorrentino şi Rulli reuşesc să brodeze o poveste captivantă despre putere şi control, în care albul şi negrul aproape că nu există şi în care fiecare personaj poate cădea victimă ameninţărilor, promisiunilor sau insistenţelor carismaticului papă.
Jude Law, star britanic care nu a reuşit până acum să confirme promisiunile unei cariere strălucite la Hollywood după nominalizarea la Oscar pentru Cold Mountain, este excelent ales în rolul lui Pius, care renunţă la numele de Lenny Belardo atunci când devine liderul Sfântului Scaun. Un maestru al declaraţiilor cu dublu înţeles şi al capcanelor întinse interlocutorilor, Pius nu ezită nicio secundă să-şi împărtăşească părerile critice establishment-ului. Fiecare nivel al puterii va afla curând că acţiunile Sfântului Scaun sunt tributare unei mentalităţi prăfuite şi că numai el, Pius, va reuşi să salveze Vaticanul de la declin.
Celor reticenţi să urmărească Tânărul papă din cauza subiectului religios le spunem că mai degrabă politicul şi obsesia pentru putere sunt principalele teme ale giganticei coproducţii între HBO, Sky Italia şi Canal+. Da, Pius este noul papă, iar imensa majoritate a interacţiunilor sale sunt cu înalţii prelaţi ai Vaticanului, dar religia şi divinitatea nu îşi fac chiar atât de des apariţia în declaraţiile adesea ambigue şi uneori de-a dreptul blasfemice ale suveranului pontif: iată şi motivul pentru care Tânărul papă este atât de uşor de asemănat cu House of Cards, drama politică ce a catapultat Netflix în rândul celor mai apreciaţi creatori de conţinut TV. Pius al XIII-lea este un Frank Underwood la apogeul puterii, lider al unui stat cu influenţă notabilă pe toate continentele. Dar chiar şi cel mai puternic bărbat din lume este atât de puternic pe cât îl lasă cei din jur să fie, prin urmare nimic nu e sigur în viitorul pontifului.
Un expert al montajelor spectaculoase, Sorrentino explorează cu obiectivul somptuosul decor al bazilicilor şi al parcurilor Vaticanului, alăturând imagini cu măicuţe jucând fotbal cu activităţi mai dubioase din apartamentele prelaţilor. Sorrentino nu se teme deloc să folosească imagini ce ar putea supăra biserica, iar o secvenţă onirică din primul episod are toate şansele să provoace controverse. Cu toate acestea, scopul serialului nu este să şocheze, ci să sublinieze contrastul dintre înţelepciunea benignă a declaraţiilor publice şi caracterul mai sumbru şi mai complex al adevăratelor preocupări ale prelaţilor.
Tânărul papă impresionează şi cu actorii din jurul lui Jude Law. Diane Keaton este sora Mary, cea care l-a crescut pe viitorul papă într-un orfelinat american. Drept recompensă, Pius o numeşte secretarul său personal, activându-i talentele manipulatoare. De cealaltă parte a baricadei este cardinalul Voiello (un excelent Silvio Orlando), Secretar de Stat al Vaticanului. Când Pius anunţă că Voiello va răspunde în faţa sorei Mary cutremurul diplomatic se va resimţi până în străfunduri. În jurul celor de mai sus îi vedem pe Javier Cámara în rolul maestrului de ceremonii al Vaticanului, pe Cécile De France în cel al Sofiei, responsabila de marketing a Sfântului Scaun, dar şi pe Ludivine Sagnier în cel al lui Esther, soţia unuia din membrii Gărzii elveţiene însărcinate cu protejarea papei.
Un rol extrem de promiţător, cel al cardinalului Dussolier, îl are Scott Shepherd. Cel mai bun prieten în copilărie al lui Pius, Dussolier este şi el un favorit al sorei Mary, doar că se simte mai atras de misionariatul în cele mai periculoase zone de pe glob decât de intrigile de la Vatican. Invitat la Sfântul Scaun, el spune: "Acest loc miroase a tămâie şi moarte. Prefer mirosul rahatului şi-al vieţii". O declaraţie ce cu siguranţă îl va pune de cealaltă parte a baricadei faţă de Pius, într-o relaţie "politică versus credinţă" ce s-ar putea dezvolta interesant pe parcursul următoarelor episoade.
