Netflix
×
Utilizator
×

Trei seriale cu puşcăriaşe: care e jupân?

Răspunsul s-ar putea să te surprindă: nu este Orange Is the New Black...

Zilele acestea se poate vedea la festivalul Transilvania Sons/Sub supraveghere, o interesantă dramă de închisoare. Scriam în cronică despre faptul că închisoarea creează condiţii perfecte de laborator pentru a studia ce e mai bun şi mai rău în oameni, fie ei deţinuţi sau angajaţi ai închisorii. Să trecem în revistă câteva seriale notabile din acelaşi gen, toate trei provenind de pe continente diferite.

Dacă la sfârşitul mileniului şi în anii 2000 au dominat serialele cu deţinuţi bărbaţi precum OZ - Închisoarea federală şi Prison Break, deceniul trecut a fost colorat în portocaliul, galbenul şi turcoazul din Orange Is the New Black, Locked-Up/Vis a vis (titlul spaniol înseamnă de fapt "vorbitor") şi Wentworth.

Cel mai cunoscut global este, fără nici cea mai mică îndoială, Orange Is the New Black. Lansat în iulie 2013, OITNB a confirmat Netflix drept un streamer în stare să ofere conţinut original de calitate. Timp de trei ani, serialul a fost cel mai vizionat titlu de pe platformă, a câştigat zeci de premii şi a făcut vizibile actriţe nemaipomenite ale căror cariere au luat avânt după celebritatea obţinută de-a lungul celor şapte sezoane. Două exemple foarte bune ar fi Natasha Lyonne (care mi-a plăcut foarte mult în Poker Face) şi Uzo Aduba, protagonista sezonului al patrulea al serialului In Treatment.

Chiar dacă părerile sunt o idee polarizate cu privire la ultimele sezoane ale serialului, puţine sunt titlurile care să discute mai ataşant şi relevant despre rasă, discriminare, reintegrare, dezumanizare şi abuz. O temă a serialului ce explorează transformarea închisorilor în entităţi private interesate exclusiv de profit, în detrimentul deţinuţilor, a atras atenţia opiniei publice asupra unei probleme perene din sistemul penitenciar american.

Înainte să dea lovitura în 2017 cu La casa de papel/Fabrica de bani, serialul devenit cea mai urmărită producţie într-o altă limbă decât engleza de pe Netflix, spaniolul Álex Pina impresiona cu Vis a vis/Locked-Up. Chiar dacă povestea pare extrem de asemănătoare cu cea din Orange Is the New Black, având în centrul atenţiei o tânără (Maggie Civantos) de familie bună condamnată pentru fraudă şi deloc pregătită să înfrunte mediul dur dintr-o închisoare de maximă securitate, Locked-Up bate serialul american în ceea ce priveşte momentele şocante, răzbunările, sabotajele şi răsturnările de situaţie. Dar, din punctul meu de vedere, serialul ar fi trebuit să se termine la sfârşitul sezonului doi, prin urmare îl descalific din competiţie. Două dintre actriţele din Vis a vis, Najwa Nimri şi Alba Flores, apar şi în La casa de papel, cimentându-şi acolo celebritatea.

Iar câştigătorul este... Wentworth/Închisoarea Wentworth, serial australian care merită o recunoaştere mult mai mare. Chiar dacă produs într-o ţară de limbă engleză, împărţirea globală a influenţelor marilor companii de producţie, de distribuţie şi streaming a făcut acest serial să piardă puncte în ceea ce priveşte expunerea sa globală. Wentworth a fost la un moment dat difuzat în România (când a şi primit titlul românesc), dar în prezent nu este disponibil în ţara noastră şi va pretinde ceva "inventivitate" din partea eventualilor spectatori.

La fel, avem o protagonistă - în acest caz Bea Smith (Danielle Cormack), ajunsă la închisoare după ce încearcă să-şi ucidă soţul abuziv - cu o educaţie mult mai bună decât cea a restului deţinutelor, protagonistă care trebuie să facă faţă conflictelor dintre diverse găşti în speranţa că o pedeapsă redusă pentru bună purtare o va reuni cu fiica adolescentă. Evident, socoteala de-acasă nu se potriveşte cu cea din închisoare şi Bea se va trezi prinsă în vârtejul trădărilor şi al răzbunărilor. Trebuie spus că Wentworth deraiază total şi dement, în buna moştenire a sursei sale originale, Prisoner, o prison soap opera extrem de populară în anii '80.

Wentworth împrumută elemente din acel gen doldora de amnezii şi fraţi gemeni separaţi la naştere, dar oferă în acelaşi timp o tensiune care provoacă dependenţă de-a lungul celor opt sezoane difuzate între 2013 (apropo, Wentworth s-a lansat cu luni bune înaintea lui Orange Is the New Black, deci nu poate fi acuzat că a tras cu ochiul la producţia americană) şi 2021. Lui Wentworth nu-i pasă cât de relevant social este, îi pasă doar să se joace cu mintea şi pulsul tău şi o face de minune. Atenţie, dacă începi să urmăreşti serialul, fă-o mai bine în concediu, pentru că în curând s-ar putea să-ţi ignori toate îndatoririle sociale, familiale şi profesionale pentru a mai "băga" un episod din cele 100.

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.

Citește și alte articole din aceeași secțiune:

Vezi alte noutăți în secțiunea Netflix de pe Cinemagia

Filme
Persoane