Johnny English, ultima speranță a Serviciului Secret Britanic în Johnny English Strikes Again
Rowan Atkinson se întoarce pe marile ecrane cu o nouă super-aventură trăsnită, din 5 octombrie
Johnny English lovește din nou e al treilea film din seria de comedii al căror erou este Johnny English, mereu agent secret din întâmplare. Filmul are vineri premiera pe marile noastre ecrane.
Rowan Atkinson se întoarce pe marile ecrane cu o nouă super-aventură. Când un atac cibernetic duce la dezvăluirea identității tuturor agenților secreți britanici, Johnny English este ultima speranță a serviciului secret. Rechemat la datorie, English se aruncă direct în acțiune, având misiunea de a-l găsi pe hacker.
Dar, pentru că deja nu are prea multe abilități, și e învățat numai cu tehnologia demodată, analogă, Johnny English trebuie să învingă mai întâi dificultățile tehnologiei moderne pentru că misiunea sa să fie un succes.
Povestea
Marea Britanie este în primejdie. Cu cinci zile înainte ca Primul-Ministru să găzduiască primul său summit G12, în baza de date a MI7 apare o breșă de securitate, iar identitatea fiecărui agent este expusă. Singura șansă de a descoperi cine este vinovatul este de a aduce un agent retras la pensie, însă cum majoritatea sunt fie morți, fie de abia se mai pot ține pe picioare, șeful MI7 nu are decât o soluție... iar numele acestei soluții este English... Johnny English.
Lăsând la o parte slujba de profesor, Johnny English își acceptă misiunea, însă de când a participat ultima oară la misiuni, lucrurile s-au schimbat; armele și gadget-urile au fost înlocuite de telefoane digitale, iar mașinile sport înlocuite cu cele electrice. English este surprins neplăcut de aceste schimbări, însă găsește curând o cale de a se acomoda cu noul protocol, motivat de faptul că este nevoie de o abordare analogică pentru a prinde un geniu al digitalului. Așa că, după ce șterge praful de pe un Aston Martin pregătit așa cum trebuie și își caută cizmele magnetice și costumul exoschelet, se înarmează cu transmițător și pleacă în misiune.
English și Bough se îndreaptă către Riviera Franceză unde a fost detectat ultimul semnal care a expus agenții britanici. Haosul se instalează rapid când misiunea lor sub acoperire îi conduce către cel mai scump restaurant de pe Coasta de Azur. Din fericire reușesc că găsească noi piste. De data aceasta ajung pe un iaht aflat în port care se întâmplă să îi aparțină celui mai tânăr miliardar american, cel mai priceput, cel mai sofisticat gigant tehnologic, Jason Volta. Devine clar pentru eroul nostru că Volta este în spatele a ceea ce s-a întâmplat, dar English are nevoie de probe pentru a o convinge pe Primul-Ministru care fusese câștigată de farmecul persuasiv al lui Volta.
Ceea ce urmează este o bătălie de spirit cu inamicul, o bătălie între tehnologie și analog. Johnny English încearcă să scape de o problemă și intră în altele în încercarea sa de a îl expune pe Volta și de a salva lumea de planul malefic al acestuia: obținerea controlului asupra întregii rețele de internet din lume.
Numele meu este English... Johnny English
În 1992 Barclaycard a început prezentarea unei serii de reclame de televiziune memorabile. Campania a produs 17 reclame diferite și a rulat timp de cinci ani, aducându-i lui Atkinson un premiu BAFTA. Premiul pentru cel mai bun actor într-o reclamă i-a asigurat în 1992 prima poziție pe piață companiei Barclaycard. Zece ani mai târziu personajul va avea prima apariție în pielea lui Johnny English.
„Întreaga atitudine a personajului conform căreia ura produsul pe care îl vindea a fost o idee contra-intuitivă și aș putea să spun unică – tipic lui Rowan - cu toate astea.”, spune producătorul Chris Clark. „Gândirea sa contra-intuitivă despre aproape orice, așa cum s-a întâmplat în cazul reclamelor Barclaycard, s-a dovedit a fi una dintre cele mai faimoase campanii de publicitate din Marea Britanie. Cui i-ar fi trecut prin cap că personajul principal care face reclamă să urăște produsul? Este o parte de satiră fantastică.”