Creatorul proiectului este nimeni altul decât Paolo Sorrentino, regizorul italian laureat cu Oscar, Globul de Aur şi premiul BAFTA pentru La grande bellezza. Sorrentino regizează toate cele zece episoade ale primului sezon şi scrie şi scenariul în colaborare cu Stefano Rulli, cunoscut pentru cinci dintre sezoanele serialului La Piovra şi pentru colaborările cu Daniele Luchetti La nostra vita şi Mio fratello è figlio unico. Sorrentino şi Rulli reuşesc să brodeze o poveste captivantă despre putere şi control, în care albul şi negrul aproape că nu există şi în care fiecare personaj poate cădea victimă ameninţărilor, promisiunilor sau insistenţelor carismaticului papă.
Jude Law, star britanic care nu a reuşit până acum să confirme promisiunile unei cariere strălucite la Hollywood după nominalizarea la Oscar pentru Cold Mountain, este excelent ales în rolul lui Pius, care renunţă la numele de Lenny Belardo atunci când devine liderul Sfântului Scaun. Un maestru al declaraţiilor cu dublu înţeles şi al capcanelor întinse interlocutorilor, Pius nu ezită nicio secundă să-şi împărtăşească părerile critice establishment-ului. Fiecare nivel al puterii va afla curând că acţiunile Sfântului Scaun sunt tributare unei mentalităţi prăfuite şi că numai el, Pius, va reuşi să salveze Vaticanul de la declin.
Celor reticenţi să urmărească Tânărul papă din cauza subiectului religios le spunem că mai degrabă politicul şi obsesia pentru putere sunt principalele teme ale giganticei coproducţii între HBO, Sky Italia şi Canal+. Da, Pius este noul papă, iar imensa majoritate a interacţiunilor sale sunt cu înalţii prelaţi ai Vaticanului, dar religia şi divinitatea nu îşi fac chiar atât de des apariţia în declaraţiile adesea ambigue şi uneori de-a dreptul blasfemice ale suveranului pontif: iată şi motivul pentru care Tânărul papă este atât de uşor de asemănat cu House of Cards, drama politică ce a catapultat Netflix în rândul celor mai apreciaţi creatori de conţinut TV. Pius al XIII-lea este un Frank Underwood la apogeul puterii, lider al unui stat cu influenţă notabilă pe toate continentele. Dar chiar şi cel mai puternic bărbat din lume este atât de puternic pe cât îl lasă cei din jur să fie, prin urmare nimic nu e sigur în viitorul pontifului.
Un expert al montajelor spectaculoase, Sorrentino explorează cu obiectivul somptuosul decor al bazilicilor şi al parcurilor Vaticanului, alăturând imagini cu măicuţe jucând fotbal cu activităţi mai dubioase din apartamentele prelaţilor. Sorrentino nu se teme deloc să folosească imagini ce ar putea supăra biserica, iar o secvenţă onirică din primul episod are toate şansele să provoace controverse. Cu toate acestea, scopul serialului nu este să şocheze, ci să sublinieze contrastul dintre înţelepciunea benignă a declaraţiilor publice şi caracterul mai sumbru şi mai complex al adevăratelor preocupări ale prelaţilor.
Tânărul papă impresionează şi cu actorii din jurul lui Jude Law. Diane Keaton este sora Mary, cea care l-a crescut pe viitorul papă într-un orfelinat american. Drept recompensă, Pius o numeşte secretarul său personal, activându-i talentele manipulatoare. De cealaltă parte a baricadei este cardinalul Voiello (un excelent Silvio Orlando), Secretar de Stat al Vaticanului. Când Pius anunţă că Voiello va răspunde în faţa sorei Mary cutremurul diplomatic se va resimţi până în străfunduri. În jurul celor de mai sus îi vedem pe Javier Cámara în rolul maestrului de ceremonii al Vaticanului, pe Cécile De France în cel al Sofiei, responsabila de marketing a Sfântului Scaun, dar şi pe Ludivine Sagnier în cel al lui Esther, soţia unuia din membrii Gărzii elveţiene însărcinate cu protejarea papei.
Un rol extrem de promiţător, cel al cardinalului Dussolier, îl are Scott Shepherd. Cel mai bun prieten în copilărie al lui Pius, Dussolier este şi el un favorit al sorei Mary, doar că se simte mai atras de misionariatul în cele mai periculoase zone de pe glob decât de intrigile de la Vatican. Invitat la Sfântul Scaun, el spune: "Acest loc miroase a tămâie şi moarte. Prefer mirosul rahatului şi-al vieţii". O declaraţie ce cu siguranţă îl va pune de cealaltă parte a baricadei faţă de Pius, într-o relaţie "politică versus credinţă" ce s-ar putea dezvolta interesant pe parcursul următoarelor episoade.