Revin la Festivalul Internațional de Film de la Berlin – trendurile 2023 și cronica 2020

Anul acesta nu voi lucra ca interpret, dar voi participa la Berlinale ținând cititorii Cinemagia la curent despre festivități, vedetele și în general filmele en vogue

La actuala ediție Berlinale (16-26.02.2023), România va fi reprezentată de Judith Strate care va face parte din ansamblul de actori și actrițe promovate la festival, intitulat Shooting Stars. Iar filmul Între Revoluții va concura în secțiunea Forum. Lungmetrajul românesc semnat de Vlad Petri este unul din cele 28 de titluri selectate pentru Forum. Între Revoluții este construit exclusiv din arhive potretizând destinele a două femei, Maria și Zahra, una din România, cealaltă din Iran, colege de facultate la Universitatea de Medicină din București. În 1979, când posibilitatea unei schimbări politice în Iran devine o certitudine, Zahra se întoarce în țara ei, luând parte la revoluția de acolo. Pentru următorii 10 ani, singurul lor mod de a comunica e prin intermediul scrisorilor. Încadrate de două revoluții, cuvintele lor descriu lupta femeilor pentru a fi auzite, societăți trecând prin schimbări radicale și o prietenie care nu poate fi destrămată.

Anul acesta nu voi lucra ca interpret, dar voi participa la Berlinale ținând cititorii Cinemagia la curent despre festivități, vedetele și în general filmele en vogue.

Printre noile trenduri se numără și noul obicei al publicului de a viziona seriale, deci nu întâmplător incepând cu ediția din 2023, organizatorii Berlinale în cooperare cu publicația Deadline, propun un nou premiu în cadrul categoriei Berlinale Series, ce prezintă seriale remarcabile din întreaga lume. Premiul introdus la Berlinale celebrează seriale ambițioase și inovatoare printre care se numără pentru prima oară la Berlin și un serial made în România.

Este vorba de mini serialul de 6 episoade Spy/Master, o producție Max Originals cu Ana Ularu și Alec Secăreanu în roluri centrale, alaturi de o distribuție internațională, filmat în Budapesta și la București.

Acțiunea din Spy/Master este plasată la apogeul Războiului Rece și prezintă o săptămână din viața lui Victor Godeanu (Alec Secăreanu, God's Own Country), mâna dreaptă a lui Nicolae Ceaușescu și cel mai important consilier al acestuia. Totuși, Godeanu are un secret. Este agent dublu și trebuie să fugă din România și să scape de Ceaușescu înainte ca acoperirea lui să fie compromisă.

Având doar o șansă pentru a rămâne în viață, el se folosește de o călătorie diplomatică în Germania pentru a fugi în Statele Unite ale Americii. Ajutat de o agentă Stasi sub acoperire și fostă iubită (Svenja Jung, Deutschland ’89), dar și de un agent CIA (Parker Sawyers, Southside with You), Godeanu trebuie să evite agenții KGB și spionii propriei țări (Ana Ularu, Siberia, și Laurențiu Bănescu, Umbre), pe deplin conștient că dezertarea îi pune soția (Andreea Vasile, Umbre) și fiica (Alexandra Bob, The Gymnasts) în pericol de moarte.

Spy/Master este scris de Adina Sădeanu și Kirsten Peters, regizat de Christopher Smith (Temple), iar imaginea le aparține lui Ben Wheeler BSC (The Tourist, The Baby) si Ádám Fillenz HCA (Vienna Blood, Battle: Freestyle). Antony Root, Johnathan Young și Anke Greifeneder sunt producători executivi. Ioanina Pavel este producător creativ. Viktória Petrányi și Judit Sós sunt producătoarele Proton Cinema, iar Tudor Reu este producătorul din partea Mobra Films.

De obicei lucrez ca interpret/translator la Berlinale unde abia ajung în ultima etapă a Festivalului Internațional de Film. În 2015 am fost angajată de organizatorii festivalului pentru conferințele de presă și interviuri la filmul lui Radu Jude Aferim!, în 2017 l-am reîntâlnit pe regizorul româno-german Călin Peter Netzer care participa cu „Ana, mon amour“ și în 2018 am tradus când Adina Pintilie câștiga Ursul de Aur cu „Touch me not/Nu mă atinge-mă“.

