Focus, „o combinaţie strălucită de comedie, dramă, psihologie şi intrigă”

Focus rulează în premieră în cinematografe

Will Smith şi Margot Robbie joacă rolurile principale în filmul „Focus”, un film în care miza este mare de la început şi creşte exponenţial. Escrocheriile lui Nicky ne poartă din New York-ul plin de zăpadă în însoritul New Orleans şi apoi într-unul dintre cele mai deosebite oraşe din America de Sud, Buenos Aires. Vom vedea Cel mai tare meci de fotbal al anului, precum şi lumea extrem de competitivă a curselor de maşini. Toate acestea sunt o formulă pentru acţiune cu cifră octanică mare, pentru aventură şi dragoste.

Nicky Spurgeon este numai şarm şi relaxare, un tip tare, care operează fin şi care are un zâmbet de milioane şi stil. Numai să nu te întorci cu spatele la el. Să nu-l laşi să îţi distragă atenţia nici măcar pentru o secundă.
  

 Intră în scenă Jess Barrett, o tânără minunată, cu plete blonde şi care vrea să intre şi ea în această lume a înşelătoriei. Are tot ceea ce-i trebuie, dar este necoaptă. Are nevoie de cineva care s-o ghideze şi să-i arate mişcările corecte... 

„Mi-a plăcut A naibii dragoste”, spune Will Smith, „aşa că atunci când am aflat că John  şi Glenn lucrează la un alt scenariu, am fost foarte încântat să fac parte din el, indiferent unde m-aş fi potrivit. Iar când am citit scenariul, mi s-a părut o combinaţie strălucită de comedie, dramă, psihologie şi intrigă. Era necesar un spectru comportamental larg. Ca actor, am fost inspirat de provocare”. 

Parteneri de scenariu şi regie, Glenn Ficarra şi John Requa au conceput povestea întrebându-se: „Într-o lume în care încrederea este monedă de schimb, iar dragostea necesită încredere, cum ar putea doi oameni să se îndrăgostească ?”
„Relaţia aceea a fost felul meu de a intra”, spune Ficarra. „Doi oameni care lucrează împreună şi care se îndrăgostesc. În mod tradiţional, asta înseamnă să laşi garda, dar pentru aceste personaje, aşa ceva ar fi opusul a ceea ce sunt”.

Requa mai adaugă: „Un maestru al escrocheriilor îşi foloseşte arta pentru a-i manipula pe alţii, pentru a le câştiga încrederea, când nu este în natura lui să acorde încredere. Ne-am gândit că ar fi interesant să explorăm posibilitatea ca doi oameni, doi asemenea maeştri ai escrocheriei, ar putea să depăşească aceste concepte care se bat cap în cap şi se exclud reciproc”.  

Denise Di Novi, producătorul filmului a mai lucrat cu Requa şi cu Ficarra la „A naibii dragoste”. „Ştiam cât de talentaţi sunt”, spune ea, „dar când am citit prima variantă a scenariului pentru „Focus”, am fost uimită de cât de deştept, cât de emoţional, cât de strălucitor şi de isteţ era acesta şi cât de bine se îmbinau toate elementele ca într-un puzzle”.
 

„Scenariul mi-a atras imediat atenţia”, spune Robbie. „Era haios şi dramatic, avea scene pline de emoţie, dar avea şi o poveste interesantă şi complicată.  Erau aşa de multe atât la suprafaţă, cât şi în profunzime. Mi s-a părut strălucit şi am considerat că această pereche de hoţi se poate îndrăgosti într-o lume în care nu este loc pentru aşa ceva, în care încrederea este doar un instrument pentru a-i manipula pe oameni şi pentru a fura de la ei”.

Ficarra spune că stabilirea detaliilor unei poveşti aşa de complexe, în care relaţiile sunt esenţiale pentru execuţie, a necesitat un echilibru extraordinar, „pentru că natura unui film cu escroci este să nu arăţi publicului totul pentru a putea crea povestea, în timp ce natura unui film de dragoste presupune expunerea motivaţiilor personajelor. Devine foarte complicat. Nu poţi să compromiţi povestea pentru conţinutul emoţional, dar ai nevoie de acesta pentru a duce povestea mai departe”.

