România prezentă la Marché du Film, care sărbătorește la actuală ediție cei 60 de ani de la înființare

Târgul Internațional Marché du Film de la Cannes se desfășoară între 14 și 23 mai 2019

Târgul Internațional de Film de la Cannes este locul unde studenți și tinere speranțe din cinematografie, scenariști, regizori, producători, distribuitori, investitori, reprezentanții comisiilor de film din întreagă lume, programatori de cinematografe sau de festivaluri se întâlnesc ca în fiecare an și anul acesta pentru a discuta în perioada 14-23 mai cele 4000 de filme sau proiecte care vor fi prezentate, pentru a achiziționa drepturi la opere audiovizuale, pentru a afla care sunt trendurile actuale, pentru a viziona noile producții de film care sunt completate de discuții, seminarii și ateliere la care participă nume cunoscute din lumea cinematografiei internaționale, pentru a se informă asupra noilor tehnologii, pentru a explora formate avantgardiste sau pentru a prezența sau cunoaște noi modalități de afaceri.
Târgul Internațional de Film de la Cannes își confirmă poziția de lider și anuntă cu ocazia aniversării a 60 de ani de la înființare cifre impresionante și chiar o creștere minoră față de anul trecut: peste 12000 de participanți, dintre care în jur de 4000 sunt producători, iar peste 3000 sunt buyeri și distribuitori...
 
Târgul Internațional de Film de la Cannes își confirmă poziția de lider și anuntă cu ocazia aniversării a 60 de ani de la înființare cifre impresionante și chiar o creștere minoră față de anul trecut: peste 12000 de participanți, dintre care în jur de 4000 sunt producători, iar peste 3000 sunt buyeri și distribuitori.
 

Istoria Marché du Film

 Dar începuturile nu au fost ușoare și ca întotdeauna când se crează ceva nou au intervenit obstacole. Începuturile au fost oarecum modeste și informale, câteva duzini de expozanți s-au reunit în anul 1959 dispunând de o sală de proiecțiune improvizată pe acoperișul vechiului Palais pe Croisette. Cum aceasta avea numai de 20 de locuri au fost închiriate și cele două cinematografele de pe Rue d'Antibes. La aceea epocă Târgul Internațional Marché du Film nu era încă integrat în Festivalul Internațional de Film, aceasta s-a întâmplat abia pe 10 mai 1961, după ce s-a dovedit că Marché du Film prinde, are succes.
 
Numeroși producători, distribuitori și buyeri internaționali s-au întâlnit și au negociat vânzările și achiziția drepturilor de difuzare a operelor audiovizuale. Cu toate că au avut parte de un succes deosebit reactile nu au fost în întregime exuberante, mulți adepți al vedetelor au întrevăzut un pericol la adresa covorului roșu, numai afaceri în loc de glamour. „Cannes se suicide". Cannes comite suicid, scriau jurnalele în 1961, încă 2-3 ani și nu va mai fi decât un Târg de Filme, comentau jurnaliștii!
 
Aceste lozinci nu s-au adevărat, Festival de Cannes chiar a profitat pe parcursul anilor de urma investițiilor pentru Marché de Cannes, acest partenariat a creat sinergii din care Festivalul a profitat din plin, mai ales din punct de vedere economic, oferind noi perspective de dezvoltare odată cu injecția financiară oferită de Marché. Dar nu numai din punct de vedere financiar este favorabil Festivalului Internațional, Târgul Internațional s-a dovedit a fi un playground de explorare a noilor formate care cu timpul pot fi incorporate în Festivalul Internațional. Aceste ideile avantgardiste sunt exprimate în cursul programului de la Short Film Corner 20-25.05, la Next, la conferințele, seminarele și proiectile de la Animation Day pe 19.05 în asociație cu Festivalul Internațional de Film de Animație de la Annecy, sau cu ocazia inaugurării noii platforme ultramoderne Cannes XR la care participă chiar și artiști în perioada 14-19.05. Cannes XR este un playground pentru tehnologiile imersive, adică tehnologia de realitate virtuală și augmentată. Și să nu uităm diversitatea provenienței participanților, Marché de Cannes atrage participanți din întreaga lume, la actuala ediție din 114 țări. Peste jumătate provin din Statele Unite, Franța, Marea Britanie, Germania și China.
 

 România este prezentă cu un pavilion național și un stand

România va participa la Târgul Internațional de Film de la Cannes cu două locații în zone de mare vizibilitate, unul în Palais și celălalt în zona Panthiero. Participarea României la Târgul Internațional Marché du Film de la Cannes între 14 și 23 mai se va face pe de o parte,  atunci când vorbim de standul din Palais -1, în cadrul programului de susținere și promovare a exportului, cu finanțare partială de la bugetul de stat, coordonat de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat în parteneriat public privat prin Consiliul de Export, pe de altă parte, când vorbim despre pavilionul 206 din Panthiero, în cadrul unui proiect finanțat prin Fondul Național pentru Cinematografie. Participarea României reprezintă o sansă reală pentru promovarea produselor și serviciilor, dar și a creativitătii în cadrul filmului artistic, de televiziune scurt metraj și documentar.

O mare parte din programul manifestării naționale la actuala ediție este dedicată prezentării celor mai inovatoare producții și pachete de servicii din industria cinematografică. În cadrul discuțiilor de la standurile României, companiile își vor prezența obiectivele participării la târg, evidențiind posibilitatea continuării prezenței românești și pe viitor, la evenimente internaționale care au ca scop principal promovarea industriilor creative din România.
 

Pavilionul național de la Cannes din Palais des Festivales et Congress, va avea o suprafată de 54 mp în care vor expune șapte firme, care promovează cinematografia romanească, reunite sub marca Creative Romanian Film Makers (CRFM): Kinotopia S.R.L., Digital Cube S.R.L., Blue Lemon S.R.L., STC Videography S.R.L., Moră TV S.R.L., Retina Film Production S.R.L., Tralala Studio S.R.L. Pavilionul din cadrul Panthiero va găzdui, pe langă regizori, actori, scenariști și producători consacrați și tinerele speranțe ale industriei cinematografice românești în dorință de a asigură o platformă de comunicare între toate generațiile filmului românesc.