Atunci timpul devine foarte prețios și traiectul meu este clar definit: de la vizionarea pentru presă în Berlinale-Palast urmează un photocall la Hotelul Hyatt. Cu puțin noroc, am timp să trec și prin Lounge unde se prelindă actori importanți și au loc unele interviuri, unde sponsorii își etalează marfa iar catering-ul șampania și canapés. După photocall urmează conferința, evenimentul cel mai important! După conferința de presă care durează 40-45 de minute are loc premiera filmului, aici mă voi afla pe red carpet pentru a întâmpina echipa și actorii principali care vor răspunde la intrebările presei internaționale. După care voi trece pe la Lounge să mă întăresc (nu numai) sufletește de obicei cu o prietenă mondenă critic film de renume din Paris, o mare amatoare a lucrurilor bune și care se pare că cunoaște întreaga lume (importanta!) din industrie. Interviurile cu televiziunile și criticii de film din intreagă lume au loc în următoarele zile. 

Ca la actuala ediție Berlinale, ce se va desfășura în perioda 16-26 februarie, și la ultima ediție a  Festivalul Internațional de Film de la Berlin la care am participat în 2020, oferta de a lucra ca interpret a picat. Cu trei ani in urma lingua franca a filmului era franceza și cum îmi făcusem deja planul de a merge la Berlin cu biletele de tren și cazarea deja organizată m-am hotărăt să mă bucur din plin de timpul liber și să-mi activez sinergiile pentru perioada 22-26.02!

Hotărât și făcut! Primul eveniment la care am participat pe 22.02 mergând direct din tren cu tot cu bagajul la Meistersaal în Potsdammer Platz dând urmare invitației primite a fost conferința organizată de asociația WIFT-Women în Film and Television, la care a participat și Mariette Rissenbeek, noua co-directoare a Berlinalei. Cu o tematică palpitândă „How much Feminine Intelligence is in AI? – Opportunities and risks of new technologies for development, production and distribution of film, TV and streaming content.“ panelistele au discutat de exemplu despre cum algoritmul decide asupra contentului oferit abonaților de către platforma online Netflix.

A urmat apoi brunch-ul tradițional organizat de Institutul Goethe chiar la sediul acestuia, foarte bine vizitat, la care am reîntâlnit mai multe cunoștințe printre care o actriță și o reprezentantă al postului de televiziune ARTE. Mai rămăsese o ultimă invitație pe ziua aceea dar foarte importantă doarece venea din Bremen, orașul meu. Laura Byel de la sucursala Nordmedia din Bremen mă invitase la sediul casei de producție Maximfilm, al producătorului Peter Roloff, unde erau prezentate producțiile din Bremen care participau la Berlinale și unde într-un cerc răstrăns erau invitate talentele legate de Bremen împreună cu partenerii, și unde numai cu o parolă comunicată dinainte puteai intra. Aici l-am cunoscut si pe regizorul Sandro Giampietro care prezinta la Berlin în premieră comedia polițistă „Boot un Dood“ primul lungmetraj în dialectul german Niederdeutsch co-finanțat de Nordmedia. Nu mică mi-a fost surpriză întâlnind-o pe gazda Saskia Wegelein, o fostă colegă de universitate, care între timp conduce Filmbüro Bremen pentru promovarea culturii. Atmosfera foarte detașată, iar în mijlocul mesei din salon se afla conform invitației „coffee and cake“ un imens tort rotund, extrem de delicios -Tortul de Aur din Ciocolată. 

