De ce dispar blockbusterele

Vara lui 2013 este un coşmar pentru studiourile de la Hollywood

După această vară sunt şanse imense ca ceva să se schimbe în strategia marilor studiouri de la Hollywood. După trei luni de sezon, numărul eşecurilor de casă (sau "flop-uri", cum sunt ele etichetate în SUA) este cel mai mare din ultimul deceniu, câţiva actori extrem de populari aflându-se în neplăcuta postură de a-şi da seama că doar numele lor nu mai este în stare să salveze un film. Iată în materialul de mai jos câteva dintre cauzele dezastrului de la Hollywood şi o analiză a ceea ce s-ar putea întâmpla în viitor..

În analiza lor intitulată "o vară epică a eşecurilor de casă", cei de la revista Time vorbesc despre "extenuarea" amatorilor de cinema, care se trezesc în fiecare weekend cu una sau chiar două producţii de anvergură în programul cinematografelor. Toate aceste producţii sunt realizate cu bugete de peste 100 şi adesea chiar peste 200 de milioane de dolari, iar numărul lor extraordinar de mare a făcut publicaţia The Hollywood Reporter să scrie despre "aglomeraţia" din vara lui 2013.

Dintre titlurile dezamăgitoare ale lui 2013 iese în evidenţă The Lone Ranger, film cu un buget de peste 225 de milioane de dolari pe care celebritatea lui Johnny Depp nu a putut să-l salveze de la neonorantul statut de "eşec". Compania Disney, producătoarea şi distribuitoarea filmului în lume, ar putea înregistra pierderi de aproximativ 100 de milioane de dolari, spun redactorii revistei Time, care amintesc şi de primirile "călduţe" ale unor producţii cu pedigree precum Pacific Rim, mult mai prost primit în SUA decât în alte ţări de pe glob, şi White House Down. Jack the Giant Slayer, lansat în martie, este un alt exemplu de eşec în 2013.

Analiştii au dat vina pe proasta sincronizare a producţiilor importante: "Au fost prea multe filme de 100 de milioane de dolari, ca să nu mai amintim de cele care au costat peste 200 de milioane, lansate unele peste celelalte. Timpul de proiectare este insuficient, iar rezultatul este că aceste filme s-au ars", a declarat un specialist citat de The Hollywood Reporter.

Noi am mai spune că, în afară de numărul lor mare, nici calitatea mega-producţiilor nu a fost la nivelul aşteptărilor publicului. Acesta s-a plictisit de aceleaşi formule folosite şi răs-folosite şi de previzibilul premierelor din această vară. The Lone Ranger a folosit formula Piraţilor din Caraibe, în timp ce R.I.P.D. Copoi pentru strigoi a mers pe mâna celei din Men in Black, iar White House Down pe cea a seriei Die Hard, asta după ce în primăvară văzusem deja un film foarte asemănător, Olympus Has Fallen. Oare lucrurile nu ar fi fost diferite dacă premierele verii ar fi fost filme originale sau măcar mai puţin previzibile?

Hollywood-ul nu pare să-şi fi învăţat lecţia, deşi există mai multe păreri care prevestesc că sfârşitul cinema-ului aşa cum îl ştim acum va sosi curând. Steven Spielberg şi George Lucas au prevestit, de exemplu, un viitor cinematografic în care filmele de anvergură vor petrece mai mult timp pe ecrane, în timp ce producţiile mai mici nici măcar nu vor mai fi proiectate pe acestea. Cei doi regizori au prevestit apocalipsa Hollywood-ului, un moment când producţii costisitoare vor fi întâmpinate cu indiferenţă de public, reacţie ce va schimba din temelii felul cum este văzută industria. Deşi acea perioadă deja a sosit, iată că vara lui 2015 este deja foarte aglomerată cu titluri importante, pe al căror succes studiourile îşi pariază propriul viitor financiar şi, de ce nu, propria existenţă.

În 2015 sunt aşteptate ecranizări după jocuri de succes precum Warcraft şi Assassin's Creed. The Avengers: Age of Ultron, Ant-Man, Star Wars: Episode VII, Batman vs. Superman, Jurassic Park IV, James Bond 24, Piraţii din Caraibe 5, Independence Day 2, Finding Dory, o nouă parte din seria Terminator, The Hunger Games: Mockingjay - Part 2, Kung Fu Panda 3, Hotel Transylvania 2 şi Pinguins of Madagascar sunt toate titluri aşteptate din mai până în noiembrie 2015, existând mari şanse ca Avatar 2 să facă şi el parte din pluton. Este demn de subliniat faptul că nici măcar unul din aceste titluri nu este original, toate fiind continuări sau ecranizări ale unor opere populare în alte medii.

Multe voci de la Hollywood sunt de părere că, dacă studiourile nu îşi învaţă lecţia în 2013, vara lui 2015 va avea un efect crucial asupra viitorului cinematografelor.

Filme
Persoane