Oscar 2024: predicții finale
Cea de-a 96-a gală Oscar va avea loc în noaptea de duminică, 10 martie, spre luni, 11 martie, începând cu ora 1 și va ține trei ore, până la 4 dimineața
Câteva ore ne mai despart de noaptea Oscarurilor, pe care o putem urmări în transmisiune directă, și anul acesta, practic de câteva ediții bune încoace, iar acest lucru ne ține conectați cu unul dintre cele mai importante evenimente din industria filmului și cu tot fastul galei.
Oppenheimer a fost nominalizat la 13 categorii diferite, dar are de înfruntat o concurență cu greutate, cursa fiind strânsă în categoria „Scenariul adaptat” pe când, la categoriile montaj și muzică originală, concurează talente legendare.
Există, de asemenea, mult suspans la categorii precum „Cea mai bună animație”, precum și la categoriile „Cele mai bune costume” și „Scenografie”, unde votanții au avut de ales între lumile extrem de diferite ale lui Poor Things și Barbie.
Cel mai bun film
A trecut mai mult de un deceniu de când un film a bifat în totalitate principalele premii precursoare Oscarurilor, adică a luat acasă trofeele pentru cel mai bun film de la Globurile de Aur, Critics Choice, Screen Actors Guild, Directors Guild, Producers Guild și BAFTA. Acel film a fost Argo, care - bineînțeles - a continuat câștigând cel mai important premiu Oscar în 2013 - la fel ca filmul ce a reușit această performanță înainte de el, Slumdog Millionaire din 2008. O astfel de dominație nu se întâmplă prea des, comentează Vanity Fair, dar - atunci când se întâmplă - această categorie, „Cel mai bun film”, devine extrem de ușor de prezis.
Și astfel, Oppenheimer se va alătura recordmenilor, după ce a obținut victorii după victorii în acest sezon, niciun alt concurent nefiind capabil măcar o dată să îi ia trofeul și să îi încetinească din elan. Este un moment de binemeritată glorie pentru scenaristul și regizorul Christopher Nolan, singura întrebare rămasă este câte Oscaruri va lua acasă fenomenul cu încasări de aproape 1 miliard de dolari.
Cel mai bun regizor
Sunt unii ani în care se poate garanta că un film va câștiga premiul pentru cel mai bun film fără o victorie echivalentă și pentru regizorul său, dar acesta nu este unul dintre acei ani. Christopher Nolan este unul dintre cei mai influenți și respectați regizori mainstream de la Hollywood de aproape 20 de ani și, chiar înainte ca Oppenheimer să devină un succes global, el a fost una dintre ultimele mari speranțe pentru realizarea de filme originale la scară de blockbuster. Numele lui a fost cel cu care Oppenheimer a fost vîndut, și ar fi imposibil de recompensat unul fără celălalt.
Cea mai bună actriță
Există mari șanse ca Emma Stone să obțină victoria în această categorie, dar - după marele triumf al lui Lily Gladstone la SAG Awards/Premiile Sindicatului Actorilor, pe 24 ianuarie - șansele sunt din nou în favoarea actriței din Killers of the Flower Moon, scrie în unanimitate presa internațională.
Ambele actrițe au oferit interpretări deosebite - rolul aventuros al lui Stone în Poor Things este piesa centrală a filmului, în timp ce interpretarea emoționantă a lui Gladstone în rolul unei femei îndurerate aflate în centrul unei conspirații oribile și mortale în Killers... este inima sângerândă a filmului.
Lupta în această categorie este una acerbă în general, cu performanțe extraordinare și variate de la un nominalizat la altul, dar Gladstone și Stone au obținut până acum partea leului în materie de premii. Nu doar asta, dar Gladstone a făcut istorie pe tot parcursul sezonului. Ea este primul actor nativ american care a câștigat un premiu SAG la categoria „Cea mai bună actriță”, iar o victorie la Oscarurile din 11 martie va fi prima pentru un indian american, Gladstone făcând parte din Tribul Blackfeet din rezervația indiană Blackfeet din Montana.
Cel mai bun actor
Această categorie a fost plină de controverse în ultimii ani, de la șocanta victorie a lui Anthony Hopkins cu The Father, în detrimentul regretatului Chadwick Boseman, văzut ca favorit, până la victoria lui Brendan Fraser, care l-a depășit la limită pe Austin Butler, favoritul de anul trecut.
Ediția din acest an are doi favoriți. În timp ce Paul Giamatti l-a învins pe Cillian Murphy la Critics Choice și continuă să se afle pe un val de cronici elogioase și apreciere a întregii cariere după ce a jucat în The Holdovers, starul filmului Oppenheimer a obținut victorii atât la SAG cât și la BAFTA - două grupuri din industrie care au o suprapunere semnificativă de membri cu Academia. Mai mult, Oppenheimer pare pregătit să bifeze multe categorii la Oscaruri la fel cum a făcut-o și Everything Everywhere All at Once cu doar un an în urmă.