Duoul de succes în producție, format din Tim Bevan și Eric Fellner, a recunoscut potențialul cinematografic al personajului și l-au căutat pe Atkinson cu o propunere pe care Richard Latham voia să o dezvolte pentru micile ecrane. „Când i-am cunoscut prima oară pe Tim și Eric aveam în minte ideea de a transforma reclamele Barclaycard într-un film”, spune Clark. Această idee a luat avânt când Clark l-a întâlnit pe Atkinson care a părut dornic. Astfel un scenariu provizoriu a fost scris în 1999 de către Rob Wade și Neal Purvis care la începutul acelui an au văzut scenariul filmului James Bond „Lumea nu e de ajuns”. În 2002, când filmul a intrat în faza de producție s-a stabilit că Will Davies va fi scenograful principal. Davies a primit mai târziu credite pentru povestea din 2011, „Johnny English... se întoarce!”
În mod tradițional, Atkinson ia o pauză între producțiile de succes pentru personajele cele mai faimoase, neajutoratul domn Bean și Johnny English, pentru a se asigura că acestea sunt încă proaspete și că nu au stagnat. Când s-a pus problema unui al treilea film „Johnny English”, lui Atkinson a început să-i surâdă ideea. „Dacă tu crezi că mai poți face o altă parte a unui film la un moment dat începi să te gândești De ce să nu-l faci? Atât timp cât te simți pregătit mental și fizic”, spune el.
Tim Bevan a făcut șapte filme alături de Atkinson în decursul a două decenii. El consideră că una dintre cele mai admirabile calități la acesta este constrângerea față de personaje. „Mereu a făcut publicul să aștepte puțin. În această lume circulară în care trăim în prezent, oamenii spun: Oh, cinci ani nu e o perioadă lungă de timp? Sau opt ani? Chiar și trei? Răspunsul este că pentru Rowan nu este! De fapt, publicul este pregătit pentru asta din nou.”
După ce au dezvoltat cât de cât scenariul, Davies a fost sunat de către Clark care i-a dat vestea bună: Atkinson era pregătit să se întoarcă în pielea personajului. „Rowan ajunsese în momentul în care privea cu seriozitate ideea unui nou film.”, explică Davies. „Chiar dacă nu știa ce cuprindea noul scenariu, el voia să se bage.” Pentru a-l finaliza Davies a fost acompaniat de către Atkinson, Clark și Bevan într-o sesiune de brainstorming. „Ne-am adunat într-o sală și am început să căutăm idei.”, explică Bevan. „Totul a început literalmente cu o foaie de hârtie goală.”
Fiind co-președinte al Working Title și cu o groază de proiecte în desfășurare, Beaven nu se aștepta să se afle în camera scenariștilor, însă într-un film Johnny English totul este diferit. „Tim a fost la cel puțin 90% dintre întâlniri”, spune Davies. „Chiar cred că i-a plăcut, iar noi am fost încântați de prezența lui. Multe lucruri i s-au părut amuzante, iar dacă el râde la glumele respective... ei bine, cel mai probabil, vor prinde. A sesizat ca fiind amuzante multe lucruri, iar noi am constatat că deși nu se dăduserăm seama de la început, ele chiar erau ilare.”
După aceste ședințe inițiale, Davies a plecat, s-a gândit la ce ar putea face și apoi le-a prezentat grupului. „Împreună cu Tim, Chris și Rowan am ales titlul care se potrivea cel mai bine.” „Johnny English 3” sau „Johnny English lovește din nou” cum urma să se întâmple, era în plină desfășurare.
Analog versus digital
Experimentatul Clark, care a revenit pentru cel de-al treilea film, după ce s-a ocupat și de primele două, știa ce implică procesul de redactare al scenariului. „După cum am descoperit ne ia câțiva ani să ajungem la o variantă cu care să fim complet mulțumiți.”, spune el. „Există o groază de dedicare de care avem nevoie.”