Requa şi-a dat seama că, după ce au găsit distribuţia, puteau să renunţe la orice îngrijorare legată de ceea ce ar fi putut să nu meargă. „Will şi Margot, precum şi ceilalţi actori au contribuit aşa de mult la rolurile lor. Ei chiar ne-au ajutat să trecep peste punctele mai complicate”.

Un tip priceput la de toate, Nicky a crescut în lumea înşelătoriei. El s-a rupt de familia sa, dar continuă afacerea de familie care presupune de la furtul din buzunare, până la escrocherii mai complexe şi tot ceea ce intră în aceste limite.

„Nicky este unul dintre cei mai deştepţi şi mai disfuncţionali oameni pe care îi poţi cunoaşte”, spune Will Smith despre personajul căruia îi dă viaţă. „El înţelege natura umană şi comportamentul. Sunt puţini oameni care au ajuns la un asemenea nivel de comprehensiune. Dar el a suferit când era mic şi încă nu a învăţat să-şi folosească puterea în scopuri nobile”.

În conformitate cu Ficarra, „Când ne-am gândit la un actor pentru rolul lui Nicky, ne-am spus că aer fi minunat dacă Will Smith – despre care ştim cu toţii că este un tip plăcut şi fermecător – ar fi interesat de rolul acestui individ care poate atrage pe oricine dar care este tot o mască”. Dincolo de faţada pe care o arată el lumii nu este decât calcul rece. Chiar voiam să-l vedem pe Will în rolul lui Nicky”.

Requa spune: „Will este un actor mare şi se pricepe la improvizaţie de minune, atât în sensul tradiţional, dar mai ales când este vorba de improvizaţii mici, subtile în contextul dialogului, care îi ajută pe ceilalţi actori. El este un actor foarte deschis şi îşi adaptează interpretarea pentru a-i ajuta pe ceilalţi să-şi joace rolurile.În esenţă, el înţelege cum operează un maestru al escrocheriei”.

Smith ne spune cu un zâmbet: „Glenn şi John, ca echipă de regie, sunt ca nişte părinţi iubitori care au avut un cazino şi un club de striptease. Ei vor să se asigure că sunt bine dispuşi copiii şi să străduiesc mult să păstreze afacerea de familie şi vor să-i intoxice suficient pe copii pentru ca aceştia să facă tot ce pot mai bine în viaţă”

Cu toate că Nicky este, în mod clar, unul dintre cei mai buni în domeniul lui, Requa spune: „El nu a dezvoltat niciodată calităţile pe care le au toţi ceilalţi – empatie, simpatie, dragoste. El şi-a ucis emoţiile şi sentimentele faţă de alţii, pentru a putea să-şi câştige existenţa cât mai bine”. Di Novi mai spune: „Cred că Nicky e un personaj fascinant. Este strălucit, este foarte deştept şi are spiritul observaţiei, toate aspectele care pot duce pe oricine la succes în orice domeniu. Dar, pentru că a avut o copilărie grea, el este un maestru al escrocheriei, ba chiar unul de real succes”.

Nicky este maestru în a detecta slăbiciunile oricui. Asta, până ce dă peste o slăbiciune proprie, Jess. După ce face cunoştinţă cu ea în New York, o ia în echipa lui în New Orleans, acolo unde curge alcoolul şi unde mulţimea oferă o grămadă de bani, ceasuri, bijuterii, electronice şi unde mulţi devin ţinte uşoare pentru cineva antrenat să profite de slăbiciunile altora. Dornică să îi facă pe plac, Jess învaţă repede şi îşi execută sarcinile ca o profesionistă.

Actriţa spune că meritul legăturii instantanee dintre ei a fost natura generoasă a lui Will. „Will este cel mai bun. Este haios. Are o prezenţă foarte pozitivă, este foarte comod să lucrezi cu el şi el e fermecător. Am şi uitat că este un actor aşa de mare, că are aşa de mulţi fani până ce am ajuns în Argentina şi ne-am trezit cu mii de oameni lângă rulota lui în prima zi de filmări”.

