Film despre gelozie. "Dacă îți iei o nevastă prea frumoasă, devine prea repede a mai multora. Dacă îți iei o nevastă prea urâtă, rămâne numai a ta."
matew10
pe 15 Noiembrie 2022 09:17
Nu sunt neapărat fanul romanelor lui Camil Petrescu, dar ecranizarea asta a avut ceva momente cheie demne de luat in considerare. Ma surprins finalul. Aveam impresia ca vad deznodământul tragic din "Pădurea Spânzuraților" a lui Rebreanu. Ecranizarea lui Ciulei a romanului "Pădurea Spânzuraților" mi s-a părut incompleta cu un final ratat. Nicolaescu corectează finalul in aceasta ecranizare.
mitza2003ro
pe 14 Noiembrie 2020 23:12
Drum bun catre eternitate Vladimir Gaitan. Un film extraordinar, poate unul dintre cele mai bune ale acestui actor memorabil.
sabinalin
pe 14 Noiembrie 2020 22:38
Camil Petrescu e unul dintre scriitorii privilegiati ai literaturii romane, o buna parte din opera sa literara fiind ecranizata. Interesant e ca atat Sergiu Nicolaescu cat si Mircea Veroiu au avut in vedere celebrul roman studiat si in scoli ( pe vremea cand se facea scoala), prima initiativa a fost a lui Sergiu care, cu tenacitatea-i binecunoscuta, nu s-a lasat pana n-a pus pe pelicula aceasta adaptare libera a interesantei istorii ce surprinde intrarea Romaniei in primul razboi mondial. Bineinteles ca Sergiu trage spuza pe turta lui si face ce stie mai bine, un film la care sa fie multumit si publicul, un film din care nu lipsesc scenele de razboi filmate cu voluptate, cu minutiozitate, cu priceperea caracteristica militarosului regizor. Marii actori din distributie fac restul, e o adevarata placere sa ii urmaresti la lucru pe Dinica, Rautu, Besoiu si compania, e teribil ca ne dam seama ca dintre actorii importanti din distributie mai sunt in viata doar George Mihaita si superba poloneza Joanna Pacula, autoarea unui debut stralucitor.
Am vizionat acest film in memoria lui Vladimir Gaitan, unul dintre actorii-fetis ai lui Sergiu Nicolaescu, cel care ne-a parasit in aceasta saptamana. E poate cel mai important rol cinematografic al lui Gaitan dupa cel din ,,Reconstituirea,,, din motive pe care nu le cunosc Sergiu a ales ca vocea sa ii fie dublata in acest film de aceea a lui... Florian Pittis.
Edddd
pe 02 Decembrie 2019 00:32
****** CAPODOPERĂ ********
Excepționale : scenariu, regie, distribuție, joc actoricesc, muzică de film, etc
Azi nu mai are cine să facă asemenea filme !..... azi în industria filmului avem numai pechinezi castrați cu povești de 2 lei ......
Bogdan.Alexandru
pe 12 Aprilie 2018 12:49
Oarecum surprinzatoare ecranizarea. Nu am o problema cu faptul ca filmul nu coincide prea mult cu romanul, pana si personajele au alte nume. In schimb m-au deranjat cele cateva faze "copiate" exact din carte, dar peste care s-a trecut foarte repede (un exemplu este atunci cand lui Tudor Gheorghiu (roman: Stefan Gheorghiu) i s-a facut frig pe front). Pe langa faptul ca a aparut foarte brusc acea secventa, mi s-a parut ca a fost tratata cu superficialitate. Sunt de parere ca daca tot vrei sa faci ceva, asuma-ti si studiaza bine acel lucru.
In rest un film destul de bun, dar va sugerez sa puneti mana intai sa cititi romanul, care este unul foarte bun, in special cei care sunt clasa a XII-a.
Nota: 6
balta67verde
pe 22 Octombrie 2016 09:30
E un film bun, dar Sergiu Nicolaescu ne-a bucurat cu filme care erau muuult mai bune. Actori foarte buni.
nick-azh
pe 20 Aprilie 2014 00:32
Unul dintre cele mai bune filme romanesti,cu o distributie de zile mari:Vladimir Gaitan,Joanna Pacula,Colea Rautu,Sergiu Nicolaescu,Sebastian Papaiani,Ion Besoiu,Gheorghe Dinica,etc.
