"Making Waves" proiectează astăzi la New York, fără sprijinul statului român, cel mai bun film românesc al anului
După dealuri, în închiderea evenimentului independent dedicat filmului românesc, ce a început pe 29 noiembrie
În cadrul Making Waves: New Romanian Cinema se va proiecta astăzi, la New York, cel mai bun film românesc al anului, După dealuri, în închiderea evenimentului dedicat filmului românesc ce a început pe 29 noiembrie.Timp de o săptămâna, Making Waves: New Romanian Cinema a prezentat o retrospectivă a celor mai valoroase producţii recente, deschiderea făcându-se cu producţia Despre oameni şi melci, a lui Tudor Giurgiu. Evenimentul s-a desfăşurat pentru prima oară în şapte ani cu bani provenind din donaţii, Guvernul României oprind finanţarea festivalului în vara acestui an.
Publicaţii prestigioase americane, printre care New York Times, Village Voice şi Wall Street Journal, au dedicat spaţii ample festivalului Making Waves: New Romanian Cinema şi contextului în care acesta are loc, oferindu-i o expunere fără precedent, în chiar preziua evenimentului. Cu titlul "Purtând torţa cinematografului românesc. Atunci când politicienii spun stop, curatorii din domeniul cinema-ului încep pe cont propriu", The Wall Street Journal a punctat în articolul de anunţare a evenimentului că România - "trecută prin ocupaţia nazistă, prin bombardamente în timpul războiului şi printr-o dictatură comunistă, apoi printr-o revoluţie sângeroasă şi prin perioada post-comunistă de eliberare, în mod puţin surprinzător a produs un univers cinematografic în culori sumbre - însă, chiar aşa, cinematograful românesc a devenit treptat treptat un component central al culturii cinematografice globale".
The New York Times titra: "Festival rechemat acasă de politicieni. Actualul guvern condus de către primul ministru Victor Ponta, o coaliţie între foştii comunişti şi un partid conservator, a emis în iunie o ordonanţă de urgenţă care modifică statutul declarat în 2003 al Institutului Cultural Român. Până în prezent, acesta depindea direct de preşedintele Traian Băsescu, rivalul politic al lui Victor Ponta". The New York Times o citează pe Corina Şuteu, care a demisionat în septembrie anul acesta împreună cu adjuncta ei, Oana Radu, din funcţia de director al Institutului Cultural Român de la New York: "sosirea noului guvern la Bucureşti ne-a trimis înapoi la stadiul zero. Actualul guvern s-a întors la o abordare foarte desuetă a problemei culturii, şi nu consideră 'noul val' al cinematografului românesc drept reprezentativ din punct de vedere cultural...". "Este ca într-o piesă de teatru de Eugen Ionesco", declara pentru aceeaşi publicaţie Mihai Chirilov, directorul artistic al festivalului, făcând referire la autorul considerat părintele teatrului absurdului. "Este o combinaţie surprinzătoare, care dovedeşte că singurul obiectiv al guvernanţilor este acapararea puterii", a concluzionat Chirilov.
La New York, Festivalul filmelor româneşti s-a ţinut pentru prima oară în 2006, sub egida Institutului Cultural Român, şi - anul trecut, în cadrul Lincoln Center. Ca rezultat direct al noilor politici ale guvernului român, finanţarea pe 2012 a Institutului Cultural Român a fost anulată, ceea ce a pus în pericol programele culturale internaţionale precum acest Festival alFilmului Românesc de la New York. "Making Waves", după cum se numeşte acum Festivalul, s-a transformat într-un proiect al foştilor conducători ai Institutului Cultural Român de la New York, Corina Şuteu şi Oana Radu. Pentru a obţine fondurile tăiate de guvernul român, Şuteu şi Radu au demarat o campanie de donaţie care a strâns peste 22.000 de dolari de la 263 de donatori.
Making Waves este, aşadar, o iniţiativă independentă care şi-a propus să asigure o continuitate a prezenţei cinematografiei româneşti în spaţiul american şi consolidarea parteneriatului cu Film Society of Lincoln Center. „Film Society of Lincoln Center se bucură să continue promovarea acestei generaţii extraordinare de filme şi regizori din România prin susţinerea festivalului Making Waves, mai ales în contextul recentelor schimbări guvernamentale din România, care au pus în pericol sprijinul acordat de stat artelor şi culturii”, declara Scott Foundas, director asociat de programe al FSLC şi membru în Board-ul festivalului.
-
alex_il_fenomenope 1 ianuarie 2013 22:29Ar trebui sa fie un exemplu pentru multi, festivalul a mers mai departe chiar daca Guvernul nu si-a dat interesul!