„Margot este fantastică !”, spune şi Smith. „Este ca un fel de iepuraş Energizer perfect. Eu mă mândream mereu cu faptul că eu sunt cel mai energic din platou. Îmi place ca locul de muncă să fie distractiv. În cei 20 şi ceva de ani de când fac această meserie, Margot a fost prima care m-a luat  când a venit vorba de distrarea distribuţiei şi de întreţinerea atmosferei plăcute la locul de muncă”. Requa îşi aminteşte de Robbie care de „o forţă a naturii”, adăugând: „Ne-a cucerit imediat. Este inteligentă şi implicată, ceea ce a fost perfect pentru personajul ei. Atunci când intra undeva, încăperea se lumina. Totul eta foarte simplu mai apoi”.

Nicky şi Jess se cunosc atunci când el crede că a agăţat o femeie frumoasă într-un bar, ea alegându-l pe cel mai rău dintre cei de acolo, pentru o escrocherie. Jess se prinde repede de îndemânarea lui Nicky şi vrea să înveţe de la el. Cu toate că el este de acord să-i fie mentor, el ajunge s-o invidieze pentru disponibilitatea ei emoţională, o calitate care pe el îl sperie. Chiar dacă ceea cea face îl poartă în locuri pline de lume, el a învăţat să se ţină la distanţă din punct de vedere personal. Singurii lui prieteni sunt partenerii într-ale escrocheriilor şi viceversa.

Maşina bine unsă pe care o conduce Nicky este formată din mai multe personaje, fiecare cu propriul talent, toţi având un trai mult mai bun decât dacă ar fi făcut vreo muncă cinstită. Poate că cel mai surprinzător este Farhad, descris foarte bine de Adrian Martinez, actorul care joacă rolul lui, ca fiind „Ca un taur într-un magazin de porţelanuri”. „Poate că nu-i place, dar este tipul cu computerele, deşteptul”, mai spune Martinez, accentuând faptul că lui i-au plăcut subtilităţile pe care le-a putut explora la Farhad, un membru vital al echipei lui Micky.

Ficurra a fost impresionat de creativitatea actorului în acest rol. „Credeam că am creat un personaj destul de haios, dar Adrian a conturat cel mai bine personajul. El l-a dus pe Farhad la un alt nivel şi l-a întruchipat într-un mod interesant, neaşteptat”.

„Pentru mine, filmul este despre conversaţia pe care o purtăm, dar şi despre ceea ce nu spunem”, mai spune Martinez. „Ori de câte ori se întâmplă ceva, se mai întâmplă şi altceva. Gândiţi-vă la toate acele momente din viaţă în care faceţi ceva şi vă gândiţi la altceva. Unde vă concentraţi şi unde ar trebui ? Asta e ceea ce fac aceşti tipi. Şi au capacitatea de a câştiga milioane din treaba asta”.

Farhad este cel mai apropiat de Nicky. Este clar că sunt împreună de mult timp şi Martinez spune că Smith a uşurat mult ilustrarea acestui lucru. „Este aşa de deschis. M-a lăsat să mă apropii, să fac ce aveam de făcut, să fiu clovnul, cel de care se râde. A lăsat ca lumina reflectorului să cadă asupra mea în acele momente. Aşa s-a purtat cu toţi”.

După ce se despart în New Orleans, Nicky dă din nou peste Jess în Buenos Aires, ceea ce îl dă peste cap, pentru că îşi dă seama că nu numai că el nu a uitat-o, dar şi că ea a trecut peste relaţia lor şi a evoluat. Ca să nu mai spunem că ea are acum câte o relaţie cu acela cu care Nicky vrea să facă o afacere, proprietarul echipei de curse spaniole, milionarul Rafael Garriga.

Realizatorii l-au adus pe Rodrigo Santoro, cu care mai lucraseră, pentru a juca rolul  magnatului. „Rodrigo a găsit un mod aşa de interesant de a juca acest rol”, spune Requa. „În loc să-l întruchipeze ca pe un macho, un răufăcător latino, el i-a infuzat calităţi care i-au dat profunzime”.

„Garriga a fost un  personaj simpatic”, spune Santoro. „Este un domn foarte bogat, european, are o echipă de curse şi vrea să se asigure că va câştiga nu numai cursa, dar şi campionatul. De aceea l-a angajat pe Nicky, care să-l ajute să îşi atingă acest scop, chiar dacă nu trebuie să facă ceva tocmai legal. Pentru el, asta face parte dintr-o strategie de a câştiga şi are nevoie de Adrenalina victoriei”.

