in distributie Kusturika apare ca arms dealer- ok, dar in film cum i se adreseaza ceilalati, cum il recunosc eu pe Kusturika? N-am prins inceputul, doar dupa o ora am vizionat ceva secvente, Nu are realuare, deci care e Kisturika, cel cu mustata care apare in prim plan, sau unul dintre frati?
lili22
pe 15 Mai 2017 16:32
Cu un final superb, coloana sonora de tinut minte, actorii sunt de nota zece, totul sub conducerea lui Kusturica, care face un rol mic....
balta67verde
pe 15 Noiembrie 2016 17:41
Un film excelent ! Prima jumatate care relateaza evenimentele istorice din al 2-lea razboi mondial este de nota 10. A doua jumatate care e cam bizara, e de nota 8. Deci iese o medie de 9 stele binemeritate.
cezarika21
pe 29 Martie 2016 16:38
Zeci de cronicari au încercat să disece filmul ”Underground” și pe lat și pe cant, găsind referiri subtile la supraviețuirea patriotismului sârb și la destrămarea unității Iugoslaviei pe parcursul a numai 50 de ani. Fără a încerca să neg existența unor aluzii naționaliste, cred că filmul este o parabolă ironic-suprarealistă a dezastrului provocat de război, ce prezintă contrastul între frumusețea și pitorescul vieții boeme din perioada de pace și întunericul și ura generată de război.
”Underground” nu are o idee ascunsă și duplicitară cum au descoperit unii, ci este o celebrare carnavalescă a vieții și a prieteniei și o respingere fără dubiu a războiului și a trădării. Acțiunea filmului este un amestec între un umor negru absurd și un strigăt disperat surd la adresa suferinței umane și a nedreptății. Fiecare secvență este impregnată de pitorescul suprarealist tipic kusturician, haotic și zgomotos precum în ”Pisica albă, pisica neagră”, dar în același timp și tragic ca în ”Vremea țiganilor”. Pofta de viață și dorința de libertate străbat dincolo de ecran într-o încercare idealistă de a-i uni pe toți oamenii pe un tărâm oniric în care nu există decât cânt, veselie și dragoste.
Este o provocare adresată tuturor oamenilor să iasă din pivnițele unde s-au izolat (”underground”) și să trăiască împreună, în bună înțelegere, sub același soare care ne încălzește pe toți. Un îndemn la toleranță, la prietenie și la colaborare.
conu66
pe 21 Ianuarie 2016 20:58
Anul trecut, cu ocazia împlinirii a 20 de ani de când filmul a luat Palmes d Or la Cannes ( aidoma personajelor lui Dumas ) ,Underground a fost pus în vânzare în format BluRay...UN ADEVĂRAT REGAL CINEMATOGRAFIC ! Coloana sonoră a fost redigitalizată în format Dolby Surround 5.1 iar imaginea este impecabilă !! Mi-a plăcut chiar mai mult față de când l-am văzut la cinematograful Studio din București și am constatat cu plăcere că nu numai că nu a tăiat din el regizorul Emir Kusturica ci au mai fost adăugate câteva scene !!! Dacă nu l-ați văzut încă e o mare pierdere !!!!
splendid.silent
pe 13 Iulie 2014 11:10
In sfarsit,am reusit sa vad si eu,filmul asta! Nu este deloc plictisitor,subiectul filmului,ba din contra.Si cum sa nu atraga,mai ales cand,coloana sonora este semnata de Goran Bregovic?!? Si amuzant dar si trist...actorii,extraordinari!!! Emir Kusturica-apare si el,pret de cateva secunde. Intr-un filmat de la funeraliile lui Tito(scena din film) apare si Ceausescu. Intr-adevar,scena de la final,este cea mai tare!!! Frumos!
robi_rapidistul
pe 09 Ianuarie 2014 23:34
Filmul mi s-a parut o caterinca, n-am rezistat nici eu mai mult de 45 de minute...Nu prea inteleg nota uriasaaa a filmului, cand filme precumThe Boy in the Striped Pyjamas au o nota mai mica numai prea ai ce zice...filmul e mai mult o mistocareala la adresa regimului nazist din Serbia, sincer cand ma gandesc la cat au suferit evreii pe timpul acela mi se pare o batjocura si o jignire la adresa acestora...
pst35
pe 16 Octombrie 2013 23:25
"Un rãzboi nu este un rãzboi pânã când fratele nu-si omoara fratel"
Un film care necesita sa fii odihnit cand este vizionat, sa ai ceva cunostinte despre istoria Iugoslaviei. Combina realitatea cu fictiunea, filmul in sine cu filmari reale, drama cu comedia. Pare un pic plictisitor la inceput, dar ultima parte te face sa nu iti para rau dupa timpul "pierdut". Actorii joaca fenomenal.
