Netflix
×
Utilizator
×

Simion-Raoul Savos, specialist în AI explică modul în care Inteligența Artificială poate crea un film. Iată și scurtmetrajul Solicitors, scris de AI !

Cinemagia a stat de vorbă cu Simion-Raoul Savos, specialist în Machine Learning și Statistică, pentru a înțelege cum a fost posibilă din punct de vedere tehnic o astfel de realizare

Dacă - după un scenariu apocaliptic - noul Coronavirus va șterge rasa umană de pe fața pământului, Inteligența Artificială va duce mai departe poveștile oamenilor, pare să ne asigure cea mai recentă producție cinematografică - scurtmetrajul Solicitors, scris de AI (Artificial intelligence - n.red.). Filmul are sens și dovedește - prin twist - creativitate și umor (negru), dar are și un strop de absurd. Dacă nu am fi avertizați de echipa care a filmat scurtmetrajul, alcătuită din studenți la Universitatea Chapman din California, că scenariul este creat de o mașină, nu am realiza că ce vedem nu este un produs uman, chiar cu nota ușor absurdă. Actorii sunt în carne și oase, asemenea și regizorul Jacob Vaus, doar povestea este generată artificial, pornind de la o introducere de câteva fraze gândită de Jacob Vaus, acel „inciting incident” din limbajul scenaristic, care introduce protagonistul în problema pe care urmează - pe parcursul filmului - să o rezolve.

Scenariul ulterior a fost generat de un soft ce funcționează cu algoritmi de învățare automată, care creează conținut nou, dar totuși familiar, prin manipularea unei cantități uriașe de informație. Este a doua oară în istorie când scrierea unui senariu e lăsată pe mâna mașinilor, după ce - acum câțiva ani - actorul Zach Braff a interpretat un monolog redactat de o mașină.

Cinemagia a stat de vorbă cu Simion-Raoul Savos, specialist în Machine Learning și Statistică, pentru a înțelege cum a fost posibilă din punct de vedere tehnic o astfel de realizare și care ar putea fi viitorul unei astfel de cooperări dintre om și mașină în cinematografie

Cum a fost posibilă din punct de vedere tehnic o astfel de realizare?

Raoul Savos: GPT-3* sunt o clasă recentă de modele generative NLP bazate pe Deep Learning prin care se poate produce automat limbaj cursiv, inteligibil. Modelele folosesc rețele neuronale antrenate pe un corp lingvistic de mare volum și pot estima un mare număr de parametri, ceea ce se traduce într-o mai bună capacitate de a aproxima limbajul uman și - prin acesta - cogniția. Pentru că, nu-i așa, limbajul natural este în fapt un etalon al cogniției umane. Și, invers, limbajul însuși acumulează și propagă cunoașterea. În cazul filmului Solicitors, care este un scurtmetraj, algoritmul generează limbaj plecând de la câteva replici inițiale, elaborate de scenarist. Acest lucru este posibil pentru că algoritmul este autoregresiv, adică textul generat în fiecare moment este legat semantic de textul generat la momentele anterioare. Aceasta face ca cele 4 minute ale filmului să spună per ansamblu o poveste care are sens și care poate fi interpretată din punct de vedere artistic.

*GPT-3* [Generative Pre-trained Transformer este un model predictiv de limbaj creat de OpenAI, un laborator de cercetare în inteligența artificială cu sediul în San Francisco - n.red.]

Ce se poate spune despre valoarea artistică a unui astfel de produs generat artificial?

Raoul Savos: Ultimii 10 ani au adus progrese substanțiale și din acest punct de vedere, în primul rând prin apariția paradigmei de antrenare adversarială. Este vorba de două rețele neuronale care se antrenează în așa fel încât una generează conținut, iar cealaltă îl evaluează și îl penalizează în raport cu percepția umană asupra valorii estetice. Astfel de metode s-au folosit cu succes la generarea de picturi artificiale. Pe viitor se vor folosi cu siguranță și la generarea de limbaj artistic. Pentru că scenariul unui film este un limbaj artistic care are multiple semnificații si al cărui sens trebuie sa poată fi evaluat pe mai multe niveluri.

Ce anume va da măsura valorii unui astfel de scenariu generat prin AI?

Raoul Savos: Indiferent care e tema acelui scenariu, el trebuie să te miște, trebuie să îți dea de gândit, sa te inspire. Filmul e bine să îți ofere ceea ce viața de toate zilele nu îți poate oferi. Trebuie sa înveți ceva. Trebuie sa gândești altfel, trebuie sa devii mai bun.

Pe viitor vom putea vedea și filme de lungmetraj care au scenarii generate artificial. Cum va fi afectată munca scenariștilor umani? 

Raoul Savos: Scenariul generat în filmul Solicitors este unul scurt. Și este un experiment, trebuie menționat acest lucru. Însă, pe viitor, se vor putea genera și scenarii de mai mare amploare, ba mai mult, acești algoritmi ar putea fi folosiți sa asiste munca unui scenarist și să sugereze anumite rupturi in plotul unui film. Adică scenariul final să fie rezultatul unui partnereriat scenarist-mașină. Acest partnereriat ar putea rezolva dificultățile asociate scăderii inspirației unui scenarist sau ceea ce industria numește "writer's block".

Cum vedeți viitorul artei din perspectiva AI-ului?

Raoul Savos: Arta genuină are o unică dimensiune și aceea este adâncimea. Arta explorează forțele latente care există în noi și în Univers, iar utilizarea Inteligenței Artificiale in arta produce confluenta domeniului tehnic cu cel artistic. Un lucru absolut firesc care pregătește ființa umană pentru marea sa călătorie în Univers. Mașinile vor crea viitorul, dar oamenii trebuie sa folosească Inteligenta Artificiala pentru a dezlega mistere ale cunoașterii.

La ce vă așteptați în următorii ani din perspectiva creativității mașinilor?

Raoul Savos: La un interviu cu mine, generat artificial (râde - n.red.)