În timp ce se documenta pentru acest rol, Santoro a mers într-o maşină de curse de două locuri, cu peste 360 km/h, o experienţă incredibilă care i-a deschis ochii faţă de atracţia acestui sport. „Este o lume fascinantă”, spune el. „Este un sport al nano-secundelor şi oamenii dau milioane de dolari pentru un avantaj minuscul – o jumătate de secundă, un sfert de secundă”.

Fiind vorba de aşa de mulţi bani  care veneau cu succesul şi cum a pierde nu era o opţiune, Garriga nu numai că angajează un escroc care să-i ofere un avantaj, dar ia toate măsurile necesare pentru a putea sta cu ochii pe el. Owens, şeful securităţii lui Garriga are sarcina de a-l întrece în manevre pe jucător.
Gerald McRaney, cel care joacă rolul lui Owens spune. „Treaba lui este să fie suspicios şi prima dată când se întâlneşte cu Nicky, el îi spune şefului lui să nu aibă de-a face cu individul, pentru că nu e de bine. Desigur, Garriga nu-l ascultă. Sunt mult prea multe în joc”.
„Gerald McRaney este de mult timp în atenţia noastră”, spune Ficarra. „Speram să avem ocazia de a lucra cu el şi cu Owens am reuşit acest lucru”.

Un actor veteran, McRaney a fost imediat atras de „Focus”. „Ceea ce m-a atras la scenariu mai mult ca orice altceva a fost felul în care sunt scrie dialogurile. Sunt spirituale, inteligente şi elegante, un dialog curat, cu un tempo minunat. Este un film cu maşini de viteză şi cu arme, dar nu se bazează pe ele pentru a atrage atenţia”.

Pentru a desăvârşi distribuţia, Ficarra şi Requa l-au mai cooptat şi pe BD Wong în rolul lui Liyuan, un om de afaceri care adoră să facă pariuri. Brennan Brown este Horst, mâna dreaptă a lui Nicky, iar Robert Taylor este McEwen, ţinta lui Garriga şi deci şi a lui Nick în cursă.

Nicio poveste care se desfăşoară în lumea maşinilor de cursă nu poate fi completă fără imaginea şi sunetele maşinilor care se întrec pe pistă, aşa că fostul pilot Bryan Herta de la Bryan Herta Autosport şi vedeta în ascensiune Carlos Munoz, cel care a terminat pe locul doi la Indianapolis 500 au stat pe rând la volan. Dar poate că figura cheie pe care realizatorii au angajat-o pentru a da realism filmului a fost „Hoţul Gentleman”, cel care i-a învăţat pe actori să deprindă arta furatului.

„E o adevărată ştiinţă să-i faci pe oameni să aibă încredere în tine” (Nicky)

Pentru a prezenta publicului cele mai mici detalii ale lui Nicky şi ale echipei lui de hoţi, fiecare mişcare, oricât de subtilă, trebuia să iasă perfect şi să fie surprinsă de cameră.

„Este greu să filmezi furtul din buzunare”, spune Requa. „Arta pe care hoţii de buzunare au dezvoltat-o în secole presupune ca tu să NU vezi ceea ce fac ei”. Pentru a surprinde cu camera aceste lucruri, Ficarra spune că au ales unghiul speciale sau au  redus rapiditatea mişcărilor şi „de câteva ori, am deschis cadrul, aşa încât se vede ce se întâmplă acolo unde, în mod normal, nu ai fi văzut nimic”.

Când s-a pus problema pregătirii actorilor, realizatorii l-au adus pe renumitul Apollo Robbins, cunoscut ca „Hoţul Gentleman” pentru a inventa şi a executa toate manevrele de furt şi pentru a-i pregăti pe Smith, Robbie şi pe ceilalţi membri ai distribuţiei într-ale trucurilor. „Pe când cercetam această lume”, Requa îşi aminteşte, „numele lui a  tot apărut ca acela al unui magician extraordinar, un maestru al înşelătoriei”.