claudiu.tamas93
pe 28 Iunie 2013 13:37
Un film foarte slab, o pierdere de timp.Nu am rezistat mai mult de 45 de minute ...
ciprian34
pe 07 Ianuarie 2012 20:27
Mie sincer nu mi-a placut deloc,desi filmul scoate in evidenta zbuciumata istorie a Iugoslaviei in afara de muzica lui Goran Bregovici eu nu am vazut nimic de calitate in acest film
aayana
pe 29 Iunie 2011 21:12
Am evitat multă vreme acest film pentru că e nevoie de o anumită stare de spirit pentru Kusturica. Toate celelalte văzute până acum mi-au lăsat un gust amărui. Spiritul balcanic este zugrăvit în tonuri dramatice, ironice, comice. Întotdeauna trebuie să lipsească un acoperiș, câteva animale să stea în cale personajelor, dușmanul să omoare și apoi să-și plângă de milă. Cu toate acestea, nu ai cum să nu simți revolta, indiferența și naivitatea oamenilor. Nu neapărat în această ordine. Tocmai asta dă senzația de cocktail psihologic (dacă-l pot numi așa) din timpul filmului. Amalgamul de sentimente te trece ca prin spectrul culorilor. Pornim de la negru și ajungem la alb.
Iugoslavia în Al doilea Război Mondial trăia pe sub pământ. O mână de oameni produce armament. Războiul se termină dar veștile/adevărul intră greu în întuneric. Vrem lumină, spun oamenii și imediat se urcă cineva pe o bicicletă cu dinam. Se aprinde farul și momentul e salvat. Se naște o speranță.
Arta are de suferit. Dacă toți actorii ar juca numai de plăcere și nu s-ar gândi la ceea ce pun pe masă, i-am număra cumva pe degete? Omul se atașează mai repede de o maimuță (oare Kusturica bate apropouri la gândirea primitivă și năbădăioasă a omului în situații de criză?), cel întreg la minte dă lecții de înot prin absență. Instinctul uman trebuie să primească puțin soare înainte de a trece un obstacol.
Underground e o lume tristă și totodată una care simte nevoia unității. Se pare că regizorul a pus pe picioare acest proiect în special pentru scena din final. Cutremurătoare, emoționantă, excepțională! Trebuie să recunosc, împletirea realității cu elemente fantastice scoate omenirea din neputință și limitare.
Sergiu.Lobont
pe 07 Martie 2011 02:45
O alta opera tragi-comica geniala de-a lui Kusturica care ne aduce aminte de fabulele romanesti scrise de Anton Pann, fabule in care prin intermediul unor personaje animaliere: caini, pisici sau boi era prezentata o situatie a carei transpunere publica ar fi costat libertatea autorului/regizorului. Cum filmele nu pot fi numite fabule cu toate ca maniera de prezentare a unor evenimente controversate este aceeasi... li s-a spus simplu, satire. Underground diseca ultimele cinci decade din istoria fostei Iugoslavii intr-o constructie metaforica structurata pe trei planuri/parti.
Partea 1: Razboiul din 1941 in timpul careia ne sunt prezentati Blacky and Marko, doi sarbi necizelati cu adanci inclinatii asupra alcoolului si femeilor. Cei doi se alatura partidului comunist chiar in timp ce Belgradul era supus unui bombardament aerian. In loc sa prezinte armele gasite partizanilor ei se hotarasc sa le foloseasca in scopuri proprii si sa puna bazele unei micro-retele de trafic de arme. Sediul celor doi este subsolul casei detinute de bunicul lui Marco. Partea a 2-a: Razboiul rece din 1961 da identitate filmului printr-o ipoteza tragi-comica ce scoate in evidenta delasarea ce pare sa cuprinda cat mai multa lume. Oamenii inteligenti devin bogati atunci cand stiu sa se foloseasca de resursele de munca in scopuri proprii iar in cazul de fata profitorii sunt Marko si Natalya. Am incercat sa prezint situatia astfel incat sa ii incurc si mai mult pe cei ce nu au vazut inca filmul si sa reliefez o situatie pentru cei ce l-au vazut... asta din dorinta de a elimina orice eventualitate a unui spoiler. In ultima parte este prezentat preponderent razboiul din 1992, adica la exact 51 de ani de la primul cadru ce ii cuprindea pe Marko si Blacky.