Ironic, acest proces îl încântă pe Atkinson cel mai tare. „Să filmezi mi s-a părut mereu dificil, stresant și îngrijorător.”, admite el. „Însă atunci când stai într-o cameră cu alte câteva persoane căutând idei și gândindu-te Nu ar fi amuzant dacă s-ar întâmpla asta? Asta este distractiv. Asta e ceea ce te ține în priză.
Odată cu desfășurarea procesului, echipa a ales o temă: analog versus digital. Pornind de aici, atât complotul cât și răufăcătorul din „Johnny English lovește din nou” au început să prindă contur. Filmul începe cu un atac cibernetic la MI7 în urma căruia identitatea tuturor agenților este compromisă. Fără nimeni care să poată apăra securitatea națională britanică, Primul-Ministru nu are altă soluție decât să apeleze la foști agenți pentru a salva ziua.
Johnny English este acum profesor de geografie la o școală pregătitoare din întunecatul și necunoscutul Lincolnshire, după ce a fost forțat să se retragă anticipat. El este unul dintre foștii agenți chemați să găsească criminalul cibernetic.
Un bărbat care a lucrat în zilele de dinaintea tehnologiei digitale, Johnny English rămâne exemplul perfect pentru lumea ce are la bază tehnologia analog. „Cu cât lumea devine mai digitalizată, cu atât analogul devine extraordinar.”, spune Davies. „Bineînţeles, analogul are un avantaj principal comparativ cu digitalul în secolul XXI. Analogul este invizibil pentru lumea digitală.”
Reprezentantul lumii digitale hi-tech este miliardarul Jason Volta, șeful unei companii de tehnologie. Acesta se întâlnește cu Primul-Ministru pentru a o convinge să îi ofere companiei lui dreptul de a se ocupa de problemele tehnologice de securitate digitală din Marea Britanie. În timp ce Premierul încearcă să convingă liderii din întreaga Uniune Europeană să facă același lucru. Puțini sunt cei care își dau seama că Volta se află în spatele breșei de securitate și în spatele încercării de șantaj. În timp ce Johnny English se tot împiedică în planul său de a-l prinde pe infractor fiindcă nimeni nu-l crede, tot ce i-a mai rămas este să găsească dovezi.
Cu Johnny întors la MI7, scenariul și personajele au început să fie create, astfel încât să prindă contur o poveste care să-l ducă pe protagonist din Londra pe Riviera Franceză și mai apoi în Scoția. După cum Atkinson explică, scenariul și dezvoltarea acestuia se reduc la doi factori principali: „Este aceasta o glumă pe care ar spune-o Johnny English și este o glumă destul de bună?” Sarcina lui era să se asigure că tonul pe care îl folosește este în concordanță cu caracterul personajului său, „spionul care nu este atât de bun pe cât se crede.”
Davies îl laudă pe Atkinson pentru simțul umorului înnăscut și pentru modul în care îl înțelege pe Johnny English. „Rowan știe exact ce i s-ar potrivi personajului, cum ar reacţiona el într-o anumită situaţie. Anumite lucruri sunt uneori prea mărețe sau prea ciudate. Trebuia să pară real și totodată veridic, altfel nu ar fi mers. Lumea din jurul lui trebuie să fie complet normală pentru a fi amuzant. Rowan este foarte atent la aceste detalii.”
Regizorul
Scenariul pentru „Johnny English lovește din nou” a fost exploatat cu un an înainte ca regizorul să se alăture echipei. David Kerr, un regizor cu un CV impresionant, a lucrat cu comedieni după ce a fost nominalizat la două premii BAFTA. Oferta de a lucra la o comedie de profil cum este „Johnny English” i s-a părut prea tentantă pentru a o refuza.