Adaptare dupa cel mai cunoscut roman romanesc:"Ultima Noapte De Dragoste Intaia Noapte De Razboi,scris de marele scriitor,Camil Petrescu.Nota 10+.
cosmin742000
pe 28 Februarie 2013 14:00
Una dintre cele mai reusite ecranizari ale cinematografiei romanesti.
kapecoo
pe 20 Ianuarie 2013 13:28
Am ramas surprins ca filmul asta are cam aceeasi coloana sonora ca si un alt film a lui Sergiu Nicolaescu, Oglinda, facut 13 ani mai tarziu, in 1993.
adrianpana
pe 11 Noiembrie 2012 09:15
un film frumos si actori foarte buni. Tipic filmelor vechi romanesti
Iulidesprefilme
pe 04 Noiembrie 2012 14:19
În atenţia elevilor care dau bacul! Filmul este o ecranizare liberă a romanului lui Camil Petrescu...sunt multe diferenţe între pelicula lui Nicolaescu şi roman...
Razvan600
pe 20 Septembrie 2012 14:34
Un film foarte bun precum toate regizate de Sergiu Nicolaescu.
cezarika21
pe 16 Septembrie 2012 16:49
Potrivit propriilor afirmații, Sergiu Nicolaescu ar fi intenționat ca primul său film de ficțiune să fie o ecranizare a romanului „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” (1930) al lui Camil Petrescu, dar propunerea lui a fost refuzată, așa că a debutat cu lungmetrajul „Dacii”. Cineastul a reînnoit periodic această propunere, până când a fost acceptată. În același timp Mircea Veroiu lucra la realizarea unui alt film inspirat parțial din același roman („Între oglinzi paralele”), așa că au trebuit operate modificări în scenariu pentru ca cele două filme să nu semene între ele.
În timp ce Veroiu a abordat substratul filozofic al romanului (inspirându-se și din piesa „Jocul ielelor”), Nicolaescu s-a concentrat mai mult pe conflictul militar, care constituia fundalul evenimentelor din roman. Au fost realizate schimbări importante de la numele personajelor şi până la structura dramaturgică a poveștii, fiind modificat inclusiv finalul. Astfel, filmul nu mai este o ecranizare fidelă a romanului, ci o creație artistică distinctă care a împrumutat personaje, dialoguri și câteva scene din romanul lui Camil Petrescu.
Sergiu Nicolaescu mută accentul în „Ultima noapte de dragoste” de la tulburarea sufletească a personajului principal (numit aici Tudor Gheorghiu) către spectacolul războiului, redând lupte crâncene cu multe împuşcături şi explozii şi intercalând din când în când flash-back-uri din perioada de pace. Are loc o alternare frecventă a secvențelor care înfățișează imaginea dură a frontului, cu ploi reci, tranșee noroioase şi pământ răscolit de explozii și fum, cu secvențe mondene care prezintă sindrofii, licitații și certuri de alcov.
În ciuda reconstituirii autentice a momentelor de război, structura neunitară a dramei, ruperea repetată a ritmului și interpretările lipsite de vigoare (cu excepția portretului de afacerist veros realizat de Gheorghe Dinică) creează o impresie de superficialitate. Succesiunea de flash-back-uri care fragmentează acţiunea principală nu reușește să redea convingător zbuciumul sufletesc al lui Tudor Gheorghiu, pus aici pe seama geloziei și nu pe conflictul de aspirații, și nici nu poate lămuri comportamentul frivol al Lenei, redusă la statutul de simplu element decorativ. În condițiile în care toate ideile filozofice au ajuns în filmul lui Veroiu, iar atmosfera mondenă și războiul au ajuns în filmul lui Nicolaescu, niciunul dintre cele două filme nu reușește să se ridice la valoarea operei literare de inspirație.
deadlord
pe 16 Septembrie 2012 15:50
Este un film foarte bun. Are un scenariu si niste actori foarte buni, si este foarte bine regizat
xerses
pe 09 Mai 2012 16:23
Un film care, chiar daca nu respecta fidel cartea,nu are o valoare scazuta....Mi-a placut.
alex_il_fenomeno
pe 08 Mai 2012 21:38
desi nu se respecta in totalitate cartea ( pana la urma , ce film face acest lucru ? ) , productia a fost cu adevarat reusita , simtindu-se din plin mana regizorala a lui Sergiu Nicolaescu , precum si prezenta lui atat de placuta in film . povestea , stiuta de majoritatea dintre noi , ne este prezentata atat de clar , prin numeroase trairi ale personajelor , numeroase emotii si traume , deziluzii si multe altele ... un film de referinta in cinematografia romaneasca , o pelicula ce chiar nu merita ratata .
