Dilemă la Oscar pentru Barbie: e scenariu original sau adaptat?

Filmul rulează pe marile noastre ecrane

Barbie este un succes major de box-office, care și-a câștigat elogii atât de la critici cât și de la public. Filmul se prefigurează totodată a fi un concurent serios la sezonul de premii. Totuși, unul dintre lucrurile cu potențial de a crea dispute este dacă scenariul semnat de către Greta Gerwig și Noah Baumbach va fi admis în competiție la categoria „Scenariu original” sau „Scenariu adaptat”, atrage atenția Variety.

Publicația confirmă că sunt în derulare discuții între strategii și șefii de la Warner Bros în legătură cu categoria unde să fie filmul Barbie propus pentru acel „For Your Consideration”. Academia Americană de Film limitează mijloacele prin care studiourile îi pot convinge pe votanți, lâsând studiourilor doar posibilitatea unor campanii limitate. Recurgând la acestea, studiourilor pot atrage atenția votanților asupra unui film și a categoriilor în care ar merita să fie nominalizat, bineînțeles cu costuri uriașe.

Pe genericul filmului Barbie scrie „Inspirat de Barbie, al Mattel” ceea ce, desigur, face trimitere la celebra companie de jucării. Totuși, nu e nici pe departe primul film inspirat de celebra colecție de păpuși, în total existând 42 de producții, mai scrie Variety.

Dacă ar fi să vorbim de primul film semnat de Pixar – Toy Story din 1995, care a fost nominalizat la Oscarul pentru cel mai bun scenariu original, filmul a fost un deschizător de drumuri. Clasicul CGI are personaje precum Dl. Cap de cartof – o producție Hasbro, și alte jucării precum Etch A Sketch, Magic 8 Ball și chiar părți din Barbie. Mai precis din Jucăriile Mutant, imaginații ale unui copil sadic, una dintre ele o pereche de picioare de Barbie legate de o undiță verde.

Unul dintre cele mai vizibile exemple de jucării care au inspirat filme a fost producția Warner Bros The Lego Movie, inspirat de celebrele jocuri de construcții inventate de Phil Lord și de Chris Miller, deși acesta din urmă nu a fost nominalizat.

În plus, un număr de filme biografice despre figuri istorice reale au concurat sau au câștigat la cel mai bun scenariu original, precum Milk (de la Dustin Lance Black) despre primul politician gay ales în Statele Unite, Harvey Milk, sau Darkest Hour a lui Anthony McCarten, despre Winston Churchill. Blue Jasmine a lui Woody Allen cu câștigătoarea de Oscar Cate Blanchett a fost un tribut adus filmului din 1951 al lui Elia Kazan Un tramvai numit dorință. Filmul totuși a fost considerat o producție originală.

WGA este una, în schimb breasla scenariștilor din Academia Americană de Film este altceva. În trecut, WGA considera lucrări precum The Ballad of Buster Scruggs, Moonlight și Whiplash drept filme originale. Totuși, Academia a considerat categoria „adaptări” ca fiind mai potrivită. Chiar și lucrări adaptate precum Syriana a lui Stephen Gagan, după romanul memorialistic al lui Robert Baer „See No Evil”, a fost considerat „vag inspirat” de către entități precum WGA, dar încadrate la „scenariu adaptat” de către Academie.

Din perspectiva competiției, Gerwig și Baumbach ar concura în categoria „Scenariu original” contra unor producții independente precum Past Lives (Celine Song) sau dramedii precum May December (Sam Burch, Alex Mechanik) - ceea ce ar oferi o perspectivă mai bună de câștig decât intrarea în cursă contra unor candidați cu scenarii adaptate precum Oppenheimer (Christopher Nolan) sau Killers of the Flower Moon (Martin Scorsese).

De asemenea, comediile s-au descurcat mai bine ca scenarii originale, cu precedente precum Annie Hall, Juno și Little Miss Sunshine. În formulă adaptată, acestea vor concura contra unor filme mai serioase, atrage atenția Variety.

Discuția continuă, și probabil nu vom primi un răspuns definitiv până la nominalizările din ianuarie, când se vor vedea voturile. Deocamdată ne distrăm cu filme precum Barbie.

Filme