„Am fost un mare fan al primelor două filme”, spune Kerr. „Mi s-au părut extrem de amuzante, iar copii mei le iubesc. Am fost de mult timp un mare fan Rowan Atkinson. Adică cine nu este? Am crescut cu „Not The Nine O’Clock News”, „Blackadder”, „Mr. Bean” și toate filmele în care a jucat atât de bine, așa că din start mi-a plăcut ideea proiectului. Apoi am citit un scenariu provizoriu și m-am îndrăgostit. A fost un adevărat tumult, avea acțiune, aventură și mi-au venit în cap multe idei pentru a-l dezvolta.
Pentru Clark, Kerr era alegerea ideală pentru a-l ajuta pe Atkinson să își exploateze remarcabilul talent în comedie. „David este un regizor cu instincte comice grozave, dar totodată este și genul de persoană care poate colabora cu oricine, chiar și cu o persoană care se află în centru tuturor lucrurilor.”, explică el. „Nu ar fi existat niciun film fără Rowan. Totul se rezumă la comedia sa și la procesul comic, iar asta îl implică într-o măsură foarte mare pe el. Rowan este unic în acest sens. Nu este un simplu actor. E mai mult de atât. Este un comediant și ai nevoie de cineva care să înțeleagă tot procesul.”
Kerr i-a fost recomandat lui Atkinson, iar atunci când cei doi s-au întâlnit, Rowan a simțit că acesta ar fi cu siguranță persoana care ar face față unei asemenea provocări. „Este obișnuit să lucreze cu actori care sunt și scenografi, cu actori care sunt totodată și creatori de conținut pentru că la sfârșitul zilei știe că totul este un parteneriat.”, spune Atkinson. „Nu tinde să fie regizorul care să le spună actorilor ce și cum să facă, pentru că actorii aceia au deja o idee despre cum vede el totul pe ecran. Într-un fel sau altul ține de empatia față de ceea ce dorește și actorul să realizeze.”
Cu Kerr la bord, întreaga echipă a continuat să dezvolte scenariul a cărui inimă este reprezentată de ideile și glumele lui Atkinson care se simțea cel mai aproape de personaj. Este un proces care devine din ce în ce mai detaliat odată cu momentul în care echipa se apropie de producție în sine. David povestește că în ziua de dinaintea pregătirilor de producție, împreună cu Atkinson, a mai aruncat o privire peste scenariu, analizând fiecare linie de dialog pentru a se asigura că fiecare replică amuzantă se potrivește de minune.
„În ceea ce privește silul vizual și ritmul, am vrut ca Johnny English lovește din nou să pară un film ca rupt din seria Bond.”, spune Kerr. „În niciun caz mai puțin interesant sau mai puțin glossy – singura diferență avea să fie gradul de amuzament mult mai ridicat. Am lucrat împreună cu directorul de imagine, Florian Hoffmeister la reclame. Am știut că el mă va putea ajuta să obțin aspectul pe care l-am dorit de la film. De asemenea am lucrat foarte bine și cu editorul Mark Everson.”
Bough se întoarce
În „Johnny English lovește din nou” se întoarce și Bough, subordonatul lui Johnny de la MI7. Interpretat de Ben Miller, personajul a fost introdus în primul film din serie, în 2003, dar nu a apărut și în partea a doua „Johnny English... se întoarce!”. „Primul lucru la care ne-am gândit încă de la început, atunci când ne-am apucat de lucru, a fost dacă relația Bough-Johnny din primul film a fost una de bun augur.”, povestește Bevan. „Cei doi actori au lucrat foarte bine împreună, iar Ben îi ținea perfect hangul comediei lui Rowan.”
Bough a fost primul personaj la care s-au gândit atunci când a venit vorba de cine să se întoarcă alături de Johnny și s-a dovedit a fi o decizie foarte înțeleaptă. „A fost evident încă din primul moment că sunt geniali împreună”, adaugă Clark. Bough este ca o folie strălucitoare care împachetează perfect comedia lui Johnny, și într-un fel sau altul ne reprezintă pe noi, audiența. Deseori observăm cât de enervant este Johnny prin ochii lui Bough, așa că el devine practic un punct de vedere extraordinar pentru noi. El îi este de asemenea incredibil de loial lui English pe care îl stimează și îl îndrăgește.
