Părerea criticului
În topul Nielsen al celor mai vizionate emisiuni şi seriale din televiziune americane în 2023 este un singur titlu cu milioane de spectatori, deşi anul trecut nu au fost difuzate episoade noi. Practic, milioane de oameni au acordat timp reluărilor acestui serial, deşi îl văzuseră deja. Este incredibilă popularitatea lui Yellowstone, serial ajuns, conform publicaţiei Deadline, la 100 de milioane de spectatori în întreaga lume. În România, Yellowstone este disponibil pe SkyShowtime (alături de prequel-urile 1883 şi 1923), iar a doua jumătate a celui de-al cincilea sezon se va lansa la sfârşitul anului. Primele două sezoane sunt disponibile şi pe Netflix.

Cu greu poţi găsi un serial mai american decât Yellowstone, dar sacrificiile îndurate şi (foate adesea) abuzurile şi ilegalităţile comise de familia Dutton pentru a-şi proteja ferma, Yellowstone Dutton Ranch, au o universalitate reconfirmată la fiecare scandal între doi săteni pe seama unei pietre de hotar mişcate de la locul ei sau de poveştile din copilărie cu ţăranii care dormeau toată vara în colibe improvizate, cu puşca sub cap, ca să nu li se fure pepenii. Nu e deloc de mirare că titlul acestei cronici este inspirat de filmul Blestemul pământului Blestemul iubirii, ecranizarea după "Ion" de Liviu Rebreanu.

Uitându-te la Yellowstone nu doar că înţelegi obsesia pentru a avea, dar mai că-ţi doreşti să nu ai niciodată nimic. Este incredibilă cantitatea de violenţă fizică şi psihologică ce izvorăşte din ferma Yellowstone, unde John Dutton (Kevin Costner, într-un rol care-i vine mănuşă) conduce totul cu o mână de fier, dar vârsta şi o afecţiune fizică îl determină să caute un moştenitor. Şi posibilităţile nu sunt multe: fiul Kayce (Luke Grimes) nu este interesat să preia ferma, fiul adoptiv Jamie (Wes Bentley) are gravul dezavantaj că nu este un Dutton adevărat, iar fiica Beth (Kelly Reilly) are gravul dezavantaj că este femeie. În jurul acestui nucleu disfuncţional, o mulţime de forţe care ameninţă viitorul fermei, de la rezervanţia indiană din apropiere la dezvoltatorii imobiliari care dau târcoale ca vulturii, fiind gata de orice pentru a pune mâna pe cel mai râvnit pământ din întregul stat Montana.

Americanii au fost fără îndoială vrăjiţi de protagonistul interpretat de Kevin Costner, pentru că acesta este un apărător al unui stil de viaţă ce activează puternic nostalgia unor generaţii în care viaţa era mai simplă. Personal, mă întreb dacă nu cumva John Dutton nu este cumva un personaj cu totul malefic, un individ ce dispune de o influenţă extraordinară şi nu ezită să abuzeze de ea. Dacă preferi, John Dutton este un baron de Montana, iar din arsenalul său de metode nu lipsesc şantajul, crima, sabotajul şi... seducţia. Numai efectul pe care îl are Dutton asupra copiilor săi, care sfârşesc prin a fi afectaţi - cu răni fizice şi psihice imposibil de vindecat - de malaxorul obsesiei sale merită să-l transforme pe Dutton ăl bătrân într-un villain.

Esenţa serialului este o continuă luptă între vechi şi nou, ţinută încontinuu în frâu de insistenţele patriarhului că noul va veni la Yellowstone doar când va muri el. Deşi multe din problemele fermei ar fi rezolvate cu metode noi şi deşi fiecare odraslă excelează într-un domeniu ce ar putea ajuta Yellowstone, John are această obsesie ca totul să se realizeze ca atunci când a preluat el ferma de la tatăl său. Deşi extrem de abil în navigarea apelor politice şi financiare din jurul Yellowstone, acest pat al lui Procust a ceea ce se poate face şi ce nu la fermă este o sursă perenă de disensiuni şi probleme.

Probabil că cel mai captivant (şi în egală măsură înspăimântător) personaj al serialului este Beth, interpretată fabulos de actriţa britanică Kelly Reilly. Expertă în mişmaşuri financiare şi în manipulare şi gata să dea dovadă de cumplită ferocitate în apărarea Yellowstone, Beth trebuie să accepte că numai un bărbat va moşteni ferma, o altă dovadă - şi poate cea mai supărătoare - a spiritului obtuz al tatălui ei. Reilly incendiază ecranul la fiecare apariţie cu tendinţele autodistructive şi completa lipsă de scrupule în a-şi zdrobi adversarii a lui Beth. Desigur, este un personaj feminin scris de un bărbat (nu există nicio femeie în echipa de scenarişti a serialului), probabil şi motivul pentru care Beth este mai de temut decât toţi posesorii de testicole de pe ecran.

În dulcele stil hollywoodian, care cere să mulgi vaca până moare, popularitatea lui Yellowstone a făcut Paramount Network să producă două prequel-uri create de acelaşi Taylor Sheridan: 1883, despre prima generaţie a familiei Dutton care pune bazele fermei Yellowstone, şi 1923, când familia Dutton înfruntă prohibiţia şi criza financiară ce va paraliza America timp de mai bine de un deceniu cu începere din 1929. În prezent se află în pregătire 6666, un serial ce va avea în centrul atenţiei ferma Four Sixes, care apare în cele mai recente două sezoane din Yellowstone. A fost anunţat un alt prequel, 1944, dar şi un sequel, 2024, în care este dorit în rolul principal Matthew McConaughey şi în care vor apărea actori din serialului original.