Cazul lui Murphy este destul de asemănător cu cel al lui Michelle Yeoh, cel al unei figuri cunoscute care oferă o mare și rară apariție în rol principal într-un film de care Academia nu se mai satură. Această combinație va fi, din nou, prea puternică pentru a fi negată, scrie Vanity Fair.
Cea mai bună actriță în rol secundar
După ce a câștigat aproape toate premiile categoriei din acest sezon - inclusiv SAG, Critics Choice, BAFTA, Globul de Aur și o mulțime de premii ale criticilor - Da'Vine Joy Randolph este o concurentă de neoprit, cum nu vedem la nicio altă categorie.
Jodie Foster, de două ori câștigătoare a premiului pentru cea mai bună actriță, a obținut unele dintre cele mai bune recenzii din ultimele decenii pentru rolul cald din Nyad, în timp ce Emily Blunt a primit prima nominalizare mult așteptată pentru rolul din Oppenheimer. Danielle Brooks și America Ferrara, ambele nominalizate pentru prima dată, ao o legiune tot mai mare de fani. Dar anul acesta îi aparține lui Randolph pentru filmul The Holdovers, e de părere, în unanimitate, presa de specialitate.
Cel mai bun actor în rol secundar
La fel ca dominația în categoria ei a lui Da'Vine Joy Randolph, Robert Downey Jr. a cîștigat toate trofeele importante pentru care a fost nominalizat, inclusiv Globul de Aur, BAFTA și - cel mai recent - premiul SAG pentru cel mai bun actor în rol secundar.
Există multă apreciere pentru toți cei cinci actori din această categorie, mai ales având în vedere gama de interpretări reprezentate. Robert De Niro este de așteptat să obțină o nominalizare ori de câte ori lucrează cu Martin Scorsese, scrie Vanity Fair; Sterling K. Brown este magistral în scenele sale din American Fiction; și - atât Mark Ruffalo, cât și Ryan Gosling- joacă în cheie diferită personaje hilare, de premiat. Și, totuși, arcul meticulos și amenințător al lui Downey jr. în Oppenheimer a captat cea mai mare parte a atenției și a aclamațiilor, încununând o poveste de revenire (și ieșire din cercul vicios al interpretării lui Iron Man).
Cel mai bun scenariu original
Toate semnalele sunt că filmul francez Anatomia unei prăbușiri, care a fost primit cu căldură în SUA după ce a luat Palme d'Or la Cannes, va câștiga în categorie. Filmul este nominalizat la cinci premii Oscar, inclusiv pentru cel mai bun film, regizor și actriță. Totuși, aceasta este cursa pe care are cele mai mari șanse să o câștige, deoarece a bifat premii peste premii, iar co-scenariștii (și cuplul) Justine Triet și Arthur Harari au câștigat atât Globul, cât și BAFTA.
Pentru a înțelege cât de neobișnuit este acest lucru, singurele două câștigătoare din categoria „Scenariu original” din acest secol care nu sunt de limbă engleză au fost Parasite și Talk to Her - două filme ale unor autori internaționali deja cunoscuți în Statele Unite, Bong Joon-ho și, respectiv, Pedro Almodóvar.
Anatomy... a prezentat-o, în esență, pe Triet publicului american, filmul ei fiind atât de iubit încât ar putea să o aducă pe scena galei pe 11 martie.
Totuși, mai este loc pentru o răsturnare de situație, deoarece mai mulți scenariști de calibru sunt nominalizați aici. Past Lives a câștigat premiul pentru cel mai bun film și cel mai bun regizor la Independent Spirit Awards, iar scenariul rămâne singura șansă viabilă pentru Celine Song de a obține un Oscar.
Afecțiunea publicului de pretutindeni pentru The Holdovers este profundă, iar dacă va avea un rezultat mai bun decât se așteaptă la Oscar, aceasta este categoria în care trofeul ar putea să apară.
Totuși, din moment ce nici unul dintre nominalizații categoriei nu a reușit până acum să învingă Anatomy la premiile ce au precedat Oscarurile - contracandidații Anatomiei... rămân în spate din punctul de vedere al șanselor.
Cel mai bun scenariu adaptat
Este foarte ciudat să nu dăm drept câștigător, în această categorie, filmul Barbie, succesul mondial din 2023 al unei scenariste și regizoare care, în mod remarcabil, este prima persoană din istorie care a avut toate cele trei filme pe care le-a realizat în calitate de regizor solo nominalizate pentru cel mai bun film.