 A doua zi, pe 23.02, am participat la seminarul organizat de cea mai importantă comisie de film suedeză, din regiunea de vest al Suediei. Film i Väst a co-finanțat si filmul lui Cristi Puiu „Malmkrog“. Din întâmplare m-am așezat lângă Jess Conoplia, președintă AFCI (US) care la puțin timp după ce mi-a admirat cerceii a pășit pe scenă unde a discutat cu ceilalți invitați despre șansele de a primii finanțare ca producător, rezumănd că șansele sunt mai mari de a fi finanțat cu un content regional de un fond regional, acesta fiind cazul Germaniei. Printre participanți l-am recunoscut și pe Alex Trailă de la CNC cu care am discutat participarea CNC-ul anul trecut la Festival de Cannes și finanțarea nefinalizată cât și planurile pe viitor. Pe parcursul prânzului care a avut loc am stat de vorbă cu Jess Conoplia despre trasformările care au actual loc în Arabia Saudită odată cu decizia de a înființa cinematografe (care până acuma nu existau) discutând și șansele noului Festival Internațional de Film Red Sea din Jeddah care urma să se desfășoare în perioada 12-21 martie, dar care ulterior după Berlinale a fost reprogramat din cauza epidemiei Coronavirus. Am aflat de la Jess că urma să zboare în Arabia Saudita în luna martie pentru înființarea unei comisii de film.

Au urmat în următoarele zile diverse 'get together', ca de exemplu acela organizat de Soundtrack Cologne, un congres care reunește în fiecare an la Köln ingineri de sunet, sound designeri, compozitori, regizori și producători. Aici l-am cunoscut pe basistul și compozitorul Michael Beckman care împreună cu partenera sa, Maria, au creat compania Becktone. Am participat la brunch-ul dedicat talentelor din Europa de Est care a fost organizat de Festivalul Internațional de Film Cottbus (03-08.11.2020) în colaborare cu „Ost-West Koproduktionsmarkt“. Aici am revăzut mulți cunoscuți din industrie printre care pe regizorul și producătorul Stjepan Klein de la casa de producție Media Plus din Bremen. Producătoarea Silvia Schopf de la casa de Producție Ära Film, ne cunoscusem la Filmfest München, mi-a prezentat-o pe actrița Stephanie Lexer, aceasta este un shooting star în Germania! După care a urmat recepția organizată de Saarland Medien pentru Festivalul de Film Max Ophüls Preis. Acesta a fost inființat pentru promovarea tinerelor talente din Germania, Elveția și Austria, deci toate țările în care lingua franca este germana. Un `get together` foarte solicitat mai ales de actori, la care am primit o invitație de la Oliver Baumgarten, directorul artistic al festivalului numai prin relații, prin recomandarea actriței Stephanie Lexer. Următoarea ediție se va ține pe 18-24.01.2021 in Saarbrücken.

La fel ca Festivalul de Film Max Ophüls Preis și organizația IEFTA se dedică promovării tinerelor talente. Dar și diversității din industrie, IEFTA a sponzorizat Berlinale Africa Hub din European Film Market. In incinta hotelului Marriott au avut loc seminare urmate de discuții cu paneliștii Ragnhild Ek, Executive Producer „Beyond the Raging Sea”; Tamara Dawit (Egypt), Keith Shiri, programator și  mentor IEFTA, Mohamed Awad Farah (Sudanese Filmmaking Association); Talal Afifi (Sudan Independent Film Festival) și Sara Abbas Karoum (Sudanese Filmmaking Association). Au avut loc sesiuni și asistență pentru pop-up-uri sudaneze și etiopiene. Unul dintre alumnii IEFTA este Moges Tafesse. Pelicula sa, „Enchained” (2019), a intrat în SUA și Europa. Iar „Beyond the Raging Sea” emoționantul film realizat de Marco Orsini -președintele IEFTA- a primit standing ovations pe 24.03 la CinemaxX. De față era și Omar, unul dintre cei doi protagoniști ai filmului. Participasem la premiera care a avut loc în Septembrie 2019 la Festivalul Internațional de Film din El Gouna.