Revenind în pielea lui Bough alături de Atkinson, Miller a avut un sentiment familiar. „A fost precum călătoria în timp. Părea că nimic nu s-a întâmplat între sfârșitul primului film și începerile filmărilor pentru acesta. Părea că am preluat totul exact cum lăsasem.” Ei bine, aproape. „Noi eram la fel, însă eram înconjurați de o cu totul altă lume.”, adaugă Miller. „Știi, camerele sunt diferite, tehnologia este alta.”.
Tehnologia s-a schimbat, dar același lucru s-a întâmplat și cu întreaga lume a spionilor. Faptul că Bough a fost readus în film, s-a potrivit de minune și cu tema filmului analog vs digital. „Părea cumva că întreaga echipă din primul film s-a reunit, însă era depășită, îmbătrânită cumva de noile tehnologii și nu se mai potriveau în peisajul contemporan”, spune David. „Asta nu înseamnă bineînțeles că ei nu știu să folosească noile lucruri, însă este vorba despre faptul că inima lor a rămas încă fidelă fostei generații.”
După cum spune Miller, analogul Johnny English – care preferă o mașină de modă veche în locul uneia ce pare un computer echipat – intră într-o aventură în care tehnologia îți poate urmări și amprenta digitală. „Pentru a nu fi urmăriți în această lume digitală, aveau nevoie de un spion învechit. Așa că Johnny este tipul de care Marea Britanie are nevoie pentru a fi salvată.”.
Bough joacă un rol important în poveste, păstrând misiunea pe linia de plutire și pe Johnny cât mai departe de probleme.” Lucrul important pe care este nevoie să-l știm despre Bough este că în situațiile în care are vreo responsabilitate, este neajutorat.”, spune Miller. „Nu are abilitatea de a improviza, abilitate care pentru Johnny este înnăscută de altfel. El este doar un ajutor de erou. Este foarte competent, dar nu are calităţi de lider, iar asta mi s-a părut mereu foarte amuzant. Ori de câte ori facem un cadru, Bough e ca un iepure ce se află în lumina farurilor unei mașini, neajutorat și neputincios fără Johnny. Johnny este lebăda. Bough este piciorul lebedei.”, râde el.
Pentru Atkinson aceasta a fost ocazia potrivită de a reînvia o relație uitată cumva în primul film. „Sunt foarte puțini oameni cu care să mă simt bine într-un parteneriat de comedie.”, spune el. „Tony Robinson, care îl joacă pe Baldrick în „Blackadder” a fost cu siguranță unul. Ne-am conectat. O relație similară am avut cu Ben. Cred că jucăm extrem de bine unul lângă celălalt.”
Kerr a fost de asemenea încântat să-l aducă pe Bough înapoi, readucând la viață clasică comedie. „Bough e un fel de servitor pentru stăpânul Johnny. Nu pune niciodată la îndoială judecată comandantului, dar vor exista momente în care în particular se va întreba: asta chiar este ceea ce vreau să fac?”
Nou-veniții
Cu un număr impresionant de roluri secundare, „Johnny English lovește din nou” și-a permis să abordeze câteva talente fantastice. Printre aceștia se numără și Emma Thompson care juca rolul Primului-Ministru.
„Emma a fost greu de adus în proiect pentru că este ca un maestru actor”, spune Atkinson, „însă vine dintr-un domeniu al comediei asemănător cu al meu”. Thomson a lucrat timpuriu în schițele de comedie și a jucat în 1989 împreună cu Atkinson în comedia romantică „The Tall Guy”.
Emma Thomson a fost încântată să facă parte din distribuție. „Cred că scenariul este foarte bine scris și este foarte amuzant: simplu, dar cu un farmec al său. O poveste bună, drăguță, amuzantă și enervantă.”, spune ea. „Îmi place Johnny English. Chiar e anti James Bond. Este un fel de antidot față de modelele de sex masculin foarte puternice, și sincer, destul de obositoare.”