„În plus faţă de faptul că ne-a învăţat cum se fac anumite trucuri, Apollo ne-a oferit o imagine despre cum este să trăieşti într-o lume în care nu ai încredere în oameni”, mai adaugă Ficarra. „Mi-am petrecut toată viaţa studiind decepţia şi comportamentul uman într-un mod netradiţional.... Furând de la oameni”, recunoaşte Robbins. „În loc să le abaţi atenţia, trebuie să le ocupi minţile. Atenţia lor este controlată de visuri, dorinţe şi temeri. Oamenii văd adesea ceea ce vor să creadă, nu ceea ce este. Deci, dacă le controlezi concentrarea, le controlezi realitatea”.

Robbins a ajutat la pregătirea lui Smith pentru rol pe durata mai multor zile. „Am stat vreo patru sau cinci zile cu Will în Las Vegas”, spune Robbins. „Mai întâi a vrut să intre în mintea unui maestru al înşelăciunii, pentru a şti cum văd ei lumea, cum gândesc, cum procesează, ce influenţe au. Am profitat de ocazie pentru a-i prezenta câţiva oameni ale căror experienţe sunt similare lumkii căreia îi aparţine personajul lui Will, pentur ca el să le poată pune direct întrebări”.

„A fost interesant să lucrez cu Apollo”, recunoaşte Smith. „Apollo este mai degrabă un psiholog decât orice altceva. Mare parte a timpului petrecut împreună a însemnat discuţii despre oameni, despre minte şi despre capacitatea umană de a focaliza atenţia. Am fost uimit de cât de puţin s-a pus accentul pe furt în crearea acestui personaj”.

Robbins şi soţia lui, Ava Do, au fondat împreună o companie, Whizmob Inc, care foloseşte expertiza foştilor maeştri ai înşelăciunii, a hoţilor şi a hackerilor pentru a studia comportamentul uman Ei au colaborat cu neurologi şi cu cercetători pentru a analiza punctele negre ale minţii umane. „De vreme ce nu putem să ne concentrăm cu adevărat pe mai mult de un lucru odată, mintea noastră creează scurtături pentru a fi mai eficientă”, spune el.

„Din păcate, aceste scurtături automatizează uneori procesul decizional dându-ne impresia că suntem multitask. Este ca şi cum nişte puşti ar juca fotbal. Copiii aleargă după mingea de fotbal, până ce apare o minge nouă, apoi alta şi încă una. Sunt aşa de preocupaţi să alerge după mingile noi, că nici nu se mai întreabă cine le aruncă pe teren. Personajul lui Will exploatează exact acest gen de vulnerabilitate”.

Ei i-a învăţat pe actori tot felul de trucuri de care aveau nevoie pentru a face fiecare truc, inclusiv furtul din buzunar şi o atingere care poate fi folsită pentru a fura. Pentru a descrie rolul fiecărui individ în schemă, el compară echipa cu una sportivă.

„La fel ca şi în sport, sunt diferite poziţii pentru a face o schemă – băţul, umbra, firul. Sunt unii care le cunosc pe toate şi care pot acţiona singuri. Aceştia poartă denumirea de „Cannons”. Aşa este şi Nicki”, ne explică el. „Uneori, aceştia se întâlnesc pentru a forma un fel de echipă de vis, „Whiz mob”, Ca şi în film, aceste echipe se întâlnesc într-un oraş cu circa două săptămâni înainte de un eveniment sportiv major. Ei îşi combină talentele, cel pentru furtul din buzunare, mânuirea cărţilor de joc şi cel de hacker, pentru a-i prinde pe turiştii care nu sunt atenţi, înainte chiar ca meciul să înceapă”.

Cea mai rapidă în a învăţa dintre cei din platou a fost, fără îndoială, Margot Robbie care şi ea dăduse peste numele lui pe când se pregătea pentru rolul Jess. „Îmi amintesc că mi-am spus că ar fi minunat dacă am putea să stăm de vorbă cu el. Apoi am aflat că l-au adus pentru a se ocupa de totul”.

„Am lucrat împreună vreo 20 de ore”, spune Robbins „şi Margot nu numai că avea abilitatea necesară, dar avea şi o tenacitate ieşită din comun. Era ca un buldog, voia să facă totul cum trebuie, întreba mereu cum poate duce lucrurile mai departe. S-a descurcat fenomenal de bine cu partea mecanică, făcând ca totul să pară foarte natural. Şi, de multe ori a trebuit să facă totul într-o rochie strâmtă şi pe tocuri”.