Cum Greta Gerwig a fost lăsată pe dinafară din lista celor mai buni regizori, părea cu totul posibil ca ea și co-scenaristul și soțul Noah Baumbach să fie recompensați cu Oscar pentru scenariul lor, o abordare spirituală și nesfârșit de inventivă a celebrei păpuși Barbie. Este încă pe deplin posibil ca acest lucru să se întâmple. Dar este, de asemenea, imposibil de negat curentul favorabil de care se bucură Cord Jefferson, scenaristul lui American Fiction (așa cum Gerwig a fost cu Lady Bird, un scenarist-regizor pentru prima dată cu o nominalizare).
Filmul American Fiction a câștigat premiul pentru scenariu la BAFTA, precum și la Independent Spirit Awards. De asemenea, este greu de negat că Oppenheimer este pregătit pentru o seară uriașă, iar adaptarea inventivă a masivei biografii americane Prometheus de către Nolan este o performanță excepțională. Toate acestea fac ca această categorie să fie una dintre cele mai greu de prezis, dar mizăm pe faptul că alegătorii vor să dea lui American Fiction ceea ce merită, iar acesta este cel mai bun loc pentru a o face, scrie presa internațională.
Cel mai bun film străin
O altă categorie cu concurenți unul și unul este „Film internațional” - toate cele cinci filme merită vizionate. Acestea fiind spuse, The Zone of Interest, al lui Jonathan Glazer, este principalul favorit, nu doar datorită celorlalte patru nominalizări - pentru cel mai bun film, scenariu adaptat, regie și sunet - ci și datorită victoriilor sale precursoare în această categorie, cu premii BAFTA, Critics Choice, Gotham Independent Awards și Indie Spirits.
Drama înfricoșătoare despre familia unui lider nazist care trăiește lângă Auschwitz a captivat publicul încă de la premiera sa și de la câștigarea Marelui Premiu la Cannes. Următoarea oprire ar putea fi aurul la Oscarul, în categoria „Cel mai bun lungmetraj internațional”, cu un ușor potențial de a-l supăra pe Oppenheimer la categoria sunet.
Film de animație
Pentru prima dată asistăm la un test pentru a vedea cât de mult a evoluat Academia în ultima vreme, scrie presa internațională. Băiatul și Heron este un concurent internațional, complex și neobișnuit, captivant, care se confruntă cu presupusul lider Spider-Man: Across the Spider-Verse. Deja, filmul lui Hayao Miyazaki a câștigat Globul de Aur și BAFTA pentru cel mai bun film de animație, acesta din urmă fiind un semnal cheie al capacității sale de a convinge un număr mare de votanți din industrie - ceea ce reprezintă un punct sine qua non pentru Oscar.
Spider-Verse, însă, a avut parte de mai mult avânt recent, luând acasă Annie Award și PGA.
Într-un an obișnuit, am spune că Heron a demonstrat suficientă forță pentru a reuși să se impună în fața Academiei, deoarece corpul de vot al Oscarurilor este din ce în ce mai diversificat, cu membri de pe tot globul, iar Miyazaki este un câștigător din trecut cu acest grup. (Faptul că acesta ar putea fi ultimul său film sporesc șansele.)
Dar Spider-Verse este o concurență acerbă: Este mult mai accesibil decât Heron, aclamat pe scară largă și extrem de popular. Spider-Verse pornește de la un nivel mult mai ridicat decât Heron ca popularitate și acest fapt îi va aduce victoria la Oscar, în cele din urmă.
Lungmetraj documentar
20 de zile în Mariupol, de Mstyslav Chernov, este o privire sfâșietoare asupra invaziei Rusiei în Ucraina, care a început în 2022. In timpul atacului asupra Mariupolului, jurnalistul ucrainean Chernov și colegii săi de la Associated Press au filmat și trimis cu curaj mesaje din orașul asediat unde au fost prinși. Imaginile, în care au apărut morți devastatoare în rândul civililor, au ajutat la alertarea lumii asupra a ceea ce se întâmpla pe teren. Filmul lui Chernov a primit un premiu BAFTA, DGA și un Pulitzer, pe lângă numeroase alte distincții.
Filmul Four Daughters, al regizorului tunisian Kaouther Ben Hania, este cel mai probabil al doilea clasat, având în vedere debutul său impresionant la Cannes, care a dus la câștigarea premiilor César, Gotham și Independent Spirit Award.
Toate cele cinci nominalizări de aici sunt pentru filme și regizori internaționali (Uganda, India și Chile sunt, de asemenea, reprezentate), un indicator intrigant al numărului tot mai mare de membri internaționali ai secțiunii de documentare, care reprezintă acum 20% din numărul total de votanți.
Urmărește emisiunea Cinemagia și vezi ”cui au dat Oscarul” Irina Margareta Nistor, Toni Grecu și Marius (Încă Ceva):