România şi aşa-zisa „moarte a cinematografelor”
De ce vaietul prelung provocat de Warner Bros. în SUA este o exagerare
Au zbârnâit multe tastaturi de vineri dimineaţa, când s-a aflat că studiourile Warner Bros. pregătesc lansări hibride - în cinema şi pe platforma HBO Max - pentru toate premierele lor din 2021, inclusiv titluri mult aşteptate precum Dune şi The Matrix 4. Analiştii de la Hollywood, distribuitorii şi reprezentanţii cinematografelor au pronunţat nu o dată expresia „moartea cinematografelor”, prevestind un viitor sumbru pentru industria exploatării de filme. Dar oare această „moarte” nu e o exagerare?
În primul rând, ar trebui să discutăm ce efecte va avea decizia Warner Bros. pentru români. Ei bine, niciuna, cel puţin deocamdată. HBO Max nu este disponibil din România, iar planurile HBO vizează a doua jumătate a anului 2021 pentru extinderea în Europa şi la noi în ţară. În viitorul apropiat doar americanii vor avea parte aceste lansări hibride (care nici măcar nu sunt bătute în cuie, mai ales după reacţiile categorice ale industriei). Pentru cinematografele din România, cea mai mare grijă din prezent nu sunt deciziile dubioase ale Warner, ci pandemia şi incertitudinea funcţionării chiar şi la viteză redusă.
În al doilea rând, cinematograful şi consumul de cinema pe ecran mare, în schimbul plătirii unui bilet, nu vor muri nici măcar în viitorul îndepărtat. Oricât de atractiv ar fi pentru o parte a publicului accesul la un film din confortul propriei sufragerii, pentru cei mai mulţi spectatori plăcerea vizionării în întunericul sălii de cinema nu poate fi reprodusă acasă. Da, poate că influenţa cinematografelor va scădea şi da, cu siguranţă decizia Warner a trimis unde de şoc în întreaga industrie, dar asta nu înseamnă că în câţiva ani spectatorii din România nu vor mai avea acces la nicio sală de cinema. Nu, acest lucru cu siguranţă nu se va întâmpla.
Este adevărat, cinematografele mici şi/sau independente ar putea avea de suferit şi unele chiar vor fi ameninţate cu închiderea, dar cel mai probabil vor intra în vigoare pachete de subvenţii de la stat pentru a le ajuta să supravieţuiască, mai ales că oferta lor este mult mai relevantă cultural decât cea a multiplexurilor. În acelaşi timp, reţelele de cinematografe se vor gândi de două ori înainte de a decide extinderea cu noi săli de cinema.
Un aspect cu bătaie lungă în peisajul consumului de cinema din România este faptul că în acest moment 4% din preţul fiecărui bilet cumpărat pe teritoriul ţării ajunge în fondul cinematografic administrat de Centrul Naţional al Cinematografiei, fond din care este finanţată cea mai mare parte a producţiei de film autohtone. O eventuală scădere a numărului de bilete va influenţa negativ fondul cinematografic, dar acest lucru ar putea fi rezolvat parţial datorită Directivei Serviciilor Media Audiovizuale, directivă a Comisiei Europene pe care România ar fi trebuit să o transpună în legislaţia locală până la finalul anului, dar încă nu a făcut-o.
“Nu sunt surprins de decizia Warner Media. Iar din acest moment este doar o chestiune de timp până când decizia se va extinde și în afara Statelor Unite. Întreaga industrie a prevăzut că acest moment va veni, iar pandemia nu a făcut decât să accelereze procesul având cinematografele închise. Pentru România este din nou un semn că a venit momentul să se introducă platformele de streaming internaționale în lanțul de finanțare al filmelor naționale. Așa cum de altfel spune și directiva europeană, dacă platformele de streaming au venituri pe teritoriul României, iar sistemul de finanțare este construit în jurul contribuțiilor la fondul cinematografic de către actori din audiovizual, atunci și platformele trebuie să își aducă aportul la producția locală. Dacă am fi transpus măcar parțial directiva, anul acesta, foarte posibil să fi avut o prognoză mai bună pentru finanțarea filmului românesc în 2021”, a declarat pentru Cinemagia Alex Trăilă, director executiv al Alianţei Producătorilor de Film din România.
Revenind, cinematografele nu vor muri, dar probabil ca vor fi nevoite să îşi modifice comportamentul pe piaţă. Un efect la care ne aşteptăm în contextul ofensivei streaming-ului în ceea ce priveşte marile premiere este scăderea preţurilor biletelor de cinema. Cert este că o paletă mai largă de opţiuni este întotdeauna în beneficiul publicului.
Foto: Deposit photos.
-
buntua54pe 9 decembrie 2020 09:13Să-și îmbunătățească respectul față de filmul in sine și față de cinefilul adevărat, nu consumatorul de popcorn. Am avut lungi discuții pe Mess si FB cât si la Cinema City legate de aprinderea luminii în sală imediat după prima literă din creditul de final, în timp ce multe din acestea sunt practic continuări ale filmului vizionat, cu secvențe middle și post credit, chiar și creditul in sine e realizat cu un deosebit aport artistic destinat vizionării de către spectatorul plătitor de bilet. Din acest motiv nu mai merg la cinema de peste doi ani.
-
Phantom_subpe 9 decembrie 2020 22:23De ce mi s-a șters comentariul?