TheGreatQueenSeondeok
pe 24 Ianuarie 2012 21:03
Mie mi-a placut mai mult filmul decat cartea, cartea a continut prea multe detalii dupa parerea mea...Filmul a fost foarte bine realizat, actorii foarte bine alesi si coloana sonora de asemenea.
cetateanu
pe 22 Octombrie 2010 18:16
Tânărul industriaş Tudor Gheorghiu (Vladimir Găitan) îşi aminteşte, obsedat de gelozie, povestea de dragoste dintre el şi soţia sa, Lena (Joanna Pacula), petrecută înainte de plecarea sa în război.
Crezând că aceasta urma să se întâlnească cu amantul, el părăseşte comanda subunităţii sale pentru a o prinde. Însă refuzul lui de a îndeplini ordinele primite conduce la decimarea unui întreg batalion. Tudor este condamnat la moarte şi împuşcat. Ecranizare-adaptare a romanului lui Camil Petrescu „Ultima noapte de dragoste. Întâia noapte de război“, filmul reuşeşte să redea pasiunea şi zbuciumul celor doi protagonişti a căror dragoste este întreruptă brutal de începerea Primului Război Mondial.
cojy
pe 26 Iunie 2009 14:03
Sunt un fan declarat al lui Camil Petrescu si mai ales al cartii "Ultima noapte de dragoste,intaia noapte de razboi"...si nu pot sa cred ce a facut Sergiu Nicolaescu din acest roman...Cineva spunea ca filmele bune romanesti de dinainte de '89 se bazeaza pe romane ce nu aveau cum sa dea gres si aici as aminti "La moara cu noroc","Ion","Rascoala","Prin cenusa imperiului"(dupa romanul "Jocul cu moartea" al lui Zaharia Stancu,un autor pe nedrept uitat si scos din toate cartile de literatura romana ptr faptul ca a fost presedinte al asociatiei scriitorilor in perioada comunista...Descult,Padurea nebuna,Jocul cu moartea,etc sunt romane autentice ale literaturii romane),"Amintiri din copilarie","Baltagul","Ciuleandra","Felix si Otilia","Dincolo de pod" (dupa romanul "Mara" a lui Slavici...sa fi stiut Mircea Veroiu cat de sinistru suna in ziua de azi numele fatei Marei si anume Sida,l-ar fi lasat pe ala complet de Persida...la numele din film poate doar Elena Basescu se mai entuziasmeaza...)etc.Au fost insa si filme ce au dat gres unul dintre ele acesta iar un altul as indrazni sa amintesc "Cel mai iubit dintre pamanteni"(am fost de-a dreptul oripilat sa vad in ce a fost transformat sublimul roman al lui Marin Preda).
"Ultima noapte..." este un roman al cautarii iubirii absolute si al constientizarii unei drame infinit mai mari cum este drama razboiului ce reuseste sa vindece ranile esecului sentimental.Este greu sa faci un film bun dupa/despre un roman 90% introspectiv,psihologic dar ca regizor trebuie sa dispui de o oarecare maiestrie cand te apuci de un asemenea proiect...maiestrie ce i-a lipsit cu desavarsire lui Nicolaescu...Vladimir Gaitan (cu tot respectul pe care-l am ptr dumnealui) nu-mi inspira nici filosoful si nici ofiterul Tudor(?)Gheorghidiu iar d-na Joanna Pacula,de o frumusete angelica dar in acest film are o mina rece ca gheata de la inceput pana la sfarsit (Camil petrescu amintea de delicatetea Elei in multe capitole,de senzualitatea ce o emana intreaga ei fiinta)...
Numele alese de Camil Petrescu au rolul lor...cel putin unul:ELA care reprezinta femininul de la EL si vroia sa arate ca aceasta femeie era una oarecare a carei personalitate s-a contopit cu a oricarei femei de rand in momentul in care alege sa iasa din cercul iubirii absolute!De ce a fost ales numele de LENA???Asta nu o pot
intelege...Apoi razboiul...dincolo de tragismul acestuia,C. Petrescu trateaza cu o fina ironie atat fortificatiile armatei romane cat si discutiile despre acesta (discutia din tren a unui avocat nu este inferioara discutiilor demagogice din parlament,consiliu de coroana)...si acest aspect nu se regaseste deloc in film...
