Părerea criticului
Ca un tablou în tonuri reci (alb înghețat, negru, albastru), filmul se petrece iarna în munții Harghitei, această Siberie sau Alaska a României, într-un colț al României diferit de fundalul obișnuit al Noului Val
Un film polițist cu tot ceea ce îi trebuie, Valan este adresat în primul rând fanilor filmelor polițiste și mistery dar nu numai lor. Turnat în județele Harghita, Covasna și Brașov, cu fonduri de la CNC-ul din Ungaria, pare o poveste ce se putea întâmpla și în Munții Apalași și în Norvegia. Atmosfera, frumusețea peisejelor și acțiunea bine condusă dau o savoare internațională filmului în care se vorbește și în română și în limba maghiară. Povestea nu are neapărat culoare locală. Pe marile noastre ecrane rulează și filmul Heidi, aparținând aceluiași gen, în regia lui Cătălin Mitulescu. Valan - Valea îngerilor s-a lansat deocamdată doar în câteva orașe din țară, nu și în București.
Péter (Krisztik Csaba) este un polițist sub acoperire dintr-un oraș mare, specializat în combaterea traficului de carne vie: filmul îl surprinde într-o primejdioasă descindere într-un bordel clandestin, una care se lasă cu focuri de armă. Însă Peter are o dramă în spate: sora sa Juli a dispărut fără urmă în 1989, în timpul evenimentelor tulburi din luna decembrie a acelui an, atunci când se știe că în zonele maghiare populația locală a atacat miliția comunistă, asociind-o cu regimul ceaușist (evenimentul este surprins în film într-un flashback).
Poate că această dispariție l-a convins pe Peter să devină polițist. Atunci când una dintre femeile pe care le salvează îi aduce aminte de orașelul natal, iar descoperirea unui cadavru de mult îngropat în pădure dă posibilitatea rezolvării cazului surorii sale, Peter se întoarce în Valan (numele orașului este unul fictiv). Acolo, printre ruinele unei mine, unde locuitorii fostului oraș muncitoresc se luptă pentru supraviețuire, criminalitatea este crescută iar adolescentele adesea sunt racolate la discotecă și răpite de clanurile mafiote.
Totuși, se întâmplă ceva și mai sinistru de atât: adolescentele dispar în preajma Crăciunului, iar traficanții nu au niciun amestec în aceste stranii crime rituale. Cu ajutorul unui instabil polițist local, românul Dragoș (Tollas Gábor), Peter va căuta și va găsi asasinul.
Ca un tablou în culori reci (alb înghețat, negru, albastru), filmul se petrece iarna în munții Harghitei, această Siberie sau Alaska a României, într-un colț al României diferit de fundalul obișnuit al Noului Val.
Între zăpezi, păduri de brad, interioare întunecoase și caractere la fel de sumbre, punctate de lumini de faruri sau de focuri de armă, personajul principal – ca un erou clasic – pare singurul agent al binelui, care punctează această lume înghețată cu părul său blond-roșcat. La fel de clasic, acțiunea îl conduce pe piste false, ca în orice policier, până va găsi vinovatul. Violența nu lipsește, la fel și victimele.
Rețeta este cea clasică, însă plasarea și eroii fac insolit acest film detectivistic ca la carte.
Un film polițist cu tot ceea ce îi trebuie, Valan este adresat în primul rând fanilor filmelor polițiste și mistery dar nu numai lor. Turnat în județele Harghita, Covasna și Brașov, cu fonduri de la CNC-ul din Ungaria, pare o poveste ce se putea întâmpla și în Munții Apalași și în Norvegia. Atmosfera, frumusețea peisejelor și acțiunea bine condusă dau o savoare internațională filmului în care se vorbește și în română și în limba maghiară. Povestea nu are neapărat culoare locală. Pe marile noastre ecrane rulează și filmul Heidi, aparținând aceluiași gen, în regia lui Cătălin Mitulescu. Valan - Valea îngerilor s-a lansat deocamdată doar în câteva orașe din țară, nu și în București.
Péter (Krisztik Csaba) este un polițist sub acoperire dintr-un oraș mare, specializat în combaterea traficului de carne vie: filmul îl surprinde într-o primejdioasă descindere într-un bordel clandestin, una care se lasă cu focuri de armă. Însă Peter are o dramă în spate: sora sa Juli a dispărut fără urmă în 1989, în timpul evenimentelor tulburi din luna decembrie a acelui an, atunci când se știe că în zonele maghiare populația locală a atacat miliția comunistă, asociind-o cu regimul ceaușist (evenimentul este surprins în film într-un flashback).
Poate că această dispariție l-a convins pe Peter să devină polițist. Atunci când una dintre femeile pe care le salvează îi aduce aminte de orașelul natal, iar descoperirea unui cadavru de mult îngropat în pădure dă posibilitatea rezolvării cazului surorii sale, Peter se întoarce în Valan (numele orașului este unul fictiv). Acolo, printre ruinele unei mine, unde locuitorii fostului oraș muncitoresc se luptă pentru supraviețuire, criminalitatea este crescută iar adolescentele adesea sunt racolate la discotecă și răpite de clanurile mafiote.
Totuși, se întâmplă ceva și mai sinistru de atât: adolescentele dispar în preajma Crăciunului, iar traficanții nu au niciun amestec în aceste stranii crime rituale. Cu ajutorul unui instabil polițist local, românul Dragoș (Tollas Gábor), Peter va căuta și va găsi asasinul.
Ca un tablou în culori reci (alb înghețat, negru, albastru), filmul se petrece iarna în munții Harghitei, această Siberie sau Alaska a României, într-un colț al României diferit de fundalul obișnuit al Noului Val.
Între zăpezi, păduri de brad, interioare întunecoase și caractere la fel de sumbre, punctate de lumini de faruri sau de focuri de armă, personajul principal – ca un erou clasic – pare singurul agent al binelui, care punctează această lume înghețată cu părul său blond-roșcat. La fel de clasic, acțiunea îl conduce pe piste false, ca în orice policier, până va găsi vinovatul. Violența nu lipsește, la fel și victimele.
Rețeta este cea clasică, însă plasarea și eroii fac insolit acest film detectivistic ca la carte.