Atentie!!! Rog pe cei ce nu au vazut filmul sa se opreasca din citit pentru ca in continuare apar spoilere din dorinta de a analiza finalul filmului.
######### ATENTIE, SPOILERE!!! ####### ATENTIE, SPOILERE ###########
In timp ce urmaream cele doua parti faceam analogii inocente cu "Pisica alba, pisica neagra", o alta capodopera de-a lui Kusturica si pot sa spun ca ma temeam ca acesta nu va tine pasul cu el. Din fericire, temerile mele au fost alungate de ultima parte, care din punctul meu de vedere au adaugat acest film in top 20 de filme facute vreodata, asta normal... din punctul meu de vedere. Daca pana sa inceapa ultima parte evolutia filmului era realista si fara vreo urma de ambiguitate, finalul transforma filmul cu adevarat intr-o satira atat de puternica incat comentariile criticilor sarbi cum ca filmul ar fi o propaganda pentru unificarea Iugoslaviei au fost urmate de amenintari din partea lui Kusturica ca se retrage din cinematografie. Criticile au venit in urma analogiilor puternice dintre personajele filmului si cele trei tari ce au rezultat in urma divizarii Iugoslaviei si anume Serbia pe de o parte si Croatia si Bosnia pe de alta parte. Cu siguranta fiecare personaj are analogie intr-o tara insa din necunostinta de cauza nu vreau sa atribui etichete gresite. Acum din umilele mele cunostinte... daca iau in considerare dorinta lui Marko de a-i ontrola pe cei din subsol in scopuri proprii ar trebui sa ma gandesc la Serbia, daca ma gandesc la dorinta lui Blacky de a descoperi realitatea din exteriorul subsolului imi trece in minte dorinta de autonomie a Croatiei, nu in ultimul rand ma gandesc la delasarea celorlalti "localnici" ai subsolului care au acceptat realitatea prezentata de Marko ar trebui deci... Bosnia, tara cu cele mai mari pierderi in urma Razboiului din Balcani in conditiile in care Serbia a amanetat cam tot ce a vrut din Bosnia, ba chiar pivnita insusi prezinta limitarile impuse de comunism. Totul e doar o presupunere de-a mea. Sa nu va duceti la ora de istorie si sa incercati sa va dati destepti cu ce am zis eu ca s-ar putea sa va ardeti.
Intr-adevar finalul e o epopee in care Kusturica scoate din scena toate personajele principale intr-un mod brutal de rapid... pe toate cu exceptia lui Ivan... inteligenta miscare din partea lui Kusturica, pentru ca Ivan va fi premergatorul unei morale puternice. Zice-se ca nici un razboi nu e razboi pana nu se omoara frate cu frate ori Ivan il omoara pe Marko ca mai apoi sa se spanzure si el. Blacky se arunca in fantana din dorinta de a se reintalni cu fiul sau, mort si el datorita socului survenit in urma impactului dintre realitatea limitata in care a trait in primii 20 de ani si realitatea exterioara. Finalul finalului cuprinde visul lui Kusturica si anume o Iugoslavie unita, idee ce reiese din cina la care iau parte toate personajele principale din film, chiar si sotia lui Blacky moarta la nasterea lui Iovan. Pamantul pe care ei iau cina se desprinde de restul pamantului ceea ce inseamna ca ar fi fost cazul ca Iugoslavia sa ia deciziile fara sa tina cont de presiunile venite din Europa si poate astfel ar fi ramas la fel de unita ca si protagonistii cinei. Superb sau ce? Pentru mine acesta este unul din primele 20 de filme in ceea ce priveste calitatea.Bravo, bravo, bravo!
musceleanul
pe 25 Ianuarie 2011 23:32
Poate unul din cele mai bune filme din istorie.Genial e prea putin spus.Cel putin faza din final n-o s-o uit nici in mormant
sabinalin
pe 03 Octombrie 2010 18:05
L-am vazut mai demult. Un singur cuvant: exceptional!!!