Margot era aşa de bună că a trebuit s-o mai temperăm”, râde Ficarra. „Ne uitam în permanenţă la ceea ce filmam şi ne tot întrebam dacă ea chiar a făcut acel lucru, dacă am surprins pe cameră”.
„Cred că publicul va vedea lucruri pe care nu le-a mai văzut, mulţumită lui Apollo”, spune Di Novi. „Am avut mare noroc că a acceptat să ne dezvăluie secretele sale”.

„Ştiu că faci ceva important. Vreau să particip” (Jess)


Acţiunea din „FGocus” se desfăşoară în trei oraşe  foarte cunoscute: New York, New Orleans şi Buenos Aires. Din fericire, realizatorii au putut să filmeze în fiecare dintre aceste locaţii, începând din Bayou State.

„Am făcut primul nostru film în New Orleans”, remarcă Requa, „dar locurile trebuiau să pară din alte oraşe. Eram decişi ca la următorul film să filmăm New Orleans-ul pentru New Orleans, pentru că este un oraş frumos. Cultura, arhitectura sunt uimitoare. Am vrut să arătăm totul !”.„Peisajul filmului este o mare parte din poveste”, spune Di Novi, „iar New Orleans-ul este frumos, romantic şi extrem de primitor când vine vorba de excentrici, ceea ce a însemnat o pânză aparte pentru noi”.

Secvenţele din New Orleans au fost create în mod special pentru a scoate în evidenţă părţile preferate de realizatori din acest oraş, mai ales cartierul francez, iar production designerul Beth Mickle a fost încântată să aibă cu ce să lucreze. „Oraşul are aromă, are inimă, are textură”, spune ea. „Mai autentic de atât nici că se poate. Este o plăcere să nu trebuiască să ascunzi arhitectura, ci chiar s-o poţi arăta”. Pentru o scenă care se desfăşoară pe Bourbon Street, Mickle şi echipa ei au folosit din plin neoane, mărgele de Mardi Gras şi steaguri colorate”.

Una dintre cele mai mari sarcini pentru Mickle a fost să creeze atmosfera unui mare meci de fotbal care se joacă în oraş, motivul pentru care Nicky şi echipa sa sunt acolo. „A trebuit să inventăm un meci la care merg Jess şi Nicky şi toată agitaţia pe care o implică acesta”. Au putut să filmeze pe un stadion, dar au fost nevoiţi să creeze propria ligă, echipele, însemnele, obiectele de marketing – to ceea ce vede un fan prin oraş şi la arenă. Reclamele care existau în zona arenei au fost modificate mai apoi, la post-procesare.

„În cele din urmă, acesta este un joc al concentrării”. Nicky


Foarte atenţi la modul în care muzica accentuează ceea ce este pe ecran, Fixcarra şi Requa au apelat din nou la compozitorul Nick Urata, cel care a compus coloana sonoră din „A naibii dragoste” pentru a crea o experienţă aparte şi de această dată.

„A fost o ocazie incitantă”, spune Urata. „John şi Glenn sunt foarte pricepuţi la muzică. Muzica joacă un rol important în scrierea scenariului şi în procesul de montaj, aşa că ei au o paletă unică de idei muzicale care se pliază bine pe poveste”.

Urata a folosit şi locaţiile ca parte a procesului creativ. „Povestea se desfăşoară în două dintre cele mai muzicale medii din lume: Buenos Aires şi New Orleans. Am stat mult în fiecare oraş şi ne-am străduit să ne umplem de sunete şi de istorie muzicală. Am fost copleşit de spiritualitatea acestor două locuri culturale şi m-am străduit să fac ca aceasta să transpară în coloana sonoră”.

Pentru că ei au avut o experienţă aşa de plăcută în turnarea acestui film, realizatorii speră că publicul se va bucura de fiecare element din „Focus”. Aşa cum spune Ficarra: „Există fotbal, curse, maşini rapide, sex, romantism, comedie, dragă, vedete şi doi escroci vestiţi. E câte ceva pentru fiecare”.

„Şi mai sunt şi câteva surprize pe care nu le vom desconspira”, mai spune Requa. „Uneori, mă uimeşte şi pe mine, şi eu am scris scenarii la viața mea...

Filme