BIFF 2017. Before We Vanish, un SF cu suflet, plus alte recomandări

Vineri, 30 iunie, se proiectează de la ora 20, la Cinema Elvira Popescu, SF-ul Before We Vanish, în regia lui Kiyoshi Kurosawa, film aflat în secţiunea competiţională a BIFF

Până pe 2 iulie, Bucureștiul redevine destinația preferată a pasionaților de film, prin organizarea celei de-a XIII-a ediții a BIFF – Bucharest International Film Festival, cel mai longeviv festival competițional de lungmetraje din Capitală. Vanessa Redgrave se afla din 28 Iunie la Festival în dublă calitate: actriță principală în filmul de deschidere al Festivalului, „The Secret Scripture“, și regizoare a filmului documentar „Sea Sorrow“, produs în 2017 de fiul său, Carlo Nero.

BIFF 2017 prilejuiește lansarea cărții – eveniment a regizorului Lucian Pintilie, Bricabrac – o ediție revizuită și adăugită de autor. Lansarea are loc joi, 29 iunie, la Cinema Elvira Popescu, în cadrul unui eveniment deschis la 17.30 cu proiecția filmului Tertium non datur și continuat cu o discuție despre carte în prezența autorului.

Vineri, 30 iunie, se proiectează de la ora 20, la Cinema Elvira Popescu, SF-ul Before We Vanish, în regia lui Kiyoshi Kurosawa, film aflat în secţiunea competiţională a BIFF. Kiyoshi Kurosawa (Tokyo Sonata) vine cu idei ingenioase revigorând genul filmelor cu invazii extraterestre. Producţia, a cărei cronică o postăm mai jos, a concurat la Cannes în secţiunea Un Certain Regard.

Pe 1 iulie, actorul Valeriu Andriuţă ne invită la scurtmetrajul căruia îi semnează scenariul şi regia Cher Amis, proiectat la Cinema Muzeul Ţăranului, în calupul de scurtmetraje româneşti (ora 19.30). Tot sâmbătă, 1 iulie, la Cinema Elvira Popescu putem urmări cele mai recente producţii ale lui Sang-soo Hong şi Kim Ki-duk, On The Beach At Night Alone (de la ora 14), respectiv The Net (ora 16).

SF-ul Before We Vanish este o frumoasă alegorie despre ce anume ne face umani, film în care suntem martorii unei iubiri între două specii, o pămanteancă și un extraterestru. K. Kurosawa vine cu idei ingenioase revigorând genul filmelor cu invazii extraterestre.

Simbioții lui K. Kurosawa colectează concepte - ce înseamnă „familie”, „sine”, „alteritate”, „proprietate” pentru a învăţa totul despre specia umană. „Iubire” e singura noţiune pe care nu o pot „colecta” de la oameni. Unul dintre simbioţi, însă, va avea un alt destin, datorită iubirii pe care i-o poartă Narumi. Iată sinopsisul oficial: După ce a dispărut de câteva zile, un bărbat pe nume Shinji (Ryuhei Matsuda) reapare în mod misterios, fără să se comporte cum o făcea înaintea dispariţiei. Relația cu soția sa, Narumi (Masami Nagasawa), era conflictuală, dar acum Shinji este mai liniștit și mai bun decât înainte, ceea ce o exasperează în continuare pe Narumi. Shinji are, de asemenea, o rutină zilnică bizară de a se plimba prin vecinătate și de a se angaja cu necunoscuţi în conversații profunde, conceptuale, fără niciun scop aparent.

În cealaltă parte a orașului, o familie este ucisă brutal, iar jurnalistul Sakurai (Hiroki Hasegawa) începe să investigheze împrejurările ciudate ale crimei. Pe măsură ce o stare de rău se răspândește peste orașul altfel obișnuit, Sakurai și Narumi încearcă fiecare să înțeleagă ce se află în spatele haosului care escaladează. O descoperire uimitoare duce la un alta, iar în curând își dau seama că esența psihologică și spirituală a întregii omeniri este în joc.

Despre punctul culminant al filmului, regizorul a notat în caietul de presă dat jurnaliștilor la Cannes: „Un punct culminant ce implică un act dramatic de altruism și iubire din partea lui Narumi, unul dintre protagoniștii feminini, a fost ceva ce nu mi-am propus iniţial. M-am gândit mai degrabă că povestea se va încheia mai mult cu o transformare dramatică pe care o simte Shinji, soțul ei. În esență, la final, el va depăși diferențele dintre specii, va răsturna noțiunea de invadator extraterestru și va alege cu curaj o identitate mai vagă. Pentru a preveni amenințarea războiului mondial, ar fi necesar ca indivizii să-și transforme valorile într-un mod la fel de substanțial”.

Filme
Persoane