MIRCEA_mircea
pe 07 Septembrie 2010 01:05
Superb ! E un film ca nici un alt film.Emir Kusturica este genial,actorii sunt fabulosi iar contextul imbibat de culori multiple.Filmul este o definitie a spatiului balcanic cu nuante accentuate spre centrul filmului(Yugoslavia).Tragicul si Comicul se impletesc asa cum balcanicul stie intotdeauna sa faca "Haz de necaz"
POPESCU.GEORGE
pe 15 August 2010 12:25
AM AUZIT CA ESTE UN FILM FOARTE BUN,CHIAR VREAU SA-L VAD.IMI SPUNE CINEVA CUM IL POT VEDEA?VA ROG FRUMOS
fleurdelautomne
pe 25 Iunie 2010 19:10
absolut superb, de la scenariu pana la regalul actoricesc .... finalul este cel putin cutremurator
defav
pe 04 Februarie 2010 13:27
Un film de arta , o alegorie in stil balcanic, adica patimas-trebuia sa fie si un regizor mare de prin partile astea -despre manipulare , minciuna,in principal, dar cu multe alte ramificatii. Una peste alta , e f. interesant ca personajele sint f. vii , pasionale, prea "vii" chiar , incit la un moment dat -destul de devreme in film -irealul excede realul, creste mult puterea de transfigurare.Daca vrei sa vezi un film pentru relaxare, nu-l vedea pe asta.
evaalbertina
pe 28 Martie 2008 23:31
Acest film nu este numai cel mai bun film al lui Kusturica ci o CAPODOPERA A UMANITATII, fara nici o exagerare.
Am vazut aproape toate filmele din "American Film Institute's 100 Greatest Movies of All Time", dar acest film este peste toate.
pe 28 Ianuarie 2005 22:24
Eu cred ca este unul dintre cele mai bune filme ale lui Emir Kusturica,dupa acest film memorabil a aparut mega premiatul Pisica alba pisica neagra,care a avut un mega succes.Daca aveti ocazia sa vedeti Underground NU-L RATATI este un film incredibil din toate puncetele de vedere.TREBUIE VAZUT!!!
”Underground” nu are o idee ascunsă și duplicitară cum au descoperit unii, ci este o celebrare carnavalescă a vieții și a prieteniei și o respingere fără dubiu a războiului și a trădării. Acțiunea filmului este un amestec între un umor negru absurd și un strigăt disperat surd la adresa suferinței umane și a nedreptății. Fiecare secvență este impregnată de pitorescul suprarealist tipic kusturician, haotic și zgomotos precum în ”Pisica albă, pisica neagră”, dar în același timp și tragic ca în ”Vremea țiganilor”. Pofta de viață și dorința de libertate străbat dincolo de ecran într-o încercare idealistă de a-i uni pe toți oamenii pe un tărâm oniric în care nu există decât cânt, veselie și dragoste.
Este o provocare adresată tuturor oamenilor să iasă din pivnițele unde s-au izolat (”underground”) și să trăiască împreună, în bună înțelegere, sub același soare care ne încălzește pe toți. Un îndemn la toleranță, la prietenie și la colaborare.
Un film care necesita sa fii odihnit cand este vizionat, sa ai ceva cunostinte despre istoria Iugoslaviei. Combina realitatea cu fictiunea, filmul in sine cu filmari reale, drama cu comedia. Pare un pic plictisitor la inceput, dar ultima parte te face sa nu iti para rau dupa timpul "pierdut". Actorii joaca fenomenal.
Iugoslavia în Al doilea Război Mondial trăia pe sub pământ. O mână de oameni produce armament. Războiul se termină dar veștile/adevărul intră greu în întuneric. Vrem lumină, spun oamenii și imediat se urcă cineva pe o bicicletă cu dinam. Se aprinde farul și momentul e salvat. Se naște o speranță.
Arta are de suferit. Dacă toți actorii ar juca numai de plăcere și nu s-ar gândi la ceea ce pun pe masă, i-am număra cumva pe degete? Omul se atașează mai repede de o maimuță (oare Kusturica bate apropouri la gândirea primitivă și năbădăioasă a omului în situații de criză?), cel întreg la minte dă lecții de înot prin absență. Instinctul uman trebuie să primească puțin soare înainte de a trece un obstacol.
Underground e o lume tristă și totodată una care simte nevoia unității. Se pare că regizorul a pus pe picioare acest proiect în special pentru scena din final. Cutremurătoare, emoționantă, excepțională! Trebuie să recunosc, împletirea realității cu elemente fantastice scoate omenirea din neputință și limitare.