Dar penibilul nu se opreste aici...romanul are o tema unica in literatura universala:vindecarea intelectualului de durerea unei iubiri pe care o credea absoluta prin constientizarea unei drame mult superioare cum este cea a
razboiului.Gheorghidiu nu este un patriot in adevaratul sens al cuvantului,EL NU VREA SA LIPSEASCA DIN CADRUL UNEI EXPERIENTE EXISTENTIALE iar evitarea acesteia o percepe ca fiind un handicap.Si ce facusi dumneata,d-le Nicolaescu?
Il omorasi pe bietul protagonist punand in scena o copie identica,trasa la indigo din "Padurea spanzuratilor"???Dezerteaza ca sa o vada pe Lena si este executat???PENIBIL,GROTESC,ABJECT...Am incercat de-a lungul anilor ca personajul tatalui profesorului Ovidiu din Filantropica sa intru in direct atunci cand dadeam peste o emisiune al carei invitat era Sergiu Nicolaescu ptr a-l intreba de ce a "ucis" aceasta minunata carte...nu am reusit...imi doresc ca domnul Mihnea Columbeanu sa faca o recenzie si la pagina acestui film si sa ma faca (pe mine si pe cei interesati) sa inteleg viziunea acestui regizor ce prea coboara pe o panta descendenta de cativa ani...Altfel,sper sa se faca un remake al acestui film care sa eclipseze acest monument de submediocritate din anul 1980...
pe 13 Septembrie 2005 14:38
Este realizat cu aceeasi finete cu care au fost realizate toate filmele regizate de Sergiu Nicolaescu. De multe ori varianta cinematografica depaseste cu mult romanul care a stat la baza filmului - vezi 'Osinda', care are la baza romanul lui Victor Ion Popa 'Velerim si Veler Doamne'.
De asemenea trebuie remarcat inteligenta cu care a ales distributi, precum si8 dinamica actiunii. Cartea a mai fost ecranizata si de Mircea Veroiu sub titlul 'Intre oglinzi paralele', insa nu a inregistrat acelasi succes ca varianta lui Sergiu Nicolaescu.
Am vizionat acest film in memoria lui Vladimir Gaitan, unul dintre actorii-fetis ai lui Sergiu Nicolaescu, cel care ne-a parasit in aceasta saptamana. E poate cel mai important rol cinematografic al lui Gaitan dupa cel din ,,Reconstituirea,,, din motive pe care nu le cunosc Sergiu a ales ca vocea sa ii fie dublata in acest film de aceea a lui... Florian Pittis.
Excepționale : scenariu, regie, distribuție, joc actoricesc, muzică de film, etc
Azi nu mai are cine să facă asemenea filme !..... azi în industria filmului avem numai pechinezi castrați cu povești de 2 lei ......
In rest un film destul de bun, dar va sugerez sa puneti mana intai sa cititi romanul, care este unul foarte bun, in special cei care sunt clasa a XII-a.
Nota: 6
Adaptare dupa cel mai cunoscut roman romanesc:"Ultima Noapte De Dragoste Intaia Noapte De Razboi,scris de marele scriitor,Camil Petrescu.Nota 10+.
În timp ce Veroiu a abordat substratul filozofic al romanului (inspirându-se și din piesa „Jocul ielelor”), Nicolaescu s-a concentrat mai mult pe conflictul militar, care constituia fundalul evenimentelor din roman. Au fost realizate schimbări importante de la numele personajelor şi până la structura dramaturgică a poveștii, fiind modificat inclusiv finalul. Astfel, filmul nu mai este o ecranizare fidelă a romanului, ci o creație artistică distinctă care a împrumutat personaje, dialoguri și câteva scene din romanul lui Camil Petrescu.
Sergiu Nicolaescu mută accentul în „Ultima noapte de dragoste” de la tulburarea sufletească a personajului principal (numit aici Tudor Gheorghiu) către spectacolul războiului, redând lupte crâncene cu multe împuşcături şi explozii şi intercalând din când în când flash-back-uri din perioada de pace. Are loc o alternare frecventă a secvențelor care înfățișează imaginea dură a frontului, cu ploi reci, tranșee noroioase şi pământ răscolit de explozii și fum, cu secvențe mondene care prezintă sindrofii, licitații și certuri de alcov.