Diverse au fost și evenimentele care au avut loc în cele cinci seri petrecute la Berlin. O invitație mondenă la gala „Movie meets media“ care are tradițional loc la hotelul Adlon, organizată de Sören Bauer și clasată ca „the event“! O altă petrecere nu mai puțin  distinsă a fost organizată  de Medienboard Berlin Brandenburg-MBB la hotelul Ritz Carlton. Cei doi CEO-MBB Kirsten Niehuus si Helge Jürgens au sărbătorit cu cei peste 2.000 de invitați din film, mass-media și politică 12 filme care fac parte din programul Berlinale 2020 și trei producții de succes la box office din 2018 și 2019 care au restituit fondurile primite, sub sloganul "Scheck is Back" (cecul inapoiat). Aceste filme sunt: "Das perfekte Geheimnis", "Der Junge muss an die frische Luft" și "Systemsprenger", în regia lui Nora Fingscheidt. Nu au lipsit nici reprezentanții landului, doarece Medienboard este cea mai importantă structură de promovare a industriei cinematografice din regiunea Berlin Brandenburg.  La rândul său Landul Saarland a invitat la o petrecere cu spectacol organizată de producătorul Wolfang Reed care s-a ținut într-o locație mai diferită, într-o biserică și la care au participat mulți reprezentanți din industria cinematografică dar și politicieni din Saarland și Berlin. Prima întâlnire de film SaarLorLux a avut loc în 2016 și s-a repetat anual de atunci. Iar Comisia de Film din Portugalia a organizat, împreună cu Fest-New Directors/New Films Festival, o serată, la care am participat de mai multe, care s-a ținut ca în fiecare an la Ballhaus, o locație in stilul anilor 20.

Cel mai râvnit eveniment al Berlinalei la care am participat pe 26.02 a fost și ultimul, doarece urma să părăsesc ulterior Berlinale, la puțin timp după vizionarea parțială a documentarului „Iesirea trenurilor din gara“, semnat de Radu Jude. În ce consta acel highlight? Conform precizărilor lui Carl Bergengruen, CEO la MFG, este vorba de decernarea anuală a premiului Thomas Strittmatter în cadrul Berlinalei în memoria scenaristului si autorului Thomas Strittmatter. Din toate scenariile pe care fondul regional MFG le primește, juriul nominalizează trei scenarii. În cursă au fost echipa Milena Aboyan și Constantin Hatz cu proiectul „Unschuld auf Lager“, Daniel Nocke cu „Deine Flecken“ și Finn-Ole Heinrich, Dita Zipfel și Lena Kammermeier cu „Die erstaunlichen Abenteuer der Maulina Schmitt“. Decernarea premiilor a fost moderată de criticul de film Knut Elstermann, un foarte bun cunoscător al industriei de film și un excelent moderator pentru care am avut plăcerea să lucrez ca translator în trecut, doarece câștigătorii Urșilor sunt invitați la emisiunea lui Knut Elstermann transmisă de Radio Berlin-Brandenburg în direct. Premiul a fost înmânat de Ministrul de Stat Petra Olschowski iar câștigătorul trofeului Daniel Nocke a mulțumit atât întregii sale echipe cât și MFG-ul pentru finanțare. Printre filmele care au fost finanțate de fondul regional MFG se număra și „Systemsprenger“ pe care l-am ratat la premiera de la Berlin dar pe care am avut ocazia să-l vizionez ulterior la Festivalul Internațional de Film El Gouna, cea de-a patra ediție urmând să se desfășoare in perioada 24 septembrie – 2 octombrie.

Care au fost tematicile acestei Berlinale? Unele au fost legate de gen, de exemplu seminarul organizat de asociația „Pro Quote Film“ care se adresa femeilor din industrie sub sloganul „Share your Power“. Aici am fost invitată de actrița Amor Schumacher care prezenta noua sa inițiativă social-media „Wise Women's World“ pentru care încă caută finanțare https://www.startnext.com/wisewomensworld. Un alt trend a fost greenshooting, care devine din ce în ce mai important. Acestei tematici Creative Europe Media al Comisiei Europene i-a dedicat în incinta Landului Schleswig-Holstein o după-amiază întreagă organizând un seminar urmat de discuții despre diversele soluții de a filma ecologic.

Urmează să ne reauzim cu cronica Berlinale 2023.