Partea 1: Razboiul din 1941 in timpul careia ne sunt prezentati Blacky and Marko, doi sarbi necizelati cu adanci inclinatii asupra alcoolului si femeilor. Cei doi se alatura partidului comunist chiar in timp ce Belgradul era supus unui bombardament aerian. In loc sa prezinte armele gasite partizanilor ei se hotarasc sa le foloseasca in scopuri proprii si sa puna bazele unei micro-retele de trafic de arme. Sediul celor doi este subsolul casei detinute de bunicul lui Marco. Partea a 2-a: Razboiul rece din 1961 da identitate filmului printr-o ipoteza tragi-comica ce scoate in evidenta delasarea ce pare sa cuprinda cat mai multa lume. Oamenii inteligenti devin bogati atunci cand stiu sa se foloseasca de resursele de munca in scopuri proprii iar in cazul de fata profitorii sunt Marko si Natalya. Am incercat sa prezint situatia astfel incat sa ii incurc si mai mult pe cei ce nu au vazut inca filmul si sa reliefez o situatie pentru cei ce l-au vazut... asta din dorinta de a elimina orice eventualitate a unui spoiler. In ultima parte este prezentat preponderent razboiul din 1992, adica la exact 51 de ani de la primul cadru ce ii cuprindea pe Marko si Blacky.
Atentie!!! Rog pe cei ce nu au vazut filmul sa se opreasca din citit pentru ca in continuare apar spoilere din dorinta de a analiza finalul filmului.
######### ATENTIE, SPOILERE!!! ####### ATENTIE, SPOILERE ###########
In timp ce urmaream cele doua parti faceam analogii inocente cu "Pisica alba, pisica neagra", o alta capodopera de-a lui Kusturica si pot sa spun ca ma temeam ca acesta nu va tine pasul cu el. Din fericire, temerile mele au fost alungate de ultima parte, care din punctul meu de vedere au adaugat acest film in top 20 de filme facute vreodata, asta normal... din punctul meu de vedere. Daca pana sa inceapa ultima parte evolutia filmului era realista si fara vreo urma de ambiguitate, finalul transforma filmul cu adevarat intr-o satira atat de puternica incat comentariile criticilor sarbi cum ca filmul ar fi o propaganda pentru unificarea Iugoslaviei au fost urmate de amenintari din partea lui Kusturica ca se retrage din cinematografie. Criticile au venit in urma analogiilor puternice dintre personajele filmului si cele trei tari ce au rezultat in urma divizarii Iugoslaviei si anume Serbia pe de o parte si Croatia si Bosnia pe de alta parte. Cu siguranta fiecare personaj are analogie intr-o tara insa din necunostinta de cauza nu vreau sa atribui etichete gresite. Acum din umilele mele cunostinte... daca iau in considerare dorinta lui Marko de a-i ontrola pe cei din subsol in scopuri proprii ar trebui sa ma gandesc la Serbia, daca ma gandesc la dorinta lui Blacky de a descoperi realitatea din exteriorul subsolului imi trece in minte dorinta de autonomie a Croatiei, nu in ultimul rand ma gandesc la delasarea celorlalti "localnici" ai subsolului care au acceptat realitatea prezentata de Marko ar trebui deci... Bosnia, tara cu cele mai mari pierderi in urma Razboiului din Balcani in conditiile in care Serbia a amanetat cam tot ce a vrut din Bosnia, ba chiar pivnita insusi prezinta limitarile impuse de comunism. Totul e doar o presupunere de-a mea. Sa nu va duceti la ora de istorie si sa incercati sa va dati destepti cu ce am zis eu ca s-ar putea sa va ardeti.
Intr-adevar finalul e o epopee in care Kusturica scoate din scena toate personajele principale intr-un mod brutal de rapid... pe toate cu exceptia lui Ivan... inteligenta miscare din partea lui Kusturica, pentru ca Ivan va fi premergatorul unei morale puternice. Zice-se ca nici un razboi nu e razboi pana nu se omoara frate cu frate ori Ivan il omoara pe Marko ca mai apoi sa se spanzure si el. Blacky se arunca in fantana din dorinta de a se reintalni cu fiul sau, mort si el datorita socului survenit in urma impactului dintre realitatea limitata in care a trait in primii 20 de ani si realitatea exterioara. Finalul finalului cuprinde visul lui Kusturica si anume o Iugoslavie unita, idee ce reiese din cina la care iau parte toate personajele principale din film, chiar si sotia lui Blacky moarta la nasterea lui Iovan. Pamantul pe care ei iau cina se desprinde de restul pamantului ceea ce inseamna ca ar fi fost cazul ca Iugoslavia sa ia deciziile fara sa tina cont de presiunile venite din Europa si poate astfel ar fi ramas la fel de unita ca si protagonistii cinei. Superb sau ce? Pentru mine acesta este unul din primele 20 de filme in ceea ce priveste calitatea.Bravo, bravo, bravo!
Am vazut aproape toate filmele din "American Film Institute's 100 Greatest Movies of All Time", dar acest film este peste toate.