Acesta este primul rol al lui Thomson ca Prim-Ministru, așa că a ales să se inspire dintr-o multitudine de politicieni. „Personajul a fost realizat ca un mix. E o combinație între Thatcher, Blair și May. E cea mai întunecată versiune a acelor politicieni și se folosește de funcția sa pentru că dispune de o anumită putere. Atunci când o întâlnim este disperată. Ia numai decizii disperate, catastrofale. Chiar dacă este o comedie și e normal să fie prostuță, a fost interesant să mă gândesc cum ar fi să ai acea putere cu adevărat. Ca Premier se crede foarte importantă, iar atunci când simte că pierde din putere, devine disperată, la fel ca un animal în cușcă.
„Cred că ne-a făcut mândri”, spune Atkinson. „Aveam nevoie de cineva care să fie puternic și serios și să fie credibil în rolul de Prim-Ministru. Poate fi un Prim-Ministru de comedie. Și bineînțeles ne dorim un Premier care să aibă o strălucire în ochi”.
Situația este atât de absurdă și se învârte în jurul realității. „Epoca digitală a schimbat totul”, spune Thomson. „Infracțiunile s-au schimbat de-a lungul timpului la fel ca umanitatea, dar acum devine cumva invizibilă, iar asta face parte din poveste.”
Pentru rolul lui Jason Volta, americanul miliardar care se află în spatele atacului cibernetic, producătorii s-au gândit la Jake Lacy. El este cunoscut publicului larg pentru rolurile din „The office” și „Girls”. Volta, care deține propriul algoritm de securitate a datelor, apare ca personaj negativ în film, după ce Primul-Ministru îi oferă acces la baza de date a Marii Britanii.
„Cu siguranță are numai de câștigat fiindcă i-a fost oferit accesul la baza de date.”, susține Lacy. „Dar există cu siguranță un motiv pentru care Volta crede că acest lucru va duce rasa umană la un alt nivel și că rasa umană nu este mereu cum ar putea fi. Și ceea ce face cu adevărat este să forțeze natura umană să ajusteze și să schimbe realitatea.”
Un alt membru cheie al distribuției este Olga Kurylenko care o joacă pe Ophelia. Atunci când Johnny o cunoaște ea lucrează ca asistentă a lui Volta. „La început ea este un personaj misterios”, spune Kurylenko. „Nu ai cum să știi ce e în mintea ei și cine este de fapt.”. Identitatea ei va fi dezvăluită mai târziu, dar până atunci, Johnny se îndrăgostește de ea. „A devenit imediat atras de ea și crede că ceva romantic se va lega între ei.”, adaugă actrița.
Kurylenko nu este străină de lumea spionajului, jucând în „007 Partea lui de consolare” și se potrivește perfect cu ceea ce gândise Davies legat de acest personaj. „Mereu mi-am imaginat o persoană care să existe într-o lume diferită de cea a unui film cu Bond.”
Kerr o numește pe Kurylenko o „revelație” în „Johnny English lovește din nou”. „E cu siguranță o actriță de comedie. Este vorba despre înrădăcinarea lui Johnny într-o lume credibilă. Așa că tot ceea ce face Olga... plantează cumva puțin din ceea ce Rowan are de făcut într-o scenă. Mai mult de atât, aduce un stil propriu de comic, inteligent și ușor de captat.”
Distribuției i se alătură și Matthew Beard („The Imitation Game: Jocul codurilor” și „Doctor Foster”) „în rolul noului șef al lui MI7”, așa cum subliniază actorul. „El se află acolo pentru a-i face cunoștință lui Johnny cu noua lume a spionilor”, adaugă James. El este plin de idei și este o combinație dintre vechi și nou, așa că are parte de un mic conflict.”
Pentru o scenă în care agenți retrași sunt readuși în peisaj pentru a da o mână de ajutor în criza atacului cibernetic producătorii s-au gândit la unii dintre cei mai distinși interpreți britanici. Charles Dance joacă rolul agentului Șapte, Michael Gambon este agentul Cinci, iar Edward Fox preia rolul agentului Nouă.