Cronică The Killer: plăcerea vinovată

The Killer, ce a avut premiera mondială anul acesta, în cadrul Festivalului de Film de la Veneția, se poate deja viziona pe platforma de streaming Netflix

Pactul faustic este emblemantic pentru atracția eternă a omului față de ce este interzis. Răul poate fi seducător. Iar o serie de actori talentați au reușit să împingă oscilaţia între repulsiv şi atractiv până la cote de-a dreptul abisale. Cu filmul The Killer, disponibil deja pe platforma de streaming Netflix, Michel Fassbender se aşază în panoplia de actori care au făcut roluri negative memorabile, cu care - paradoxal - am empatizat. În rolul unui criminal în serie fără nume, Michel Fassbender se alătură altor răi atractivi și memorabili din lumea filmului, precum personajul Jokerului - prin definiţie un Mefistofel simpatic, precum Dracula - caracterizat printr-o seducţie ameninţătoare - ori Hannibal Lecter, psihiatrul canibal, seducător prin forța minții, ori John Doe, misteriosul asasin ce face crime inspirate de cele şapte păcate capitale (Se7en).

În cazul filmului The Killer, ce a avut premiera mondială anul acesta, în cadrul Festivalului de Film de la Veneția, ne aflăm în postura de a empatiza cu personajul lui Michel Fassbender datorită interpretării impecabile a actorului, dar și pentru că publicul împărtășește punctul de vedere al personajului principal. Regizorul David Fincher, împreună cu scenaristul Andrew Kevin Walker (cu care a creat thriller-ul cult cu criminali în serie Se7en, în 1995), ne fac să vedem viața prin ochii - și luneta - unui asasin; telespectatorii sunt - așadar - într-o poziție interesantă, deoarece se pot trezi inevitabil că susțin pe cineva al cărui comportament este înfricoșător.

The Killer pune în centrul filmului un asasin care - în pofida economiei de mijloace din prima parte a filmului, mai exact din capitolul „Paris”, unde este așteptată și filată ținta, zile în șir, fără ca nimic să se întâmple - dă dovadă de o viață interioară bogată. Nu este o brută, ci un filozof.

Reflexiv, autoironic, sarcastic („Nicotina, carnea roșie și stresul căsniciei și-au făcut treaba în locul meu”, povestește), la care vedem disciplina, metoda. Monoloagele lui sunt atât de bine scrise, încât ne-ar fi plăcut ca filmul să continue în această notă, însă schimbă pagina după primul capitol, devenind alert, brutal; de la episodul reflexiv se trece la acțiune pură. Fincher face din asasinul în serie plătit o carte deschisă. Ceea ce dă telespectatorului un sentiment aparte - plăcerea vinovată de a fi atras de ceva interzis. Și am merge până acolo încât să spunem că Fincher, împreună cu scenaristul Andrew Kevin Walker, oferă un ghid complet pentru a fi asasin („Nu poți să fii asasin daca te plictisești repede”, „Poartă doar bătăliile pentru care ești plătit”, „Nu țin partea nimănui, nu jur credință niciunui steag”, „Numai la un puls de 60 glonțul supersonic își va atinge ținta”). Asta până în momentul în care asasinul dă greș, iar propriile metode sunt puse la îndoială de către ucigaș...

Asasinului fără nume din titlu viața atent construită este - așadar - tulburată după ce misiunea sa din Paris dă greș. În ciuda mantrei sale personale de a rămâne detașat și metodic, el se trezește vânându-i pe cei care îndrăznesc să-l lichideze. Capitolele care urmează - „Republica Dominicană/ascunzătoarea”, „New Orleans/avocatul”, „Florida/bruta” și „NewYork/experta” au efervescență, brutalitate, culoare (în contrapondere cu griurile anoste ale primului capitol, o metaforă vizuală pentru filajul anost). O discuție ca de la asasin la asasin cu Tilda Swinton face deliciul ultimului capitol.

Filmul se bazează pe seria de benzi desenate franceze omonimă scrisă de Alexis "Matz" Nolent, ce a debutat în 1998 în Franța și continuă și astăzi, după 25 de ani.

Sinopsis extins The Killer

Paris, noaptea. Un bărbat fără nume, îmbrăcat în haine banale, Ucigașul (Michael Fassbender) din titlu, privește de la etajul unui birou gol, vizavi, spre apartamentul luxos al țintei sale, cu pușca în mână. Calculat, el face fiecare pas pentru a se asigura că treaba se desfășoară impecabil...
Dar dă greș.
 
Ucigașul fuge, urmându-și strict mantra personală de a fi imperturbabil. Dar angajatorii săi vor să-l elimine. Atacându-i casa, îi tulbură sanctuarul și, odată cu el, îi zdruncină tot ceea ce știa sau credea despre sine. Acest lucru el nu-l va tolera, călătorind prin Republica Dominicană și Statele Unite, eliminând pe oricine ar putea să-i tulbure din nou liniștea cu greu obținută...

Citește și alte articole din aceeași secțiune:

Vezi alte noutăți în secțiunea Netflix de pe Cinemagia

Filme