Retreat Vama Veche: un film comercial despre relațiile complicate

Ada Condeescu, Adela Popescu și Laura Cosoi sunt protagoniste într-o nouă comedie ușoară despre complicațiile din relațiile romantice

Povestea scrisă de Ovidiu Niculescu și regizată de Petre Năstase le are în prim-plan pe trei cele mai bune prietene: Eva (Ada Condeescu), o terapeută specializată pe probleme de cuplu, Corina (Adela Popescu), un medic stomatolog, și Dana (Laura Cosoi), CEO al unei companii publicitare. Având în vedere faptul că Eva urmează să se căsătorească cu Victor (Răzvan Fodor), celelalte două amice decid să îi organizeze o petrecere a burlăcițelor în Vama Veche, la un resort care oferă cursuri de Tantra Yoga. Intriga începe atunci când cele trei realizează că proprietarul resortului este nimeni altul decât fostul iubit al Evei, Matei (Radu Vâlcan), care a dispărut subit și fără explicație din viața ei. Acesta nu conduce locul de unul singur, ci alături de soția lui însărcinată, Nadia (Lia Sinchevici). Mai mult, instructorii de yoga care trebuie să țină cursurile au un accident mortal de mașină, așa că Matei îi înlocuiește cu trei localnici care par total paraleli cu practicile hinduse.

Important de menționat este faptul că toate cele trei protagoniste se confruntă cu tot felul de probleme în viețile lor romantice. Dacă Eva devine nesigură de căsătoria cu Victor atunci când îl vede pe Matei și dorește să descopere adevărul despre dispariția lui, Corina s-a refugiat în muncă și s-a îndepărtat de soțul ei, Octav (Ștefan Lupu), care se plânge că nu a mai făcut sex cu aceasta de mai mult de un an, unul dintre motive fiind nașterea copilului lor. De asemenea, Dana provine dintr-o familie destrămată și nu își poate ierta tatăl (Mihai Popescu) pentru că a divorțat de mama ei. În timpul liber, Dana are o relație deschisă cu doi bărbați, deși descoperim că aceasta încearcă să seducă toți bărbații pe care îi întâlnește. 

În ceea ce privește jocul actorilor, Ada Condeescu și Radu Vâlcan creează niște roluri reușite, iar relația dintre aceștia (și aflarea adevărului despre trecutul lor) este cea mai captivantă parte a filmului. Dinamica dintre cei doi este atât comică, cât și plină de tensiune, iar finalul poveștii lor este cu adevărat emoționant. N-am putut însă să nu remarc cadrul în care acesta stă afară la lumina lumânărilor, fiind înconjurat de trestii de stuf și fum. Oare s-a dorit o referință la Insula Iubirii?

Alte interpretări reușite sunt realizate de Adela Popescu, dar și de Daniel Nuță (unul dintre noii instructorii de yoga și un fost soldat din legiunea franceză), care ating cu măiestrie notele comice. Răzvan Fodor este de asemenea potrivit rolului său, acesta având de luat o decizie complicată în final. Laura Cosoi, pe lângă faptul că are de jucat un personaj antipatic (care se dovedește a fi narcisist și obsedat sexual, retreat-ul devenind pentru aceasta doar un concurs de seducție a câtor mai mulți bărbați), interpretează într-un mod neconvingător, încercând în mare măsură să stârnească amuzamentul prin exagerarea absurdă a reacțiilor faciale și a tonului său.

Dacă filmul începe cu Eva narând expoziția filmului, nu trece mult până când ajungem să vedem cadre frumoase cu Vama Veche, filmate din dronă, care alături de muzica aleasă, par să prezinte mai degrabă un videoclip muzical. Apoi, odată ce acțiunea se pune în mișcare, apar probleme, atât la nivelul dialogului, cât și al scenariului propriu-zis, care uneori nu este verosimil: secvența în care instructorii de yoga mor (ca urmare a apariției unui câine pe șosea ce determină rostogolirea mașinii) este emblematică pentru că nu funcționează nici din punctul de vedere al verosimilului, dar nici al absurdului de situație.

Lăsând la o parte anumite situații absurde de dragul absurdului, câteva glume clișeice sau linii de dialog nepotrivite de tipul "cum văd un orificiu, am erecție", filmul conține momente în care unele personaje au comportamente misogine. Discuțiile dintre personajul lui Mihai Popescu, un seducător cu experiență, și Mihai Mărgineanu, barmanul dintr-un club, se concentrează pe modul cel mai bun de a "cuceri" o femeie, iar primul chiar îi demonstrează celuilalt că strategia lui funcționează: o abordează pe personajul Adelinei Pestrițu (o adevărată femme fatale) jignind-o pentru a-i reduce încrederea în sine, ca mai apoi să îi dea înapoi încrederea prin cuvinte atent alese (după cum el însuși explică). Aici problema principală nu este numai că niciun personaj nu contrazice acest model toxic de masculinitate (iar personajul lui Mărgineanu chiar îl declară drept un model demn de urmat), dar unele femei din film se și comportă parcă special pentru a consolida credința că un astfel de comportament este în regulă și că acestea își doresc să fie cucerite de un astfel de tip de bărbați.

Retreat Vama Veche este un film comercial, lejer, cu o intrigă captivantă, ce reușește să creeze tensiune și comedie în special prin dinamica dintre Eva și Matei. Cu toate acestea, pelicula pierde din cauza existenței unor dialoguri deplasate, situații neverosimile, precum și un mod de raportare asupra femeilor necorespunzător epocii noastre.

Filme
Persoane