În ciuda reconstituirii autentice a momentelor de război, structura neunitară a dramei, ruperea repetată a ritmului și interpretările lipsite de vigoare (cu excepția portretului de afacerist veros realizat de Gheorghe Dinică) creează o impresie de superficialitate. Succesiunea de flash-back-uri care fragmentează acţiunea principală nu reușește să redea convingător zbuciumul sufletesc al lui Tudor Gheorghiu, pus aici pe seama geloziei și nu pe conflictul de aspirații, și nici nu poate lămuri comportamentul frivol al Lenei, redusă la statutul de simplu element decorativ. În condițiile în care toate ideile filozofice au ajuns în filmul lui Veroiu, iar atmosfera mondenă și războiul au ajuns în filmul lui Nicolaescu, niciunul dintre cele două filme nu reușește să se ridice la valoarea operei literare de inspirație.
Crezând că aceasta urma să se întâlnească cu amantul, el părăseşte comanda subunităţii sale pentru a o prinde. Însă refuzul lui de a îndeplini ordinele primite conduce la decimarea unui întreg batalion. Tudor este condamnat la moarte şi împuşcat. Ecranizare-adaptare a romanului lui Camil Petrescu „Ultima noapte de dragoste. Întâia noapte de război“, filmul reuşeşte să redea pasiunea şi zbuciumul celor doi protagonişti a căror dragoste este întreruptă brutal de începerea Primului Război Mondial.
"Ultima noapte..." este un roman al cautarii iubirii absolute si al constientizarii unei drame infinit mai mari cum este drama razboiului ce reuseste sa vindece ranile esecului sentimental.Este greu sa faci un film bun dupa/despre un roman 90% introspectiv,psihologic dar ca regizor trebuie sa dispui de o oarecare maiestrie cand te apuci de un asemenea proiect...maiestrie ce i-a lipsit cu desavarsire lui Nicolaescu...Vladimir Gaitan (cu tot respectul pe care-l am ptr dumnealui) nu-mi inspira nici filosoful si nici ofiterul Tudor(?)Gheorghidiu iar d-na Joanna Pacula,de o frumusete angelica dar in acest film are o mina rece ca gheata de la inceput pana la sfarsit (Camil petrescu amintea de delicatetea Elei in multe capitole,de senzualitatea ce o emana intreaga ei fiinta)...
Numele alese de Camil Petrescu au rolul lor...cel putin unul:ELA care reprezinta femininul de la EL si vroia sa arate ca aceasta femeie era una oarecare a carei personalitate s-a contopit cu a oricarei femei de rand in momentul in care alege sa iasa din cercul iubirii absolute!De ce a fost ales numele de LENA???Asta nu o pot
intelege...Apoi razboiul...dincolo de tragismul acestuia,C. Petrescu trateaza cu o fina ironie atat fortificatiile armatei romane cat si discutiile despre acesta (discutia din tren a unui avocat nu este inferioara discutiilor demagogice din parlament,consiliu de coroana)...si acest aspect nu se regaseste deloc in film...
Dar penibilul nu se opreste aici...romanul are o tema unica in literatura universala:vindecarea intelectualului de durerea unei iubiri pe care o credea absoluta prin constientizarea unei drame mult superioare cum este cea a
razboiului.Gheorghidiu nu este un patriot in adevaratul sens al cuvantului,EL NU VREA SA LIPSEASCA DIN CADRUL UNEI EXPERIENTE EXISTENTIALE iar evitarea acesteia o percepe ca fiind un handicap.Si ce facusi dumneata,d-le Nicolaescu?
Il omorasi pe bietul protagonist punand in scena o copie identica,trasa la indigo din "Padurea spanzuratilor"???Dezerteaza ca sa o vada pe Lena si este executat???PENIBIL,GROTESC,ABJECT...Am incercat de-a lungul anilor ca personajul tatalui profesorului Ovidiu din Filantropica sa intru in direct atunci cand dadeam peste o emisiune al carei invitat era Sergiu Nicolaescu ptr a-l intreba de ce a "ucis" aceasta minunata carte...nu am reusit...imi doresc ca domnul Mihnea Columbeanu sa faca o recenzie si la pagina acestui film si sa ma faca (pe mine si pe cei interesati) sa inteleg viziunea acestui regizor ce prea coboara pe o panta descendenta de cativa ani...Altfel,sper sa se faca un remake al acestui film care sa eclipseze acest monument de submediocritate din anul 1980...
De asemenea trebuie remarcat inteligenta cu care a ales distributi, precum si8 dinamica actiunii. Cartea a mai fost ecranizata si de Mircea Veroiu sub titlul 'Intre oglinzi paralele', insa nu a inregistrat acelasi succes ca varianta lui Sergiu Nicolaescu.