Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Când trei crime sunt comise în micul oraș Banpo din China, Ma Zhe, șeful poliției, este însărcinat să le rezolve. În Râul ucigaș/Only The River Flows, tânărul regizor chinez Wei Shunjun, deţinătorul unei mențiuni speciale a juriului la Cannes în 2018 pentru scurtmetrajul On The Border, selectat în secţiunea Un Certain Regard cu acest thriller de lungmetraj, ne invită - mai mult decât o fac semnatarii oricăror alte filme recente - la interpretare.

Aparent un film polițist, Râul ucigaș este un film psihologic, care surprinde degradarea mentală. Eroul este un polițist, un detectiv – ei bine, nu unul de Hollywood – ci unul din China comunistă, încă (aparent) neatinsă de revoluția tehnologică a ultimelor decenii – care undeva la mijlocul anilor 1995 își are biroul într-o stranie secție de poliție, un cinematograf dezafectat, și care se confruntă cu o serie de crime în orășelul adormit, toate pe malurile pline de mâl ale râului care curge leneș în preajma orașului.

Tot filmul, și nu doar scenele onirice, au un aer de vis, începând de la imaginile orașului adormit, scenele de noapte cu străduțe pustii, de străduțe bătute de ploaie sau dialogurile ori banale ori la limita absurdului dintre personaje. Cu toată premisa unui film polițist, Only The River Flows face totul pentru a demonta intriga polițistă și îl transformă în cronică ruperii tot mai accentuate de realitate a personajului titular.

Scene aparent anodine, fără o logică în intriga polițistă – ca ritualul jocului de tenis de masă cu mingi portocalii, sunt întrerupte de indicii reale: rând pe rând apar atât victimele, cât și pistele, iar potențialul suspect este atât de la îndemână încât pare să fie nevinovat. Într-adevăr, așa ar fi într-un film polițist tradițional: suspectul cel mai plauzibil este mereu nevinovatul. Doar că Râul ucigaș nu e un film polițist tradițional.

Un film care amestecă stilul lui Kevin Lynch cu universul pictural al Chinei rurale – imaginile sunt ca de acuarelă - Râul ucigaș oscilează între film noir, ca subgen al filmului polițist, și genul psihologic. Amatorii filmelor polițiste s-ar putea să fie consternați, însă modul în care acțiunea este deconstruită creează un univers deopotrivă oniric și monstruos, care oscilează între grotesc, absurd și rațional.

Râul ucigaș/Only The River Flows a fost un succes la box office în țara natală, demonstrând că și filmul de artă poate ajunge un blockbuster. De la lansarea în China, pe 21 octombrie 2023, Only the River Flows a adunat peste 220 de milioane de yuani (30 milioane de dolari), potrivit platformei de ticketing Maoyan.

O parte semnificativă a succesului filmului a constat, scria sixthtone.com, în narațiunea sa ambiguă. Only the River Flows încurajează publicul să tragă propriile concluzii, contribuind la alimentarea unor dezbateri pe scară largă pe rețelele de socializare. Pe populara platformă de socializare Douban, filmul a adunat peste 82.000 de comentarii, spectatorii discutând cu nerăbdare interpretările lor.

„Este ușor să faci un film de suspans, dar este dificil să faci un film care să permită publicului să se scufunde în intrigă și să o interpreteze în felul său”, se arată într-unul dintre comentariile de pe Douban. „Only the River Flows face acest lucru și este ca un experiment psihologic”.

Filme