Netflix
×
Utilizator
×
Părerea criticului
De săptămâna aceasta poate fi văzut la TV miniseria HBO Valea Mută, o producţie ambiţioasă şi puţin familiară în minimalismul românesc destinat micului sau marelui ecran. Valea mută face pentru producţia de televiziune ce a făcut Câini pentru marele ecran: paşi relativ îndrăzneţi într-un gen puţin explorat la noi şi cu şanse mari să atragă şi să menţină atenţia publicului. Iată mai jos câteva dintre motivele pentru care ai vrea să vezi Valea mută.

Inspirat de un serial norvegian, Eyewitness/Øyevitne (care a generat şi remake-ul omonim american lansat pe 16 octombrie), Valea mută ne poartă în oraşul Braşov unde doi adolescenţi, Filip (Theodor Şoptelea) şi Horia (Vlad Bălan), devin protagoniştii unei experienţe traumatizante: o noapte de amor în cabana părinţilor lui Horia este întreruptă de focuri de armă auzite în apropiere. Adolescenţii sunt astfel martorii unei crime multiple şi, urmăriţi de asasinul gata să îi execute, de-abia scapă cu viaţă. Într-o societate normală primul lucru pe care l-ar face eroii ar fi să dezvăluie totul poliţiei, dar teama că relaţia lor ar putea expusă îi determină să tacă.

Este un teren fertil pentru scenariu, iar direcţiile explorate de poveste sunt generoase. Faptul că crima este investigată de Elena Zamfir (Rodica Lazăr), mama adoptivă a lui Filip şi cel mai experimentat procuror criminalist al poliţiei din Braşov, îl transformă pe adolescent într-un spectaculos pivot al unor răsturnări de situaţii cu potenţial, iar regizorul Marian Crişan (Morgen, Rocker, Orizont) foloseşte personajul interpretat excelent de foarte promiţătorul Theodor Şoptelea pentru a împleti sentimentalismele dramei de familie cu urmăririle, împuşcăturile şi violenţa specifice genului action.

Investigaţia din Valea mută îl va face pe spectatorul român să îşi dea seama cât de puţine ştie despre instituţiile de profil din ţară. Mulţi dintre consumatorii de seriale mai familiarizaţi cu sistemul juridic şi procedurile de lucru ale poliţiei americane decât cu cele ale poliţiei române şi ale DIICOT (Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism). Este vina omniprezenţei producţiilor SUA, dar mai ales a reticenţei creatorilor şi producătorilor de film de gen din România pentru poveşti ce nu pot fi spuse în spaţiul unui apartament. Valea mută este o noutate şi ca abordare, dar şi anvergură, multe din secvenţele de acţiune având loc în ofertantul peisaj din preajma Braşovului.

Deşi nu este deloc perfect, iar promovarea a dezvăluit detalii esenţiale care practic sabotează dezvăluirea finală a primului episod, Valea mută oferă publicului un mister consistent, atmosferă şi ritm şi s-ar putea dovedi titlul care va ridica ştacheta producţiilor TV din România. Este foarte posibil ca reducerea numărul de la şase episoade, cât are miniseria originală, la doar patru să asigure o coerenţă mai atractivă pentru public. De asemenea, adaptarea realităţilor norvegiene la cele româneşti este convingătoare, iar îndepărtarea de omniprezentul Bucureşti nu face decât să ajute miniseriei. Faptul că aceasta va fi difuzată şi în celelalte ţări europene unde HBO este prezent poate pune în sfârşit România pe harta europeană a producătorilor notabili de producţii TV.

Primul episod al miniseriei a fost difuzat duminică pe HBO, celelalte patru episoade fiind programate pentru duminicile următoare. Primul epsisod este disponibil gratuit, fără abonament, pe patforma HBO Go.